Gnisslande/kärvande Minn Kota Endura C2 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gnisslande/kärvande Minn Kota Endura C2

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gnisslande/kärvande Minn Kota Endura C2

Hej på er!
    Jag har en Minn Kota Endura C2 som gnisslar vid användning och den känns lite kärv. När jag stänger av den så stannar den ganska tvärt med ett litet gnissel och den gnisslar även till och från under gång. Jag har tagit bort propellern och smörjt med universalfett just innanför den men problemet verkar sitta "djupare" in i motorn eftersom det blir samma sak när jag kör motorn utan propeller.
    Vågar jag lossa de två skruvarna och öppna upp motorn ytterligare för att gå in och kolla och smörja?

Fota och memorera hur allt sitter, öppna försiktigt.
    Kan vara att den är fylld med vatten och rost, en annan här på FS rapporterade att ett svar från minn kota
    Jag fick vatten i min MK PDV2 motor, rann brunt rostvatten ur röret... Kontaktade Minn Kota och sa "nu är det kört va?" "You would be surprised if you knew what many Minn Kotas been thru" sa de.
    Så jag öppnade torkade, tvättade ur den, smorde lager och den funkar så vitt jag vet ännu...
    Senast ändrad av daikai1; 2016-08-08, 19:55.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mack10 Visa inlägg
      Hej på er!
      Jag har en Minn Kota Endura C2 som gnisslar vid användning och den känns lite kärv. När jag stänger av den så stannar den ganska tvärt med ett litet gnissel och den gnisslar även till och från under gång. Jag har tagit bort propellern och smörjt med universalfett just innanför den men problemet verkar sitta "djupare" in i motorn eftersom det blir samma sak när jag kör motorn utan propeller.
      Vågar jag lossa de två skruvarna och öppna upp motorn ytterligare för att gå in och kolla och smörja?
      Hej Marcus;

När du plockat isär din Minn Kota Endura C2 elektriska fiskemotor är det bra att ha nya O-ringspackningar att byta till...

Jag vet flera elmotorägare som brukar förvara motorn hängande upp och ner under lågsäsong för att kondensvatten som bildas inuti motorn ska kunna rinna ut genom riggröret...

Welcome to the Silent World... a World of Electric Fishing Motors!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Jag vet flera elmotorägare som brukar förvara motorn hängande upp och ner under lågsäsong för att kondensvatten som bildas inuti motorn ska kunna rinna ut genom riggröret...

]
        Word! Og gjelder ikke bare MK. Min 20 år gamle Mercury/ Motorguide må ha samme behandling.
        Team Colibri

Kommentera

När du plockat isär din Minn Kota Endura C2 elektriska fiskemotor är det bra att ha nya O-ringspackningar att byta till...
          Ok, du vet inte på rak arm vad det är för storlek på packningarna? Har inte rätt verktyg att ta isär motorn och ska iväg och fixa det och tänkte då köpa packningarna samtidigt.

Tack för hjälpen!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mack10 Visa inlägg
            Ok, du vet inte på rak arm vad det är för storlek på packningarna? Har inte rätt verktyg att ta isär motorn och ska iväg och fixa det och tänkte då köpa packningarna samtidigt.

Tack för hjälpen!
            Hej Marcus;

Svar: Nej!

Det är både de stora 0-ringarna till motorhuset på elmotorn och de små O-ringarna till de långa bultarna du vid behov bör ha några i reserv...

Be Repslagar´n i Örebro skaffa hem packningar till dig...

Precis som när du byter eller fyller på olja i växelhuset på din vanliga utombordsmotor bör du byta packningar även här. Annars är risken stor att det läcker olja från bensinmotorn och vatten kan ju komma in i elmotorn....

Old Firehand

Kommentera

Hej Marcus;

Svar: Nej!

Det är både de stora 0-ringarna till motorhuset på elmotorn och de små O-ringarna till de långa bultarna du vid behov bör ha några i reserv...

Be Repslagar´n i Örebro skaffa hem packningar till dig...

Precis som när du byter eller fyller på olja i växelhuset på din vanliga utombordsmotor bör du byta packningar även här. Annars är risken stor att det läcker olja från bensinmotorn och vatten kan ju komma in i elmotorn....

Old Firehand

www.trumman.com
              Japp, kollar med dem!

Kommentera

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	995,5 KB
ID:	1782261

Det är ju någon konstig dimension på de här skruvarna, 6 mm är för litet och 7 mm är för stort. För trångt för skiftnyckel... Någon som vet vad man behöver?

Kommentera

Du ser på et US-produkt, og de er ikke metriske. Du får kjøpt verktøy med tomme-dimmensjoner i de fleste butikker som driver med verktøy. Feks: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Han...er-2000036070/
                  Team Colibri

Kommentera

Som colibri sa, en hylsnyckelsats med tum-storlek.

Som alla vet så går det aldrig att ha för mycket verktyg, en mörk söndagskväll kanske man behöver dom till annat

För att göra det lättare här har du svenska länken

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus