Förlänga batterikablar bensinmotor. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förlänga batterikablar bensinmotor.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    Dette er fryktelig enkelt. Hør på Exxet.

Du må vite hvor mye A eller W som skal belastes (står i motorens instruksjonsbok), og måle opp avstanden mellom batteri og motor. Derfra får du dimensjonen på kabelen. Bruker du mindre dimensjon enn det, ber du om problemer. Spørsmålet er ikke "om" men "når".
    Jag kan inte hitta något om hur mycket startmotorn drar i min instruktionsbok. Jag har en Mercury 20hk elpt.

Kommentera

Nått jag har funderat på samt dragit slutsats om är följande:
      Förbränningsmotorer med Elstart och även Elmotorer har på gränsen för klena kablar original.
      Vad jag vill säga med det är att oavsett hur kort bit du ska skarva på så bör du alltid gå upp minst en storlek på kabel.
      I ditt fall så är alltså 25mm2 nästa steg så ska du inte dra längre än 2-3m (egentligen 4-6m) så bör du minst ha 25mm2.

Sen finns det tabeller för hur grovt man behöver men jag skulle tro du landar på 25mm2.

Mvh. HenkeW

Kommentera

Ursprungligen postat av Karlminator Visa inlägg
        Jag kan inte hitta något om hur mycket startmotorn drar i min instruktionsbok. Jag har en Mercury 20hk elpt.
        Det handlar inte om vad din startmotor drar. Den tål några tiondelar spänningsfall. Det handlar om de 1,4-1,6V du skickar tillbaka för uppladdning. 1,4 V och om hälften försvinner i laddrelä, säkring mm 0,7 V kvar. 3 tiondels volt spänningsfall innebär då plötsligt 50% av din tillgängliga laddning.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
          Det handlar inte om vad din startmotor drar. Den tål några tiondelar spänningsfall. Det handlar om de 1,4-1,6V du skickar tillbaka för uppladdning. 1,4 V och om hälften försvinner i laddrelä, säkring mm 0,7 V kvar. 3 tiondels volt spänningsfall innebär då plötsligt 50% av din tillgängliga laddning.
          Javisst är det så Exxet. Kanske den viktigaste invändningen. Men jag har tröttnat bigtime på blurrbluurrrböhöurr fjutt host :-) Och sedan så står man där i regnet och svär.
          Riktiga kablar sätter sprätt på motorn och klarar skjuta igenom den ström som krävs och även lämna det som behövs till tändningen.
          En helsikes skillnad på rejäla doningar mot spagettitåtar. Fajtades med detta även på hojen och innan dess på traktorn...

Har själv 16mm2 till min egen lilla elpanel i båten. Den har VHF, två mätare, ekolod och en lampa invändigt på sig. Inte för att det behövs. Utan just för att det är bättre - mycket bättre.

Men det är bara så jag tänker.

I övrigt så håller jag med allt vad du säger rent tekniskt Exxet.
          __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Allt man behöver veta om 12v finns att läsa i den lilla elbibeln :
            Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Om du vill ha maximal laddning så bör du skarva kablarna så nära motorn som du kan. Om det fortfarande rör sig om 4-5 meter tur och retur så bör du ha 50mm2 kabel. Detta är beräknat på 0,1V spänningsfall.

Screenshot från Skyllermarks Elguiden
              Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
                Om du vill ha maximal laddning så bör du skarva kablarna så nära motorn som du kan. Om det fortfarande rör sig om 4-5 meter tur och retur så bör du ha 50mm2 kabel. Detta är beräknat på 0,1V spänningsfall.

Screenshot från Skyllermarks Elguiden
                Enligt Mercurys hemsida så laddar generatorn 138w/12amp. 50mm2 känns lite overkill?

https://www.mercurymarine.com/sv/se/...specifications

Kommentera

Tabellen fisktutte la in va baserad på 50 A generator. Så svar ja OVERKILL.

Och som vanligt finns det inget givet svar. Svaret styrs av vilka krav man ställer och hur utrustningen nyttjas. Man kanske inte har några andra förbrukare på batteriet och man har minst halvtimme transport hem efter varje fiske så kan man acceptera både 0,2 och 0,4 V spänningsfall. Så allt mellan 1,25 till 100 kvadrat kabel kan vara rätt.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
                    Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Allt man behöver veta om 12v finns att läsa i den lilla elbibeln :
                    http://www.sutars.com/wp-content/upl...13-uppslag.pdf
                    Det kan nog stämma. Det svåra är ju inte att kunna läsa att kubikroten ur 125 blir 5 utan man ska förstå det också.
                    Senast ändrad av Exxet; 2016-02-11, 12:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                      Tabellen fisktutte la in va baserad på 50 A generator. Så svar ja OVERKILL.

Och som vanligt finns det inget givet svar. Svaret styrs av vilka krav man ställer och hur utrustningen nyttjas. Man kanske inte har några andra förbrukare på batteriet och man har minst halvtimme transport hem efter varje fiske så kan man acceptera både 0,2 och 0,4 V spänningsfall. Så allt mellan 1,25 till 100 kvadrat kabel kan vara rätt.
                      Jag vill inte gå i "närstrid" med dig här Exxet, för du kan din sak, men att säga att 1.25 mm2 kan vara rätt och att startmotorn inte är en del av ekvationen är inte riktigt rätt. Pratar vi bara om laddning av batteriet så köper jag det, men man kan inte bortse från den ström du ska dra genom kablaget i startögonblicket!

Säg att startmotorn är på 500 W (en liten startmotor) så innebär det en ström på 500/12 (om vi räknar med nominell spänning) och vi får då en ström på 42 A. Den strömmen drar du inte genom en 1.25 mm2 kabel utan risk för brand. Är det sedan 4 meters längd vi pratar om, ja då får det faktiskt vara en hyfsad area på kabeln.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 879 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58