ångest över motorval - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ångest över motorval

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det finns absolut en marknad för rorkultade 30-50hk. Jag sökte en bättre begagnad Yamaha 30-40hk 4-t med mutifunktionsrorkult i två år men hade så svårt att hitta en att jag i våras funderade på nytt...

Sannolikt kollar fler efter en motor med reglage men det pelagiska vertikalfiskets ökande popularitet gör att jag tror en (av få) rorkultat 40 blir hårdvaluta på begmarknaden när den ska säljas...

Vad gäller motorfabrikat, i tester så är skillnader i fart och förbrukning marginella... Frågade en servicefirma (ej, märkesbunden, ej auktoriserad) och han sa hellre Yamaha, Suzuki än Honda o Mercury... På FS verkar de flesta nöjda (oavsett fabrikat) säger de i alla fall och råder att låta närhet till auktoriserad verkstad styra vilket fabrikat man bör köpa...
    Senast ändrad av anteman; 2016-06-29, 22:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
      japp den håller jag på att kolla priser på, MEN en 40hp vore trevligare, men ser inga nya 25-40hp med rorkult på blocket.
      finns det ingen marknad för rorkult i denna klassen?
      frågar för kanske man bygger om till styrpulpet en dag och att då ha en skitfin evinrude 40hp värd 50k och inga köpare är ju inte kul.
      så finns det en marknad för rorkult 30-40 hp?
      Det är väl mest fiskare som kör med rorkult därav det mindre utbudet. Men jag tycker rorkult fått ett rejält uppsving med de amerikanska alubåtarna som säljs. 40-50hk rorkult är bra mycket mer vanliga idag än innan de fanns på marknaden.

En motor med elstart och powertrim behöver du bara köpa ett reglage till. Allt som behövs finns ju mer eller mindre där. Troligen gör du en bättre affär att behålla motor med rorkult och köpa till reglage, kontra att sälja motor och köpa en ny med reglage. Jag har kikat lite på reglage, mest för att frugan tjatar om rattstyrning. Men jag tycker det tar för mycket plats så det blir inte på en liten båt.

undrar när vi ser det här i Sverige? https://www.youtube.com/watch?v=ylF9cq8s3NI

ännu bättre https://www.youtube.com/watch?v=CKgYyJ3leT4

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
      14 svar
      1 874 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Karlmagnus