Frågan var väl farten med en budget elmotor?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
fart med budget elmotor?
Collapse
X
-
[QUOTE=Exxet;1024645]Den här frågan har diskuterats förr. Nu undrade TS om vilken fart han får och det beror mer på båten än på motorn. Men om man ska jämföra el- och bensinmotor så blir det lite knepigare.
Visserligen så kan man räkna enkelt på effekten. 12 Volt och säg 50 Amp. så blir det 600 Watt eller 0,8 hk. En 24V 70 lbs motor på 42 Amp ger således 1008W eller 1,4 hk. En bensinmotor på 2 hk utvecklar 2x735W=1470W.
Men sedan har man detta med kraft och vridmoment som gör det hela lite knepigare. Att mäta effekt är ju arbete över tid och säger ingenting om kraften.
Så om din båt går fortare eller saktare beror på båten och flera andra faktorer. Först vilken stigning de båda motorernas propeller har i förhållande till sitt varvtal. Men oavsett så skulle jag gissa att elmotorn saknar den kraften/vridmomentet som krävs även om den utvecklade samma effekt.
Så med andra ord så gissar jag att även en 2 hk (ca:1500W) stark elmotor (24V 80 lbs motor ger ca: 1350W knappt 2 hk) kommer långt efter en 2 hk bensin.
Hej Exxet;
En vanlig bensinmotor har under optimala förhållanden en verkningsgrad på 30 - 32 %.
En elmotor har under optimala förhållanden en verkningsgrad på 90 - 98 %.
En elektrisk båtmotor på 2 hkr (1.472 watt) med samma propeller och varvtal som en 2 hkr bensinmotor bör vara lika snabb som bensinmotorn..
Tyvärr har jag inga dokumenterade jämförelser att hänvisa till, men elmotorns överlägsna verkningsgrad bör i sig själv kunna motsäga din gissning att bensinmotorn skulle vara snabbare...
Welcome to the Silent World ... a World of Electric Fishing Motors!
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2015-11-28, 06:16.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg[/B]
Hej Exxet;
En vanlig bensinmotor har under optimala förhållanden en verkningsgrad på 30 - 32 %.
En elmotor har under optimala förhållanden en verkningsgrad på 90 - 98 %.
En elektrisk båtmotor på 2 hkr (1.472 watt) med samma propeller och varvtal som en 2 hkr bensinmotor bör därmed vara betydligt snabbare än bensinmotorn..
Tyvärr har jag inga dokumenterade jämförelser att hänvisa till, men elmotorns överlägsna verkningsgrad bör i sig själv motsäga ditt påstående att bensinmotorn skulle vara snabbare...
Welcome to the Silent World ... a World of Electric Fishing Motors!
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
www.trumman.com
Här tänker du nog fel, den verkningsgrad som du talar om är hur effektivt motorn omvandlar TILLFÖRD energi till effekt. En 2 hp motor är en 2 hp motor oberoende på verkningsgrade av tillfört bränsle.
Rasse
Kommentera
-
Ursprungligen postat av rasse1968 Visa inläggHej Old Firehand,
Här tänker du nog fel, den verkningsgrad som du talar om är hur effektivt motorn omvandlar TILLFÖRD energi till effekt. En 2 hp motor är en 2 hp motor oberoende på verkningsgrade av tillfört bränsle.
Rasse
Till Jesper Burk kan jag bara säga att jag försökte inte påstå något annat. Men att jämföra dessa motorer blir svårt då dom är byggda för olika ändamål. Blir som att jämföra en trimmad moppe med en traktor och sedan jämföra effekt och fart.
Rent generellt om man utgår från samma grund (prop . Axelvarvtal mm) så borde elmotorn vara snabbare på grund av bättre vikt/effekt förhållande samt elmotorn rakare/bättre vridmomentkurva. Men till det elmotorer är byggda idag blir det knepigt att jämföra dom. De va vad jag försökte säga. Inte att den ena eller andra va bättre eller sämre.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggHelt rätt Rasse. Verkningsgrad är exakt som du säger.
Till Jesper Burk kan jag bara säga att jag försökte inte påstå något annat. Men att jämföra dessa motorer blir svårt då dom är byggda för olika ändamål. Blir som att jämföra en trimmad moppe med en traktor och sedan jämföra effekt och fart.
Rent generellt om man utgår från samma grund (prop . Axelvarvtal mm) så borde elmotorn vara snabbare på grund av bättre vikt/effekt förhållande samt elmotorn rakare/bättre vridmomentkurva. Men till det elmotorer är byggda idag blir det knepigt att jämföra dom. De va vad jag försökte säga. Inte att den ena eller andra va bättre eller sämre.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggElmotorer som MinnKota och co är inte i första hand ämnade för att få ut så mycket fart som möjligt, de är ämnade för att flytta tyngre båtar kortare sträckor vid tex fiske(även om en båt med deplacementskrov rör sig hyfsat med elmotor). En mer rättvisande jämförelse skulle vara mellan bensinaren och en elmotor av typen Torqueedo, som är designad för transport från början.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
En finsk tidning har gjort en test på dessa små elmotorer på en liten roddbåt vars modell används vid mindre sjöar.....Som bilden visar så är alla tillverkares uppgivna siffror för dragkraft uppmätte i stark medvind och nerförsbacke.........
Kolumnenas betydelse från vänster till höger.
Rigglängd, uppmätt dragkraft, Topp hastighet, Effektlägen fram/bak ( portaaton=steglös)
Rasse
Kommentera
-
Kanske tid att förklara ett å annat eftersom jag känner att en del av diskussionen har komít att handla om vilken som är bäst. Mina inlägg har aldrig haft för avsikt att ställa den ena mot den andra på något vis. Utan bara försöka påvisa de skillnader i hur dessa motorer som dom är byggda skiljer sig åt. Jester Burk har visat på detta på ett tydligare sätt.
Men i princip så om man har en propeller på en axel och man tillför en viss effekt så får man en viss fart. Och då spelar det ingen som helst roll vad som genererar den effekten. 1500 W (ca: 2 hk) från en elmotor, bensin, ångpanna, solceller eller vad fan som helst ger samma fart. Detta gäller så länge du driver enheten på sitt maximala varvtals och effektläge.
Det som talar för en elmotor är dess förmåga att ge i princip fullt vridmoment oavsett varvtal. Elmotorn kan lätt styras över hela fart/varvtalsområde med bibehållen dragkraft och behöver således ingen växellåda för att motorn ska kunna gå på sitt maximala varvtalsområde som på en bensinare. Det som talar mot är att den tillförda energin (batterierna) tar lång tid att tanka, ger mycket begränsad räckvidd, är tunga och kostar en hel del pengar.Senast ändrad av Exxet; 2015-11-27, 11:21.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Hej Exxet;
Ursäkta, lite tankefel var det av mig att skriva att elmotorn med samma varvtal och propeller som bensinmotorn bör vara snabbare. Mitt felaktiga påstående är korrigerat....
Däremot stryker jag inte mitt påstående att bensinmotorn bara har 30 - 32 % verkningsgrad och att elmotorn har 90 - 98 % verkningsgrad....
Här kan intresserade som information läsa lite om termodynamisk verkningsgrad .. https://sv.wikipedia.org/wiki/Verkningsgrad..
År 1992 introducerade Minn Kota Electric Fishing Motors, Minnesota i USA som "världsnyhet" en elektrisk fiskemotor som fick beteckningen MINN KOTA 3 HP "S/S". Här kan ni läsa om motorn:
"MINN KOTA 3 HP "S/S", elektrisk fiskemotor för söt- och saltvattensdrift med steglöst variabel hastighetsreglering. Motorn har dragstyrka och acceleration som motsvarar en bensinutombordsmotor på 3 hästkrafter. Motorn förbrukar 0 - 35 amper inom det steglöst variabla hastighetsområdet och 45 amper vid full belastning och 12 volts spänning. Motorn har inbyggd "MAXIMIZER" pulsmoduleringssystem som ökar drifttiden 2-5 gånger mellan batteriladdningarna. Rigg och motoraxel är av syrafast, rostfritt stål. Övriga vattenberörda motordelar är korrosionsskyddade mot saltvatten.
Fartområde: 0 - 8 knop*
* Maximal hastighet är beroende av båtens hastighet och vikt samt antal personer i båten, utrustning och totalvikt."
En MINN KOTA 3 HP "S/S" elektrisk fiskemotor använde min son John och jag på en älvebåt när vi var i Norge och fiskade Lax i Gaula och Namsen. Elmotorn fungerade bra även i tung ström men klarade inte av de starkt forsande partierna, men det gjorde inte en 10 hkr bensinmotor heller som fiskekompisar hade på en annan älvebåt.
Welcome to the Silent World... a World of Electric Fishing Motors!
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2015-11-28, 06:12.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 879 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Karlmagnus
2024-07-20, 20:12
|
||
Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
|
10 svar
772 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av brollann
2024-02-05, 03:25
|
||
Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
|
10 svar
723 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Siks
2024-02-16, 17:03
|
||
Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
|
5 svar
344 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av holden
2024-02-24, 23:54
|
||
Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
|
20 svar
1 793 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av tobs
2024-04-05, 10:35
|
Kommentera