Förlänga batterikablar bensinmotor. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förlänga batterikablar bensinmotor.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    Tabellen fisktutte la in va baserad på 50 A generator. Så svar ja OVERKILL.

    Och som vanligt finns det inget givet svar. Svaret styrs av vilka krav man ställer och hur utrustningen nyttjas. Man kanske inte har några andra förbrukare på batteriet och man har minst halvtimme transport hem efter varje fiske så kan man acceptera både 0,2 och 0,4 V spänningsfall. Så allt mellan 1,25 till 100 kvadrat kabel kan vara rätt.
    Har två lod på startbatteriet, dock så vertikalfiskar jag en hel del och då kan bensinmotorn gå några timmar i sträck.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
      Jag vill inte gå i "närstrid" med dig här Exxet, för du kan din sak, men att säga att 1.25 mm2 kan vara rätt och att startmotorn inte är en del av ekvationen är inte riktigt rätt. Pratar vi bara om laddning av batteriet så köper jag det, men man kan inte bortse från den ström du ska dra genom kablaget i startögonblicket!

      Säg att startmotorn är på 500 W (en liten startmotor) så innebär det en ström på 500/12 (om vi räknar med nominell spänning) och vi får då en ström på 42 A. Den strömmen drar du inte genom en 1.25 mm2 kabel utan risk för brand. Är det sedan 4 meters längd vi pratar om, ja då får det faktiskt vara en hyfsad area på kabeln.
      Vad jag kan få ut av instruktionsboken så har startkretsen en säkring på 20amp.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
        Jag vill inte gå i "närstrid" med dig här Exxet, för du kan din sak, men att säga att 1.25 mm2 kan vara rätt och att startmotorn inte är en del av ekvationen är inte riktigt rätt. Pratar vi bara om laddning av batteriet så köper jag det, men man kan inte bortse från den ström du ska dra genom kablaget i startögonblicket!

        Säg att startmotorn är på 500 W (en liten startmotor) så innebär det en ström på 500/12 (om vi räknar med nominell spänning) och vi får då en ström på 42 A. Den strömmen drar du inte genom en 1.25 mm2 kabel utan risk för brand. Är det sedan 4 meters längd vi pratar om, ja då får det faktiskt vara en hyfsad area på kabeln.
        HELT RÄTT. OBS att jag sa att allt där i mellan KAN va rätt beroende på vad man skickar igenom kabeln och vad man accepterar i förlust så det va bara siffror i luften för att visa på problemet. När det gäller elmotorer och lampor kan man acceptera ganska mycket förluster upp till 1 volt vilket du kan se på tabellen.

        Jag har redan gett mitt svar tidigt i tråden. Och 50 kvadrat är overkill men 100 kan va rätt om man har det kravet. Jag skulle dra ny förtennad gummikabel i 16 kvadrat eller 25 om man vill ha bättre och dra det ända bak och montera på kopplingsplint. (Alltså inte skarva).

        Men en annan viktig del är att hellre en något klenare kabel i rätt kvalitet med bra å täta klämskor mm än en grov billig skitkabel med öppna skruvskor.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

        Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
          Tabellen fisktutte la in va baserad på 50 A generator. Så svar ja OVERKILL.

          Och som vanligt finns det inget givet svar. Svaret styrs av vilka krav man ställer och hur utrustningen nyttjas. Man kanske inte har några andra förbrukare på batteriet och man har minst halvtimme transport hem efter varje fiske så kan man acceptera både 0,2 och 0,4 V spänningsfall. Så allt mellan 1,25 till 100 kvadrat kabel kan vara rätt.
          Som sagt med 0,1V spänningsfall i åtanke. Kan man acceptera ett högre spänningsfall så kan man gå ner i dimension.

          Jag har i stort sett fri tilldelning på <25mm2 så jag hade dragit två parallella 25mm2 för bästa laddning.
          Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Karlminator Visa inlägg
            Enligt Mercurys hemsida så laddar generatorn 138w/12amp. 50mm2 känns lite overkill?

            https://www.mercurymarine.com/sv/se/...specifications
            Det kan inte stämma. Om den laddar 12A och ger 138W så ligger generatorspänningen på 11,5V (138W/12A=11,5V). Denna generator är då oduglig för laddning av ett blybatteri, som är fullt vid 12,7-12,9V och tomt vid 11,6V.
            Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
              Det kan inte stämma. Om den laddar 12A och ger 138W så ligger generatorspänningen på 11,5V (138W/12A=11,5V). Denna generator är då oduglig för laddning av ett blybatteri, som är fullt vid 12,7-12,9V och tomt vid 11,6V.
              Okej? Varför skulle mercury montera en generator som är oduglig för laddning av ett blybatteri? Låter konstigt.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Karlminator Visa inlägg
                Okej? Varför skulle mercury montera en generator som är oduglig för laddning av ett blybatteri? Låter konstigt.
                Generatorn kanske är jättebra, men uppgiften på länken att den skulle ge 138W 12A låter för mig helt befängt enligt min tidigare uträkning.
                Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
                  Det kan inte stämma. Om den laddar 12A och ger 138W så ligger generatorspänningen på 11,5V (138W/12A=11,5V). Denna generator är då oduglig för laddning av ett blybatteri, som är fullt vid 12,7-12,9V och tomt vid 11,6V.
                  Det är säkert nått knepigt Amerikanskt bakom detta. Dom räknar ju med fötter, tummar, tunnor, lbs, oz, farenheit och allt annat knepigt. Säkert bara dåliga översättning från deras enheter till vårat där dom själva inte inser så tokigt det blev.

                  Gå in på Minn Kota hemsida å försök få ut nått vettigt av allt jä. Pajasprat om lbs å trust å fan vet allt.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                  Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                  Kommentera


                  • #29
                    Kan ju också vara så att en elektriskt okunnig person skrivit. Denne visste att effekten var 138W och att det var ett 12V elsystem för att sedan röra ihop det.

                    Så en variant kan vara Generatoreffekt 138W/Generatorspänningen 14,4V=9,583333...A

                    Eller 14,4V x 12A = 172,8W

                    Min erfarenhet av el i båtar är iaf att det sällan eller aldrig är generatorn som är dålig, utan klena kabelareor och dåliga anslutningar. Detta ger som följd att batterier håller 1-2 säsonger istället för 5.

                    När ett batteri bara är en plastlåda med bly och svavelsyra, och jag inte vet hur nogräknade de är som återvinner batterier, så ser jag det som ett slag för miljön och för plånboken att se till att de håller så bra som möjligt. Att de sen är tunga och otympliga ökar min motivation att inte byta dem i onödan.
                    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Karlminator Visa inlägg
                      Vad jag kan få ut av instruktionsboken så har startkretsen en säkring på 20amp.
                      Kan så vara, men det skulle faktiskt förvåna mig mycket om det ligger en säkring på kraftkablarna till startmotorn. Att huvudsäkringen på motorn är på 20A stämmer säkert (på min Suz 50 HP är den 30 A), men det är normalt inte så att man säkrar av de kablarna som matar startmotorn. Man skulle få ett rejält spänningsfall över denna säkring och åtminstone på samtliga motorer (utombordare) jag skruvat på så går pluskabeln direkt från batteriet, över startreläet och sedan till startmotorn.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 879 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                      10 svar
                      772 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                      10 svar
                      723 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Siks
                      av Siks
                       
                      Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                      5 svar
                      344 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                      20 svar
                      1 793 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tobs
                      av tobs
                       
                      Arbetar...
                      X