4 hk 4 taktsmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

4 hk 4 taktsmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 4 hk 4 taktsmotor

Hejsan

Funderar på att ge upp min gamla evinrude motor ifrån 70 talet och istället köpa en ny fyrtaktare till min linder 440 fishing. Tänkte köpa en 4 hk av japansk märke honda, yamaha, suzuki eller tohatsu

Någon som har några tips på vilken som är lämpligast eller är det samma klass på alla ?

Anledningen till nyköp är att jag tröttnat på att skruva med gamla tvåtaktare. Tänker mig att en helt ny motor skall krångla betydligt mindre. Sen vore det ju schysst med lite lägre ljudnivå under färd.

Skippa Honda då de inte har 4hk utan bara 2,3 och sen 5hk
    Alumacraft så klart!

Kommentera

Skippa alla små encylidriga 4Taktare så slipper Du få vibrationsskador och hörselskador, satsa på den minsta 2 cylidriga Du hittar så får Du mycket mera pang för pengarna och det är värt både den högre vikten och priset.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Skippa alla små encylidriga 4Taktare så slipper Du få vibrationsskador och hörselskador, satsa på den minsta 2 cylidriga Du hittar så får Du mycket mera pang för pengarna och det är värt både den högre vikten och priset.
        Fast även om en encylindrig fyrtaktare väsnas och vibrerar så är de väl ändå ett snäpp trevligare än en tvåtaktare från sjuttiotalet i samma storlek?

Kommentera

varför inte en elmotor?

Kommentera

har elmotor redan men att transportera sig längre sträckor med elmotor blir segt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fredrik_Lerum Visa inlägg
              Hejsan

Funderar på att ge upp min gamla evinrude motor ifrån 70 talet och istället köpa en ny fyrtaktare till min linder 440 fishing. Tänkte köpa en 4 hk av japansk märke honda, yamaha, suzuki eller tohatsu

Någon som har några tips på vilken som är lämpligast eller är det samma klass på alla ?

Anledningen till nyköp är att jag tröttnat på att skruva med gamla tvåtaktare. Tänker mig att en helt ny motor skall krångla betydligt mindre. Sen vore det ju schysst med lite lägre ljudnivå under färd.
              Hej Fredrik;

Gå upp en storlek och köp en 2-cylindrig, 4-takts Yamaha utombordsmotor...så slipper du ångra dig!

Yamaha forever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

Kommentera

Ska du bära motorn glöm 9.9 hk åthelvete för klumpig och tung. Polarn har en 9,9 hk Suzuki den är tystare än min 5 hk,men drar dubbelt så mycket soppa.
                I våran roddbåt blir fartskillnaden 2 knop dvs nästan ingen skillnad.
                /Fredrik

Kommentera

Har en linder fishing 440 så max gräns är 5 hk enligt spec. Kommer inte bära motorn utan ha den på båten när den står på trailer. Var går gränsen när 4 taktarna blir 2 cylindriga ? alla 4-6 hk motorer jag har sett verkar vara 1 cylindriga.

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
                    Fast även om en encylindrig fyrtaktare väsnas och vibrerar så är de väl ändå ett snäpp trevligare än en tvåtaktare från sjuttiotalet i samma storlek?
                    Nej det är det inte och jag har kört med de flesta fabrikat av den typen och skulle inte vilja ha en själv pga de orsaker jag nämnt.

Det är klart att de är tyngre med 2 cyl men det får man ta och +40kg är hanterbart om man inte ska bära så långt men klart smidigare att låta sitta på.
                    Verkar som det är 8hk och uppåt som har 2 cyl men det kan Du ha på en Linder 440 och när Du framöver byter båt så kan motorn flyttas över.

Jo jag vet att många anser de vikterna för mycket att bära men vi är olika bra på att bära gissar jag för i min värld är det OK så Du får själv avgöra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 874 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58