Evinrude - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Evinrude

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Evinrude

JAG FUNDERAR PÅ MOTOR TILL QUINTREX 435
    sorry
    jag har pengar men lägga 40-60k på en motor känns tufft.
    så quintrex säger att en 25 hp ger ca 22 knop och en 30hp ger ca 25 knop, vad ger då en 50 hp?

frågan ställs för att 25 hp utan el o tillt kostar 38k 40 med tilt o elstart kostar 59k så den är ointressant.
    men en 50hp kostar samma som 40hp så 59k för en evinrude 50hp

så mina val är ny evinrude 25hp utan tillt o elstart eller en ny en evinrude 50hp med elstart o tillt, eller en beggad för runt 25k,

hmm, har nog ventillerat detta förut men vill ha mer synpunkter

ozzian

Starkare motor = högre marschfart = bättre ekonomi.

Du jämför en 25hk mot 50hk, det är dubbla. "Strunta" i vad toppfarten blir. Skulle du sitta å varva ur motorn på bilen när du ska någonstans? Samma gäller här.

Kommentera

hej leon
      så tala om varför jag ska lägga 50% mer pengar på en 50hp istället?
      jag kan INGET om båtmotorer, det är därför jag frågar.

men om jag ska fundera ditt svar,så duger min gamla ws 54 till 90%
      det jag tänker på hur mycket mer kul är 50hp mot 25hp, hoppas du förstår?
      till fiske duger ws men till barnens waterski eller vaddet heter så måste jag ha en motor o även om jag ska ut o pilka torsk!

Kommentera

Mycket värt tycker jag! Hade en alubåt på 4,5 m med 25 hk vid köpet (beg.) som inte planade med tre...och var lite seg med två ombord. Så jag tänkte efter något år på att köpa en motor för ca 50 000 (till 40 hk, ngt över båtens godkända motorstyrka)

Slutade istället med ett helt nytt ekipage, lite större och 50 hk... Ergo, hade min första båt haft mera motor hade jag aldrig bytt och därmed sparat mig pengar, gett mig mera toppfart, mindre slitage (lägre varvtal) och bättre förbrukning under marschfart.

En motor som ger båtmodellen bra fartresurser blir dessutom lättare att sälja... Ytterst få väljer bort en båt för att den har en stark 50-hästare men sannolikt en halvseg 25:a... Tror jag.

Till saken hör att jag fiskar över större sjöar med långa avstånd. 25 hk hade nog räckt till i en liten sjö, funktionell men "rolig" var den aldrig... å aldrig ville jag ha mer än två i båten, mig själv inkluderad...
        Senast ändrad av anteman; 2016-06-15, 23:34.

Kommentera

Personligen skulle jag aldrig köpa en båt - ny eller begagnad - utan (minst) max antal hästar för båten angivet. Vissa båtar är till och med typade "för lågt" för att de ska vara intressanta vid nyköp.

Man kan ju se det såhär också: Köper man en båt och motor för styva 100-lappen och sedan tröttnar på att den är seg och vill byta upp sig så har man redan kastat bort ett antal tusenlappar. Det lönar sig aldrig att snåla, det är mitt tips.

Sedan skulle jag absolut vilja ha alla bekvämligheter såsom elstart, trim/tilt mm. på en Q435.

Lycka till!

Kommentera

Värt det bara för att få trim/tilt och elstart. Sen känns 50hk som en bra "universalmotor" om du får för dig att byta båt i framtiden. De flesta båtar kring 5m lär funka bra med en 50-hästare. Sen finns det inget tråkigare än att båten vägrar plana när du lastat i packning och polare för en dag på sjön.

Kommentera

Är inte 435f specad till max 40hp?

Edit. Upplev säger 40hp, och det är vad jag hade handlat. En 30:a ligger på ca. 500cc och en 40 på ca. 800cc. Som som andra över här säger så blir det bättre bränsleekonomi och lättare att sälja en båt med max antal hästar på.
              Senast ändrad av Emil; 2016-06-16, 06:43.

Kommentera

Hört med älmhults marinprodukter om pris på en 40hk?

Om jag minns rätt så är 40, 50 och 60hk samma motorblock så de bör väga ungefär lika mycket. Tänker man toppfart så har 40hk större växelhus än 25 och 30hk vilket skapar mer motstånd i högfart det jämnar ut skillnaden lite grann men 40an kommer vara snabbare, 50hk ännu snabbar emen kommer eventuellt kräva en propeller med högre stigning. Däremot kommer du få rejält med råstyrka av en 40/50a och det vill jag gärna ha i min fiskebåt. Tänk 2 feta polare, batterier, tank, packning och kanske 12-13 stycken bonkade 10kg+ kilos gäddor då går det trögt.

Två anledningar jag ser till att inte häkta på en 50hk (givet att båten verkligen är godkänd för 40) är att man får mindre försäkringsbolag att välja mellan om man behöver dem och att eventuellt kan några köpare tycka att man ska ha max 40hk vid en beg-försäljning.

Jag är själv en sån som hellre lägger pengar på en fin motor och köper en slit-o-släng-båt för 5000kr. Hur båtvan är du, har du båt idag? Såg att du ställt en del frågor i andra trådar. Frågar inte för att vara otrevlig utan vill bara komma med goda råd. Ibland kan tankarna skena iväg och man tror sig behöva diverse saker när man grottar ned sig i forum och tittar på vad andra har. Jag köpte ju en ny HR 432a + e-tec 30hk förra året. Båten är nu såld och med facit i hand så hade det hellre blivit en 40hk + skabbig båt.

Kommentera

hej, jo jag är båtvan

fiskat i 40 år med farfars plast eka med en 3,9 hp archimedes.
                  havs fiskat 30ggr under dessa år med kompis båt

men jag är ingen havsfiskare mer en roddbåtsfiskare, men har drömt om en Q390 i många år och nu finns pengarna.
                  och försöker få med familjen med att locka med att åka ring efter o ev vattenskidor, mest för att få lugn o ro i familjen om jag pyntar 100-120k

trygg hansa vill ha 1600kr per år med en 50HP så det känns givet, kan domi efterhand säga att det ej gäller då max är 40hp på båten?
                  40 och 50 väger lika.

Kommentera

Har själv Trygg Hansa men inte just på båten. De har dock sagt att de försäkrar övermotoriserade båtar till en viss gräns. Ingår de ett avtal med dig där du uppgett korrekt info och påpekat vad båten är typad för tycker jag väl att detta ska gälla. Jag har eg endast försäkrat min båt för stöldrisken.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 874 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58