Fråga runt akrylatbensin 2-T / 4-T till 2-takts utombordare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga runt akrylatbensin 2-T / 4-T till 2-takts utombordare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga runt akrylatbensin 2-T / 4-T till 2-takts utombordare

Hej,

Behöver dubbelkolla en sak med er...

Går det använda Akrylatbränsle 2-t till en utombordare (2T)?
    Jag läste någonstans att jag skulle använda Akrylat 4-t och sen olja på det...

Anledningen till detta skulle vara att oljeblandningen som finns i 2-t inte är anpassad för vattenkylda motorer.
    Stämmer mina påstående ovan? (i så fall får jag köra tillbaka till Biltema med 10 flaskor Akrylat 2-T)

Följdfråga, är det någon speciell 2-taktsolja som man använder tillsammans med Akrylat?

/Sten

Vad man ska blanda i akrylatbensin vet jag inte, men i alkylatbensin för 2t utombordare så ska man blanda i TCW3 klassad olja(gjärna biologiskt nedbrytbar). Men motorn rasar nog inte om du kör på olja för luftkylda motorer, men kan eventuellt sota mer när man kör med kall motor.

Med 2t bensinen ovan menar jag naturligtvis bensin som man själv blandar olja i, inte att man ska blanda i TCW3 olja i 2t alkylatbensin för luftkylda motorer.
    Senast ändrad av Jester Burk II; 2016-04-28, 17:57.

Kommentera

Jag ser att Jula har en 2-takts akrylatbensin som innehåller 2,5 % helsyntetisk TC-W3-godkänd tvåtaktsolja.
      I Biltemas variant så innehåller den 2% olja, men där står ingen beteckning på vilken klass det är på oljan.

Kommentera

Alkylat.

Kommentera

Valet avgörs ju om Du har en 2T med separatsmörjning eller om den ska ha färdigblandat i soppan, kör Du med den 2% Alkylaten och sedan har oljeinblandning så kommer den att få för mycket och sota ihop, så vilken variant har Din motor?

Till mina 2T med separatsmörjning kör jag Aspen Alkylat 4T rent i tanken och sedan vanlig outboardolja i oljetanken och det har funkat kanon i X-antal år nu och på flera motorer, däremot lillmotorn som ska ha blandat gör jag en egen dunk med självblandat Alkylat 4T och samma olja som till de andra motorerna och inga problem där heller.

Kommentera

Ursprungligen postat av stregnil Visa inlägg
            Jag ser att Jula har en 2-takts akrylatbensin som innehåller 2,5 % helsyntetisk TC-W3-godkänd tvåtaktsolja.
            I Biltemas variant så innehåller den 2% olja, men där står ingen beteckning på vilken klass det är på oljan.
            Står det ingenting så får man utgå att den är till för luftkylda tvåtaktare. Mer än 2% bör man normalt inte blanda i om det inte är en snurra modell Hedenhös.

Kommentera

Kört mycket med både färdigblandad Aspen alkylat 2T på dunk och från pump till mina vattenkylda 2T-utombordare. Har aldrig märkt något negativt.

Kommentera

Ett tips är att försöka hitta akylatbensinen på pump. Du får ge 169kr för 5l på Jula, samma soppa på pump på OKQ8 låg när jag kollade på 17kr litern. Skillnaden är facila 16kr och 80 öre eller om du så vill halva priset...

I båda fallen talar vi givetvis oblandad soppa sedan kommer oljan ovanpå och där kan du ju köpa alltifrån Biltema snikolja till 70kr litern på 5 liters dunk till Quicksilver DFI 2-taktsolja, för 145kr litern på 4 liters dunk.
                Senast ändrad av bibl; 2016-04-29, 17:41.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                14 svar
                1 855 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Karlmagnus  
                Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58