ångest över motorval - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ångest över motorval

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ångest över motorval

jag köpte en suzuki 2015 20hp med elstart som går jättefint, men 19 knop.
    så jag undrar om jag är dum som kollar på en 50hp istället för 40 hp?
    båten är maxad för 40hp men den ska klara det enligt upplev, quintrex435F.
    eller ska jag nöja mig med en 30hp, lär ju ge några extra knop, bör ge 24knop.

sen min andra fråga 30hp väger 63kg och en 40/50 väger 104kg, har det betydelse?
    jag trailar hela tiden och den är inte jättelätt att få i nu.
    sen andrahandsvärdet mellan
    evinrude
    suzuki
    yamaha
    honda
    tohatsu
    en 40hp kostar som en 50hp.
    dom ligger runt 57-61k allihopa märken.

lite input kanske hjälper mig?

en 40hk e-tec e säkerligen lika snabb som en 50hk av dem andra märkena.. våran buster m är max 40hp men vi satte på 50hk e tec 40,50,60hk är samma motor på etec bara annan programvara. bästa e ju slippa åka på service styp i kvarten..

Kommentera

2 Stroke vs 4 Stroke? You be the Judge. All we know is this is a great video to watch if you're thinking about a new 40Hp outboard.
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
        Man bör ju dock ta i beaktande att detta är en reklamfilm för just E-tec.......men bortsett från att de troligen riggat det hela
        lite så kan ingen förneka att en 2-taktare väger mindre och har aningen bättre skjut i starten .

Däremot så blåryker en Etec vid uppstart även om den ryker mindre än en gammal 2-taktare .
        Kan du stå ut med lite blårök och vasst motorljud så är 2-taktaren billigare att köpa och äga .

Jag tyckte personligen att 4-taktarens tystnad övervägde nackdelarna med tyngden , eftersom jag servar själv
        så det blir inte så dyrt men måste man lämna bort ett eventuellt kamremsbyte kostar det multum .
        Spiggpimplare

Kommentera

priserna på evinrude är ca
          30hp 48k
          40hp 59k
          50 hp 59k
          alla med trim tillt

30 hp utan el trim tillt 38k

Kommentera

Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
            Man bör ju dock ta i beaktande att detta är en reklamfilm för just E-tec.......men bortsett från att de troligen riggat det hela
            lite så kan ingen förneka att en 2-taktare väger mindre och har aningen bättre skjut i starten .

Däremot så blåryker en Etec vid uppstart även om den ryker mindre än en gammal 2-taktare .
            Kan du stå ut med lite blårök och vasst motorljud så är 2-taktaren billigare att köpa och äga .

Jag tyckte personligen att 4-taktarens tystnad övervägde nackdelarna med tyngden , eftersom jag servar själv
            så det blir inte så dyrt men måste man lämna bort ett eventuellt kamremsbyte kostar det multum .
            viktskillnaden är en myt...visa den e-tec med dessa hk vi talar om som är så mycket lättare än en fyrtaktare med samma utrustnig så det spelar någon som helst roll...tror knappt det skiljer nåt alls...Suzukin tror jag t.o.m är något lättare än etecen...
            Senast ändrad av byggarn; 2016-06-26, 21:16.
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

sant @Byggarn.

Suzuki är riktigt lätta. Evinrude kommer säkert steppa upp så småningom, deras e-tec serie som är idag har ju funnits ett tag nu.

Den här videon är ju kul, frågan är om det är riggat eller inte

2 Stroke vs 4 Stroke? You be the Judge. All we know is this is a great video to watch if you're thinking about a new 40Hp outboard.

Motorval är svårt. Jag hade nog satsat på 40hk i ditt fall @abe. då slipper du fundera på försäkring eller om den skulle vara för stor på något sätt. Vad väger båten? Jag har svårt att se att du ska behöva 50hk båten är inte så stor. Inte som fraktmaskin iaf, möjligen om du ska leka med hissning och olika propellers. Men då kanske man hade köpt en annan båt från början.

Varför kostar 50 och 40hk lika mycket? Är det någon kampanj på 50hk just nu?

Kommentera

Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
                sant @Byggarn.

Suzuki är riktigt lätta. Evinrude kommer säkert steppa upp så småningom, deras e-tec serie som är idag har ju funnits ett tag nu.

Den här videon är ju kul, frågan är om det är riggat eller inte

Motorval är svårt. Jag hade nog satsat på 40hk i ditt fall @abe. då slipper du fundera på försäkring eller om den skulle vara för stor på något sätt. Vad väger båten? Jag har svårt att se att du ska behöva 50hk båten är inte så stor. Inte som fraktmaskin iaf, möjligen om du ska leka med hissning och olika propellers. Men då kanske man hade köpt en annan båt från början.

Varför kostar 50 och 40hk lika mycket? Är det någon kampanj på 50hk just nu?
                japp kampanj på 25hp utan el, 38k och 40/50 hp kostar båda 59k

fick ett hyffsat pris på en suzuki 30hp på 44k med el, trim o tillt , så den är nog närmast min plånbok
                evinrude kostar 48k för en 30hp med el, trim tillt, där vet jag inte om det går att pruta nån tusenlapp.

Kommentera

Jag har en Suzuki. Haft en Honda.

Jag säger Honda 10 gånger av 10.

Bra effekt, verkningsgrad och bensinsnåla.

Kommentera

Grymt nöjd med min suzuki 50hp dock första sommaren med den så svårt att uttala mig om kvalitet men går tyst snålt och skönt

Sent from my S5

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 874 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus