Elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elmotor

Tjena! Första inlägget på detta forumet så hoppas jag har hittat rätt.

Det är såhär att jag har köpt en 4m båt som jag ska fiska med, och behöver en elmotor. Jag har kikat på MINN KOTA ENDURA MAX 40 Maximizer med ett 105ah batteri.
    I Jönköping där jag bor har jag hittat två affärer som har gett mig varsina förslag.

Nr1 45 lbs modellen (har ej 40) med ett 105ah batteri med laddare. 5900kr

Nr2 40lbs medellen med ett 105ah batteri med laddare 6100kr

Jag vet inte vad jag ska välja. Någon som har några invändningar så uppskattas det riktigt mycket!

40 eller 45 spelar mindre roll och det senare paketet verkar ha ett batteri något mer anpassat till förbrukning snarare än starter.
    105 Ah är inte jättemycket om du ska använda batteriet en heldag både till transport och fiske men det kanske andra som prövat kan berätta mera om. Ladda batterierna så fort du bara kan efter fisket med en bra laddare, en skräpladdare ödelägger även det bästa av batterier!
    Senast ändrad av anteman; 2016-08-04, 13:17.

Kommentera

45lb modellen alla ggr. Hellrelite extra kraft än för lite. Beroende påhur mycke du ska använda det så kan du kolla lokala skroten om dom har beg batteri. Haft mitt i båten i 3år till huvudmotor och ekolod o de funkar köanderfritt. Köpt på skrot för 200:-

Kommentera

Kan tillägga att de batteriet även använts till elmotor vissa ggr.

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
          45lb modellen alla ggr. Hellrelite extra kraft än för lite. Beroende påhur mycke du ska använda det så kan du kolla lokala skroten om dom har beg batteri. Haft mitt i båten i 3år till huvudmotor och ekolod o de funkar köanderfritt. Köpt på skrot för 200:-
          När vi är ute och fiskar annars med kompisens båt har vi en 40 läs max med det deka 105ah batteriet. Vi kan vara ute i 8h och fiska med laddning kvar. Så ett 105 batteri är lagom men vilket batteri artar sig bäst?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            40 eller 45 spelar mindre roll och det senare paketet verkar ha ett batteri något mer anpassat till förbrukning snarare än starter.
            105 Ah är inte jättemycket om du ska använda batteriet en heldag både till transport och fiske men det kanske andra som prövat kan berätta mera om. Ladda batterierna så fort du bara kan efter fisket med en bra laddare, en skräpladdare ödelägger även det bästa av batterier!
            Laddaren som jag får med är en bosch laddare. Tror de är 599 på batterilagret i Jönköping. Man kan köpa det en ctexh för 300kr mer. Är de mer väst tro?

Kommentera

Tror det, fast Bosch laddare vet jag inget om men ctek och Exides' laddare har fått bra omdömen/testresultat. Laddaren bör nog vara på ca 5A om du vill ha en någorlunda snabb laddning (om du ska fiska dagen efter) annars kan nog en 3,6A ctek funka... Det beror ju på hur pass tomt batteriet är vid laddning.

Själv hade jag en Exide 12/7 (7A) laddare till 160Ah batteri (som i princip alltid hann ladda fullt till nästa fiskepass) som såldes med förra båten och har numera en Exide 12/15 laddare.

Batteri 1 verkar av texten att döma, något mer anpassat för start än förbrukning och batteri nr 2 tvärtom så jag skulle välja det senare eller t ex
              https://www.autobatterienbilliger.de...eep-Cycle-80Ah eller https://www.autobatterienbilliger.de...0-Gel-G80-80Ah

Det senare har jag två av, frakt ca 200kr, tar en knapp vecka. De ligger på 80Ah men är gjorda för djupurladdningar och många laddcykler och bör i praktiken kunna ge lika många Ah som ett "vått" 105 Ah "dualbatteri" som inte tål djupurladdningar lika bra.
              Senast ändrad av anteman; 2016-08-05, 01:11.

Kommentera

Tror det, fast Bosch laddare vet jag inget om men ctek och Exides' laddare har fått bra omdömen/testresultat. Laddaren bör nog vara på ca 5A om du vill ha en någorlunda snabb laddning (om du ska fiska dagen efter) annars kan nog en 3,6A ctek funka... Det beror ju på hur pass tomt batteriet är vid laddning.

Själv hade jag en Exide 12/7 (7A) laddare till 160Ah batteri (som i princip alltid hann ladda fullt till nästa fiskepass) som såldes med förra båten och har numera en Exide 12/15 laddare.

Batteri 1 verkar av texten att döma, något mer anpassat för start än förbrukning och batteri nr 2 tvärtom så jag skulle välja det senare eller t ex
                https://www.autobatterienbilliger.de...eep-Cycle-80Ah eller https://www.autobatterienbilliger.de...0-Gel-G80-80Ah

Det senare har jag två av, frakt ca 200kr, tar en knapp vecka. De ligger på 80Ah men är gjorda för djupurladdningar och många laddcykler och bör i praktiken kunna ge lika många Ah som ett "vått" 105 Ah "dualbatteri" som inte tål djupurladdningar lika bra.
                Tack för bra svar!
                Vi har kunnat fiska en dag med ett 105ah innan, det är en sjö som heter ramsjön båten troligtvis kommer ligga i. En liten smålandssjö. Jag kommer då inte våga lämna något i båten så alla saker ska med hem efter varje pass. Två 80ah batterier är säkert bra men mer att bära samtidigt
                Tror att det kommer bli det marin batteriet samt med en cteck laddare till en 40lbs. Efter mitt båtbygge är klart så blir de fiske. Dock kommer de hinna bli höst.

Kommentera

Du missförstår mig lite, jag har två 80Ah batterier, för din applikation kan nog ett deepcykle 80Ah AGM/gel ersätta ett vått 105 Ah= lättare. Lycka till!
                  Senast ändrad av anteman; 2016-08-05, 11:09.

Kommentera

Du missförstår mig lite, jag har två 80Ah batterier, för din applikation kan nog ett deepcykle 80Ah AGM/gel ersätta ett vått 105 Ah= lättare. Lycka till!
                    Jaha du menar så! Får kika på det. Tack!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    23 455 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv