Plats för batteri till frontmonterad elmotor Linder 400 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plats för batteri till frontmonterad elmotor Linder 400

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Plats för batteri till frontmonterad elmotor Linder 400

Hallå!
    Har en Linder sportsman 400 där jag ska inskaffa mig en frontmonterad elmotor. Nu är bara frågan vart man bör placera batteriet till elmotorn för att det ska bli bra?
    Funderingar?

Ursprungligen postat av jotinho Visa inlägg
    Hallå!
    Har en Linder sportsman 400 där jag ska inskaffa mig en frontmonterad elmotor. Nu är bara frågan vart man bör placera batteriet till elmotorn för att det ska bli bra?
    Funderingar?
    Hej Jonas;

Du skulle förslagsvis kunna ha två parallellkopplade 12 Volts Tudor Nautica marinbatterier i en kraftig låda med lock av marinplywood mellan det främre och mittensätet på din Linder 400 Sportsman .. https://www.google.se/search?q=linde...HdkRDSQQsAQIJA ..

På ovansidan av locket kan du limma fast liggunderlag att sitta på eller ha som tillfälligt bord...

Old Firehand

Kommentera

I vår ska jag äntligen försöka att få fingrarna ur och ersätta den provisoriska och delaminerande formplyfan i mitt kastdäck (mellan mitt och förtoft i 400:an) med riktig slitskyddsplywood. I samband med det så ska jag bygga ett fördäck som på andra bilden från vänster i femte raden av bilderna OF länkat till. ETT batteri lär man kunna få plats med under fördäcket, men vill/behöver man ha två är nog OF:s förslag om en batterilåda på durken mellan de båda främre tofterna den bästa lösningen. . I mitt fall spelar det knappast någon roll då jag i 99 fall av 100 är själv i båten.
      Men testa var på durken du ställer den bäst. Jag upplever att min 400 inte vill ha extra vikt allt för långt fram. Tror det beror på motorstorlek lite också, har själv bara en 15-hästare, skulle gärna ha fem till...
      Skit fiske!
      Gösta

Kommentera

Det här bygget kan man låta sig inspireras av tycker jag...

och

Fast än bättre (?) tror jag (som OF) att det blir med batteriet placerat framför mittre sittoften, beror ju lite på motor, viktfördelning, och antal gubbar i båten...Fixera batterier mot golvet och lägg på ett kastdäck som kan fällas upp, under kastdäcket förvarar du allehanda...

Och denna är fin för visst fiske och två pers...

Senast ändrad av anteman; 2016-01-12, 14:13.

Kommentera

Har funderingar på att göra ett portabelt kastdäck mellan toftarna (har även flyttat fram mittoften lite grann). Så vill inte ha batteriet mellan sittoftarna. Funderar på att göra ett fack i den främre toften och ha batteriet i. Vad tror ni om det?

Kommentera

Ursprungligen postat av jotinho Visa inlägg
            Har funderingar på att göra ett portabelt kastdäck mellan toftarna (har även flyttat fram mittoften lite grann). Så vill inte ha batteriet mellan sittoftarna. Funderar på att göra ett fack i den främre toften och ha batteriet i. Vad tror ni om det?
            Varför kan du inte ha en batterilåda under ett kastdäck? Är det löstagbart så är det ju lätt att komma åt batterierna. Jag har mitt batteri till aktermonterad elmotor på durken under mittoften och åtkomligt under kastdäcket. Är du rädd att lådan ska bli i vägen om du tar bort däcket? Ett fack i förtoften är väl en lösning, men det är tveksamt om du får in mer än ett batteri där...

Kommentera

Såhär löste jag det, två batterilådor från biltema och 18mm plyfa. Ett batteri till bensinmotor och ekolod, det andra till elmotor. Kastdäcket är inte fastskruvat, väldigt lätt att lyfta väck om man nu vill det.
              Click image for larger version

Name:	IMG_0366.jpg
Views:	1
Size:	1,02 MB
ID:	1780051Click image for larger version

Name:	IMG_0371.jpg
Views:	1
Size:	1,04 MB
ID:	1780052
              Senast ändrad av Karlminator; 2016-01-12, 20:06.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                Varför kan du inte ha en batterilåda under ett kastdäck? Är det löstagbart så är det ju lätt att komma åt batterierna. Jag har mitt batteri till aktermonterad elmotor på durken under mittoften och åtkomligt under kastdäcket. Är du rädd att lådan ska bli i vägen om du tar bort däcket? Ett fack i förtoften är väl en lösning, men det är tveksamt om du får in mer än ett batteri där...
                Ja, jag vill ju inte att batteriet ska vara i vägen när jag inte har kastdäcket på så att säga.

Kommentera

Inga som har fler bra bilder på lösningar i detta ämne?

Kommentera

Tror det blir svårt (å väl tungt) med två batterier i den förliga toften dessutom förlorar du då flytelement... Sätter du batteri/er mellan för- och mittoft så är de i vägen säger du... Då återstår antingen 1 batteri i fören eller två i mittoften...?

Eller så gör du som Karlminator. Låt kastdäcket ligga kvar på plats och placera batterierna i de fack man kan se under kastdäcket på hans bild. Du har ju fortfarande golvyta framför mittoften...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 870 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58