Elektronisk motorkontroll till el/trolling motorer. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elektronisk motorkontroll till el/trolling motorer.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Elektronisk motorkontroll till el/trolling motorer.

    Jag har motoriserat min Julakajak med en gammal Fladen 36 Lb elsnurra. Har inte kört den på länge men den har varit i gott skick och är inte körd mycket tidigare.

    Som många inte vet är dom billiga (ofta kinatillverkade) motorerna (men även många "märkesmotorer") endast utrustade med fartkontroll som fungerar genom att seriekoppla en eller flera resistorer (motståndsspole) som ligger ingjuten i motorhuset. Motståndet genererar värme som kyls ned av vattnet. Denna idiotiska lösning drar alltså en massa ström vilket gör att motorn drar onödigt mycket batterikapacitet även på låga varv.
    Hur dumt som helst!

    En del nya märkesmotorer använder nu bortslösa motorer med elektronisk fartkontroll (ofta dyra grejor) och jag antar att det finns andra lösningar med elektronisk kontroll från märkestillverkarna.

    Under under min provtur med kajaken häromdagen lade lågfartsregistret av på min motor av. Funkar fortfarande fint på full fart så motorn är ok. Någon kortis pga läckage med tanke på att motorn är gammal och gummipackningarna har torkat... tänkte jag... men icke. Mätte på resistorlindningarna men där fanns ingen kontakt. Skruvade isär motorhuset men allt såg fint ut.. mätte direkt på de ingjutna spolarna helt dött så troligen har materialet i spolarna åldrats och någon tråd har brunnit av. Jag körde bara motorn på ett nyladdat 12v blybatteri så det borde inte vart något problem. Shit happens....

    Nu har jag kopplat ur resistorerna och kommer driva motorn via en PWM kontroller (pulsmodulator) som är på väg från kina för 350 spänn. http://www.ebay.com/itm/381606261441...%3AMEBIDX%3AIT
    Den ska klara 100A så det är god marginal för min motor som är på ca 400w och alltså max bör dra runt 40A.
    (Det finns billigare varianter av PWM kontrollers för runt 100 lappen som klarar ca 50-60A men det känns bra att ha en del marginal)

    Mitt blybatteri 80Ah väger 20kg!! Vikten är verkligen i mesta laget för kajaken. Jag har en del 4S LiPo batterier på 16Ah, alltså ca 16,6 v nyladdade. Kollade runt på nätet och hittade andra som körde sina 12v elsnurror på 16v med 4S LiPo batterier. Jag har 4st batterier, alltså 64Ah totalt. Eftersom man kan utnyttja lite mer av kraften i ett LiPo batteri än i en blyack och dessutom 16v borde kapaciteten bli minst den samma men jag sparar nästan 15kg i vikt!!

    Jag testade idag och kopplade in motorn rakt av på en av LiPo batterierna (dock ej fulladdad ca 15,5v) och till min glädje brann inte motorn upp. Olastad drog den bara 4A och när jag bromsade ner ner den rejält (nästan till stop) fick jag max 39A på mätaren.
    Glömde mäta varvtalet men skulle gissa 10-15% mer fräs med 16v.
    Ingen påtaglig värmeutveckling som oroade men körde ju bara 2-3 minuter. I vattnet bör det funka bra.

    Så nu väntar jag på fartkontrollen... återkommer när jag fått ihop den nya motorkontrollen förhoppningsvis med goda nyheter.


    Undrar om någon annan testat denna lösning? Om det funkar är den både billig och spar ström eftersom PWM kontrollern inte drar onödig ström på lågfart och dessutom får man ju helt steglös fartkontroll!

    /Gustav
    Senast ändrad av Husse0416; 2016-07-10, 14:35.

  • #2
    Ser fram mot att höra hur det gått o gärna en beskrivning med bilder hur du gått tillväga för oss som inte kan så mycket.
    Skit fiske!
    Gösta

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
      Ser fram mot att höra hur det gått o gärna en beskrivning med bilder hur du gått tillväga för oss som inte kan så mycket.
      Skit fiske!
      Gösta
      Absolut! Men för detta krävs ju inga kunskaper i kärnfysik eller så. Alla med tummen rätt placerad bör klara att koppla in sin gamla elmotor på en elektronisk fartkontroll.
      Vad jag ännu inte vet är om kvaliteten på "Kina junket" håller måttet för denna användning. Kontrollern måste byggas in i en vattentät låda vilket innebär lite bök med kylningen. Jag återkommer när alla prylar är på plats o bygget är igång.
      /Gustav
      Senast ändrad av Husse0416; 2016-07-10, 11:17.

      Kommentera


      • #4
        Preliminär test av PWM motorkintroll.

        Kopia från mitt inlägg på Julakajak tråden:

        Idag kom PWM kontrollen till min elmotor.

        Kopplade in den provisoriskt på 12v batteriet för en snabb funktionskoll. Verkar ju funka bra. Helt steglös och bara slå om en knapp för att backa.
        PWM aggregatet har i orginalutförande en 12v fläkt på kylflänsen (jag har plockat bort den på bilderna) som skall kyla dom fyra thyristorhalvledarna som pulsar strömmen. Eftersom jag ska bygga in enheten i en totalt vattentät aluminiumbox skall thyristorerna flyttas från kretskortet till insidan på aluminiumlådan så att kylan skall ledas ut ur boxen. Kylfläns och fläkt monterar jag på utsidan. Fläkten är bortslös och visst kommer den nog ge upp om den skulle bli helt dränkt av saltvatten men då får man väl byta fläkten. Vet inte om enheten kunde klara sig utan fläkt men jag sätter dit den för säkerhets skull. Thyristorerna blev i alla fall inte alls varma under min korta testkörnkng, ca 5 min. Ursäkta den kassa videokvaliteten, mobilfilm.

        Click image for larger version

Name:	20160723_172423.jpg
Views:	1
Size:	951,2 KB
ID:	1782148Click image for larger version

Name:	20160723_172432.jpg
Views:	1
Size:	896,9 KB
ID:	1782149

        I boxen kommer jag montera vattentät batteribrytare, huvudsäkring (automatisk 100A), shunt till amperemätaren och omkopplare till dom 2 två voltmätarna som skall monitorera LiPo cellerna. Batteribrytaren kan skifta batteripaket eller köra båda samtidigt.
        Återkommer med mer bilder när bygget kommit en bit på väg.

        Kommentera


        • #5
          Nu har äntligen alla prylar o kontakter jag behöver kommit så det är dags att börja plocka ihop kontrollenheten till kajakmotorn. Himla sugen på att komma ut med kajaken med elmotorn snart igen men "tyvärr" (hehe) ska jag ju iväg på min fiskeresa om en vecka så jag hinner tyvärr inte bli klar innan jag åker. Detta får bli ett höstprojekt helt enkelt. Nackdelen med att handla från Kina är ju leveranstiderna som ofta är upp till 6 veckor. (I-landsproblem eller?)

          Någon annan som kört med PWM kontroller på sin elsnurra och testat det mer på sjön?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
            Nu har äntligen alla prylar o kontakter jag behöver kommit så det är dags att börja plocka ihop kontrollenheten till kajakmotorn. Himla sugen på att komma ut med kajaken med elmotorn snart igen men "tyvärr" (hehe) ska jag ju iväg på min fiskeresa om en vecka så jag hinner tyvärr inte bli klar innan jag åker. Detta får bli ett höstprojekt helt enkelt. Nackdelen med att handla från Kina är ju leveranstiderna som ofta är upp till 6 veckor. (I-landsproblem eller?)

            Någon annan som kört med PWM kontroller på sin elsnurra och testat det mer på sjön?
            Tjena, jag köpte en likadan pwm sedan en tid tillbaka men jag har endast "torr kört" den... Det får bli ett höst/vinter projekt för min del också.
            Jag är lite fundersam hur man ska göra med potentiometern då denna inte är lätt att få vattentät. Några idéer?

            Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
            Senast ändrad av Patrics83; 2016-08-19, 18:25.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Patrics83 Visa inlägg
              Tjena, jag köpte en likadan pwm sedan en tid tillbaka men jag har endast "torr kört" den... Det får bli ett höst/vinter projekt för min del också.
              Jag är lite fundersam hur man ska göra med potentiometern då denna inte är lätt att få vattentät. Några idéer?

              Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
              Kul med fler som knåpar på liknande projekt!
              Jag har inte löst just detta än men jag har lite olika ideer. Att styra motorn med en liten vridpotentioneter känns ju ändå lite "pluttigt" och kanske kan vara knepigt att komma åt med blöta kalla fiskeslemliga fingrar.
              Antingen så ska jag skaffa en joystickspak med damask eller så sätter jag en större vridspak med en tätad axel genom apparatlådan till potentiometern, eventuellt med en kuggväxel imellan om det behövs för att få lagom utslag på spaken.
              Jag har skaffat några stadiga gjutna aluminium lådor som är lätta att täta där allt ska byggas in.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                Kul med fler som knåpar på liknande projekt!
                Jag har inte löst just detta än men jag har lite olika ideer. Att styra motorn med en liten vridpotentioneter känns ju ändå lite "pluttigt" och kanske kan vara knepigt att komma åt med blöta kalla fiskeslemliga fingrar.
                Antingen så ska jag skaffa en joystickspak med damask eller så sätter jag en större vridspak med en tätad axel genom apparatlådan till potentiometern, eventuellt med en kuggväxel imellan om det behövs för att få lagom utslag på spaken.
                Jag har skaffat några stadiga gjutna aluminium lådor som är lätta att täta där allt ska byggas in.
                Jag kommer använda min motor på en plast eka så min tanke är att jag ska försöka bygga in pwm:en i motorkåpan och eventuellt så slopar jag potentiometern och lägger in en krets med ett par väl valda resistorer (om det går att lösa) för att reglera hastigheten i 5 steg alt. 8 steg. Men det bästa hade ändå varit att kunna koppla samman gasreglaget med potentiometern på ett "hållbart" sätt.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Patrics83 Visa inlägg
                  Jag kommer använda min motor på en plast eka så min tanke är att jag ska försöka bygga in pwm:en i motorkåpan och eventuellt så slopar jag potentiometern och lägger in en krets med ett par väl valda resistorer (om det går att lösa) för att reglera hastigheten i 5 steg alt. 8 steg. Men det bästa hade ändå varit att kunna koppla samman gasreglaget med potentiometern på ett "hållbart" sätt.
                  Att koppla den befintliga roder/gas reglaget på en elsnurra skall väl inte vara omöjligt. I regel är ju orginalspaken kopplad till en 5 vägs omkoplare. Tror de flesta omkoplarna har en 6mm axel ungefär som en potentiometer. Borde gå att byta ut omkoplaren mot en vridpot med motsvararnde resistans som passar PWM kontrollern. Har inte hunnit mäta ännu vad det är för en pot som sitter på min PWM kontroller. På min kontroller sitter det en pot med on/off switch som jag dock inte kommer använda. Sätter en separat on/off knapp på apparatlådan istället.

                  Kommentera


                  • #10
                    Kollat upp detta senaste tiden.
                    Svepte sida efter sida men hittade ingen enkel snabb lösning.

                    Det jag blev så överraskad av!
                    Är de som konverterar till Pwn har löst det enkelt extra låda och gärna en öppen lös potensoimeter hängande.

                    Jag antog utmaningen att bygga om en då var kravet den ska vara som förut ingen extra låda.
                    Så steglös gas snabbkontakt inbyggd i motorn lite dioder som visar fram back.

                    Led för lampa finns fram och bak (gösfiske)
                    Nu går det snabbt då detta är tredje.
                    Bifogade filer
                    Senast ändrad av bbenderman; 2017-04-30, 11:04.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 874 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                    10 svar
                    770 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                    10 svar
                    718 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Siks
                    av Siks
                     
                    Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                    5 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                    20 svar
                    1 788 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs
                     
                    Arbetar...
                    X