"hålla motorn på plats" vid trailerkörning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"hålla motorn på plats" vid trailerkörning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej hade du läst instruktionsboken till din nya motor så hade du sluppit mycket trassel. Där framgår i vilket läge motorn ska vara under transport på trailer. Och jag tror INTE det är tänkt så som du gjort. Men jag kan ha fel.

En motor mår bäst av att transporteras i samma läge som när du kör båten. Dvs motorn är nedfällning så riggen är styrd och hålls fast i sitt fäste. Tror det framgår av motorns instruktionsbok.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
      Hej hade du läst instruktionsboken till din nya motor så hade du sluppit mycket trassel. Där framgår i vilket läge motorn ska vara under transport på trailer. Och jag tror INTE det är tänkt så som du gjort. Men jag kan ha fel.

En motor mår bäst av att transporteras i samma läge som när du kör båten. Dvs motorn är nedfällning så riggen är styrd och hålls fast i sitt fäste. Tror det framgår av motorns instruktionsbok.
      Fast vissa kärror är så låga så man måste ha motorn upphissad lite för att inte ta i fartgupp och liknande, vi har t.ex. en järnvägsspår här i stan som det blir tajt om höjd vid

Click image for larger version

Name:	20160617_120739.jpg
Views:	1
Size:	960,9 KB
ID:	1781846
      Senast ändrad av daikai1; 2016-06-17, 11:09.

Kommentera

Ursprungligen postat av rikard454 Visa inlägg
        Jag provar att lägga in bilden från en dator istället från en surfplatta, förhoppningsvis kommer den rätt väg nu:

[ATTACH=CONFIG]87926[/ATTACH]

Detta borde ta hand om "bägge vägarna", att motorn inte ska kunna röra sig åt något håll...
        /Rikard
        Svårt att se på bild men vad hindrar träbiten/spännbandet att följa med upp? Den senare ligger runt trät som i sig bara ligger på plats i "kläm"? Eller missar jag ngt vitalt?
        Att du får tilta upp för transport är dock förståeligt, inte alla trailers är så höga (eller långa så man kan dra upp båten ordentligt) man skulle önska eller så är det rigglängden som ställer till det... Min bror har en likadan 140 men klarar sig med en tvåtumfyra i kläm, den har så vitt jag vet aldrig ramlat av pga att motorn hoppar uppåt...
        Senast ändrad av anteman; 2016-06-24, 17:11.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Svårt att se på bild men vad hindrar träbiten/spännbandet att följa med upp? Den senare ligger runt trät som i sig bara ligger på plats i "kläm"? Eller missar jag ngt vitalt?
          Att du får tilta upp för transport är dock förståeligt, inte alla trailers är så höga (eller långa så man kan dra upp båten ordentligt) man skulle önska eller så är det rigglängden som ställer till det... Min bror har en likadan 140 men klarar sig med en tvåtumfyra i kläm, den har så vitt jag vet aldrig ramlat av pga att motorn hoppar uppåt...
          Vad jag kan se så är där ett hål i själva fästet som fortfarande sitter i båten (Vid kolvarna) som spännbandet också går igenom... Så den hålls åt alla håll som nämns!

Själv kör jag med en vanlig hederlig träbit, som jag tiltar ner på när den är i "klämm" där jag brukar köra är de några jäklar fartbulor så skulle inte motorn varit upptiltad skulle jag nog fått köpa ny motor vid varje bestigning av dem...
          Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
            Vad jag kan se så är där ett hål i själva fästet som fortfarande sitter i båten (Vid kolvarna) som spännbandet också går igenom... Så den hålls åt alla håll som nämns!

Själv kör jag med en vanlig hederlig träbit, som jag tiltar ner på när den är i "klämm" där jag brukar köra är de några jäklar fartbulor så skulle inte motorn varit upptiltad skulle jag nog fått köpa ny motor vid varje bestigning av dem...
            Ni ungdomar ser oförskämt bra, jag ser hjälpligt i min Z5 Compact med läsglasögon på 3,0...!

Kommentera

Köpte en transom saver till min båt, eftersom ja endast trailar så tycker jag att det är guld värt.
              räddar båda akterspegel och tiltkolv. motorn rör sig inte i sidled heller. funkar klockrent. den går även att korta ner ganska så mycket.

Senast ändrad av COOP; 2016-10-06, 18:33.
              En urusel fiskedag klår vilken bra arbetsdag som helst.

Kommentera

Hade med kört på en transom saver. Går ju att bygga enkelt och billigt själv av lämpligt material.
                Så slipper du ca 200kg motor som knäcker din akterspekel.

Kommentera

Om motor är nedfälld så är krafterna som påverkar akterspegel och hela riggen bara uppåt/nedåt vilket är relativt lungt men om den är som på bilden dvs uppfälld så blir det mycket värre då du får ett vridande moment, dels på akterspegel men även på resten av riggen och 200 kg är inte lite!

En trailer som är högre kanske är något att fundera på.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 875 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Karlmagnus  
                  Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58