Trasig styrkabel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trasig styrkabel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trasig styrkabel?

Hej

Precis innan sjösättning så märker jag att ratten låst sig, går inte att rubba. Går inte heller att vrida motorn för hand.
    Om jag skruvar loss styrkabeln enligt nedan så kan jag både vrida på ratten helt normalt och flytta motorn för hand. Har dålig koll på hur styrkabeln fungerar. Kan man dra några slutsatser av detta?

Tack på förhand
    Bifogade filer

Brukar kunna bli mycket rost och skit i styrröret/tiltröret som kan kärva. Biltema har piprensare för gevärspipor som du kan koppla till en skruvdragare och göra rent med tsm med någon rostlösare. Fetta in röret sen med typ lithiumfett, finns också på biltema.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flower Visa inlägg
      Brukar kunna bli mycket rost och skit i styrröret/tiltröret som kan kärva. Biltema har piprensare för gevärspipor som du kan koppla till en skruvdragare och göra rent med tsm med någon rostlösare. Fetta in röret sen med typ lithiumfett, finns också på biltema.
      Tack för svar. Ursäkta men styrröret/tiltröret är det det som jag ser på nedersta bilden (det oljiga)? Ska jag kunna föra den fram och tillbaka? Den sitter som berget även efter jag skruvat bort enligt bilderna.

Kommentera

Styrröret är det rör som sitter fast på motorn som styrkabeln löper igenom så att säga.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kommentera

Styrröret är det rör som sitter fast på motorn som styrkabeln löper igenom så att säga.

Okej, så jag ska försöka dra ut styrkabeln och sen rengöra där? Kan man konstatera att det inte är något fel på kabeln iom att det går att vrida på ratten när jag lossat kabeln vid motorn?

Kommentera

Vanligast är att det ärgat i styrröret, men det finns väl även bästföre på styrkablar. Men eftersom du kan vrida ratten när du kopplar loss motorn så borde det inte vara den som är problemet. Du har kollat så inte "spaken" där man ställer in hur tungt/lätt motorn kan svänga är åtdragen?

Kommentera

Vanligast är att det ärgat i styrröret, men det finns väl även bästföre på styrkablar. Men eftersom du kan vrida ratten när du kopplar loss motorn så borde det inte vara den som är problemet. Du har kollat så inte "spaken" där man ställer in hur tungt/lätt motorn kan svänga är åtdragen?

Var ute på en marina på lunchen och fick förklarat för mig att det är bara höljet som förflyttar sig när jag skruvat loss enligt bilderna. Yes spaken under ratten har jag provat att ändra men ingen skillnad.

Kommentera

Ja inte så konstigt. Såg nu att du lossat muttern på styrkabeln från styrröret.

Kommentera

Har fått bort motorn och sen styrkabeln ur styrröret och mycket riktigt Flower så verkar det som problemet sitter i styrröret. Fullt med rost i röret men kabeln ser jättefin ut.
                  Om man ska byta ut styrröret, har du koll på om detta finns som reservdelar eller köper man bara ett rostfritt stålrör och kapar till? Har letat lite snabbt efter ett nytt styrrör på nätet men inte hittat.

Kommentera

Ursprungligen postat av sloman Visa inlägg
                    Har fått bort motorn och sen styrkabeln ur styrröret och mycket riktigt Flower så verkar det som problemet sitter i styrröret. Fullt med rost i röret men kabeln ser jättefin ut.
                    Om man ska byta ut styrröret, har du koll på om detta finns som reservdelar eller köper man bara ett rostfritt stålrör och kapar till? Har letat lite snabbt efter ett nytt styrrör på nätet men inte hittat.
                    Borde räcka att göra rent och fetta in tycker jag. Någon typ av borste du kan dra igenom med lite rostlösare och sen när allt är rent från rost fetta in ordentligt och montera ihop igen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    23 479 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv