"hålla motorn på plats" vid trailerkörning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"hålla motorn på plats" vid trailerkörning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• "hålla motorn på plats" vid trailerkörning?

Hej alla!
    Jag har precis bytt ut min gamla 70hästkrafters tvåtakts Johnson till en fabriksny fyrtakts Suzuki 140'a och har stött på ett litet problem - det är lite "trångt" runt motorn och jag kan inte fälla upp den fullt och fälla dit transportstödet på motorn när jag kör den på trailern.

Jag provade att åka med trailern för första gången i helgen och klämde fast en "tvåtumfyra" (45x90 mm's plankbit) mellan riggen och motordelen som sitter på båten.

Men på något sätt hade tydligen motorn "hoppat till uppåt" under den 1,5 mil jag körde till närmste sjösättningsramp för plankan var borta och det hade blivit lite skrapmärken på motorkåpan ....

Hur gör ni som har liknande problem?

Med gamla motorn hade jag aldrig några problem med att motorn kunde "hoppa til"/röra sig uppåt under transport... Det finns ett par små hål (ca 15/17 mm) i delen som sitter på akterspegeln (se bild) i rejält tjockt material/gods - kanske att man kan dra en rem genom där och runt riggen på motorn för att hålla ned den under transport?

/Rikard

Ett enkelt knep är att du filar/sågar till en träkloss så den ser ut ungefär som ett P, dvs den går bara igenom på en sida, så borrar du ett hål i smala änden och sätter ett mindre snöre där som du knyter manuellt på motsatt sida

På så vi kan den inte hoppa ur åt något håll men tar 10 sekunder att ta bort

Vill du göra det snyggt så köper du en akterspegelsavlastare

Kommentera

Ursprungligen postat av Knug87 Visa inlägg
      Ett enkelt knep är att du filar/sågar till en träkloss så den ser ut ungefär som ett P, dvs den går bara igenom på en sida, så borrar du ett hål i smala änden och sätter ett mindre snöre där som du knyter manuellt på motsatt sida

På så vi kan den inte hoppa ur åt något håll men tar 10 sekunder att ta bort

Vill du göra det snyggt så köper du en akterspegelsavlastare
      OK, du tror det håller med en "träpinne", motorn väger totalt 189 kilo eller så (140 hästkrafter). Jag funderade om man kunde dra ett smalare spännband kanske...

En sådan där avlastare är ju en intressant ide, håller den motorn på plats "åt bägge hållen" så att säga?

Dock undrar jag om det finns så pass korta sådana avlastare...

/Rikard

Kommentera

Hej

Jag bommade storleken på motorn, känns ju lite tveksamt då går väl av som en liten kvist, den jag använde var på klart mindre motor och var ungefär en decimeter tjock på smala delen

Känns som det kan bli lite klent

My bad

Kommentera

Hej,

Såg följande tips på en sida jag inte hittar... Det beror naturligtvis på hur det ser ut på din motor, men på min finns tre kolvar varav de två kraftiga till powertrimmen "sticker upp" när motorn fälls upp, sista biten är ju bara tiltkolven. Jag köpte ett par plana kölrullar som jag kapade i lämplig längd och trär på kolvarna. Sedan så spänner jag ner den lätt med powertrimmen mot dessa rullarna. Svårt att beskriva med ord... får ta en bild när jag kommer hem om du vill. Har fungerat utmärkt, går även att ta bort i sjön, om man mot förmodan glömt ta bort dem innan sjösättning... :-)

Lycka till
          /Martin

Kommentera

Hej,

hittade denna bild från då jag precis köpt båten och trälåt långt första gången, därav skiten kavitationsplatta mm, men hoppas idén framgår.

Click image for larger version

Name:	test.jpg
Views:	1
Size:	323,2 KB
ID:	1781800

Kommentera

Lysande "norsell", det förhindrar ju säkert på ett "snällt" sätt att motorn kan "åka ned" - dock verkar det ju som den kunnat "hoppa till uppåt" i helgen när jag drog trailern till närmaste hamn (plankan jag klämt hade ramlat bort och motorkåpan hade skrapat i båten...

Men en kombination av dessa två metoder, dels ett spännband som håller den på plats plus de där kölrullsbitarna kanske kan vara en bra metod (eller en bit "tvåtumfyra/45x90") :-)

/Rikard

Kommentera

Så här får det blir tills vidare, en planka fastklämd med tiltmotorn plus ett spännband. Lade en bit dubbelvikt liggunderlag mellan riggen och spänndelen på bandet.

Name:	image.jpg
Size:	983,8 KB
ID:	1781840

Det fungerade i alla fall till o från macken, färden ställs mot Norge i morgon så får vi se hur det går.

Rikard

PS Lustigt att bilder hamnar upp-o-ned ibland ....

Kommentera

Ursprungligen postat av rikard454 Visa inlägg
                  Så här får det blir tills vidare, en planka fastklämd med tiltmotorn plus ett spännband. Lade en bit dubbelvikt liggunderlag mellan riggen och spänndelen på bandet.

[ATTACH=CONFIG]87921[/ATTACH]

Det fungerade i alla fall till o från macken, färden ställs mot Norge i morgon så får vi se hur det går.

Rikard

PS Lustigt att bilder hamnar upp-o-ned ibland ....
                  kom ihåg att spänna fast motorn så den inte kan flyga uppåt också.

själv ska jag testa det med kölrullar, och nån lösning så de inte lossnar.
                  sitter en plastplatta på min motor vid tiltfynktionen, men lästa idag att den inte var till för stöd vill trailning

Kommentera

Jag provar att lägga in bilden från en dator istället från en surfplatta, förhoppningsvis kommer den rätt väg nu:

Name:	motorn fastspänd.jpg
Size:	982,2 KB
ID:	1781844

Detta borde ta hand om "bägge vägarna", att motorn inte ska kunna röra sig åt något håll...
                    /Rikard

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 849 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus