Jag har motoriserat min Julakajak med en gammal Fladen 36 Lb elsnurra. Har inte kört den på länge men den har varit i gott skick och är inte körd mycket tidigare.
Som många inte vet är dom billiga (ofta kinatillverkade) motorerna (men även många "märkesmotorer") endast utrustade med fartkontroll som fungerar genom att seriekoppla en eller flera resistorer (motståndsspole) som ligger ingjuten i motorhuset. Motståndet genererar värme som kyls ned av vattnet. Denna idiotiska lösning drar alltså en massa ström vilket gör att motorn drar onödigt mycket batterikapacitet även på låga varv.
Hur dumt som helst!
En del nya märkesmotorer använder nu bortslösa motorer med elektronisk fartkontroll (ofta dyra grejor) och jag antar att det finns andra lösningar med elektronisk kontroll från märkestillverkarna.
Under under min provtur med kajaken häromdagen lade lågfartsregistret av på min motor av. Funkar fortfarande fint på full fart så motorn är ok. Någon kortis pga läckage med tanke på att motorn är gammal och gummipackningarna har torkat... tänkte jag... men icke. Mätte på resistorlindningarna men där fanns ingen kontakt. Skruvade isär motorhuset men allt såg fint ut.. mätte direkt på de ingjutna spolarna helt dött så troligen har materialet i spolarna åldrats och någon tråd har brunnit av. Jag körde bara motorn på ett nyladdat 12v blybatteri så det borde inte vart något problem. Shit happens....
Nu har jag kopplat ur resistorerna och kommer driva motorn via en PWM kontroller (pulsmodulator) som är på väg från kina för 350 spänn. http://www.ebay.com/itm/381606261441...%3AMEBIDX%3AIT
Den ska klara 100A så det är god marginal för min motor som är på ca 400w och alltså max bör dra runt 40A.
(Det finns billigare varianter av PWM kontrollers för runt 100 lappen som klarar ca 50-60A men det känns bra att ha en del marginal)
Mitt blybatteri 80Ah väger 20kg!! Vikten är verkligen i mesta laget för kajaken. Jag har en del 4S LiPo batterier på 16Ah, alltså ca 16,6 v nyladdade. Kollade runt på nätet och hittade andra som körde sina 12v elsnurror på 16v med 4S LiPo batterier. Jag har 4st batterier, alltså 64Ah totalt. Eftersom man kan utnyttja lite mer av kraften i ett LiPo batteri än i en blyack och dessutom 16v borde kapaciteten bli minst den samma men jag sparar nästan 15kg i vikt!!
Jag testade idag och kopplade in motorn rakt av på en av LiPo batterierna (dock ej fulladdad ca 15,5v) och till min glädje brann inte motorn upp. Olastad drog den bara 4A och när jag bromsade ner ner den rejält (nästan till stop) fick jag max 39A på mätaren.
Glömde mäta varvtalet men skulle gissa 10-15% mer fräs med 16v.
Ingen påtaglig värmeutveckling som oroade men körde ju bara 2-3 minuter. I vattnet bör det funka bra.
Så nu väntar jag på fartkontrollen... återkommer när jag fått ihop den nya motorkontrollen förhoppningsvis med goda nyheter.
Undrar om någon annan testat denna lösning? Om det funkar är den både billig och spar ström eftersom PWM kontrollern inte drar onödig ström på lågfart och dessutom får man ju helt steglös fartkontroll!
/Gustav
Som många inte vet är dom billiga (ofta kinatillverkade) motorerna (men även många "märkesmotorer") endast utrustade med fartkontroll som fungerar genom att seriekoppla en eller flera resistorer (motståndsspole) som ligger ingjuten i motorhuset. Motståndet genererar värme som kyls ned av vattnet. Denna idiotiska lösning drar alltså en massa ström vilket gör att motorn drar onödigt mycket batterikapacitet även på låga varv.
Hur dumt som helst!
En del nya märkesmotorer använder nu bortslösa motorer med elektronisk fartkontroll (ofta dyra grejor) och jag antar att det finns andra lösningar med elektronisk kontroll från märkestillverkarna.
Under under min provtur med kajaken häromdagen lade lågfartsregistret av på min motor av. Funkar fortfarande fint på full fart så motorn är ok. Någon kortis pga läckage med tanke på att motorn är gammal och gummipackningarna har torkat... tänkte jag... men icke. Mätte på resistorlindningarna men där fanns ingen kontakt. Skruvade isär motorhuset men allt såg fint ut.. mätte direkt på de ingjutna spolarna helt dött så troligen har materialet i spolarna åldrats och någon tråd har brunnit av. Jag körde bara motorn på ett nyladdat 12v blybatteri så det borde inte vart något problem. Shit happens....
Nu har jag kopplat ur resistorerna och kommer driva motorn via en PWM kontroller (pulsmodulator) som är på väg från kina för 350 spänn. http://www.ebay.com/itm/381606261441...%3AMEBIDX%3AIT
Den ska klara 100A så det är god marginal för min motor som är på ca 400w och alltså max bör dra runt 40A.
(Det finns billigare varianter av PWM kontrollers för runt 100 lappen som klarar ca 50-60A men det känns bra att ha en del marginal)
Mitt blybatteri 80Ah väger 20kg!! Vikten är verkligen i mesta laget för kajaken. Jag har en del 4S LiPo batterier på 16Ah, alltså ca 16,6 v nyladdade. Kollade runt på nätet och hittade andra som körde sina 12v elsnurror på 16v med 4S LiPo batterier. Jag har 4st batterier, alltså 64Ah totalt. Eftersom man kan utnyttja lite mer av kraften i ett LiPo batteri än i en blyack och dessutom 16v borde kapaciteten bli minst den samma men jag sparar nästan 15kg i vikt!!
Jag testade idag och kopplade in motorn rakt av på en av LiPo batterierna (dock ej fulladdad ca 15,5v) och till min glädje brann inte motorn upp. Olastad drog den bara 4A och när jag bromsade ner ner den rejält (nästan till stop) fick jag max 39A på mätaren.
Glömde mäta varvtalet men skulle gissa 10-15% mer fräs med 16v.
Ingen påtaglig värmeutveckling som oroade men körde ju bara 2-3 minuter. I vattnet bör det funka bra.
Så nu väntar jag på fartkontrollen... återkommer när jag fått ihop den nya motorkontrollen förhoppningsvis med goda nyheter.
Undrar om någon annan testat denna lösning? Om det funkar är den både billig och spar ström eftersom PWM kontrollern inte drar onödig ström på lågfart och dessutom får man ju helt steglös fartkontroll!
/Gustav
Kommentera