Hur göra med motorn vid minusgrader i luften? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur göra med motorn vid minusgrader i luften?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur göra med motorn vid minusgrader i luften?

Hallå!

Har en fråga som nybliven båtägare- båten och motorn (Mercury 75hp fyrtakt, ej insprut, modell 2001 ca) ligger ännu i vattnet och jag noterar nu att det skall bli snö och minusgrader till helgen, inte så farligt men -2 ca, men nästa vecka blir det mellan 4 och 10 minusgrader

Hur gör man nu egentligen? Kan båten ligga i ett tag till eller är det dags och ta upp den på trailern å ställa den på land för att sedan konservera motorn illa kvickt? Om båten kan ligga i, skall motorn var upp eller ned-fälld när den ligger vid bryggan?

Notera att båten alltså ligger vid en bryggplats, den tas inte upp mellan turerna.

Jag känner hur paniken börjar uppstå.. vill ogärna ha ett fruset block till våren, jag gillar inte den sortens julklappar

Mvh,
    Max

Du ska ha motorn nedfälld ifall den ska ligga i sjön, annars finns risk att den fryser sönder.

Kommentera

Det låter som det börjar bli dags för uppdragning :-)
      Om det kan bli minusgrader innan du får tillfälle att dra upp den så ska motorn vara nedfälld. Vattnet värmer motorn och hindrar att den fryser sönder.
      Hur länge du kan ha den kvar vågar jag inte råda om. Vet inte var den ligger, vattentemperatur osv, det beslutet bör du ta själv.
      Sorry Edguy, såg inte att du svarat.
      Senast ändrad av KeBa; 2015-11-16, 22:26.

Kommentera

Det som kan frysa sönder om man har en j**la otur är växelhuset. Detta händer som övriga redan svarat om motorn står upptiltad och det blir riktigt kallt. Fäll ner motorn (gäller även om båten står på land, så att vattnet rinner ur växelhuset), så är det inga problem även om det blir kallt. Finns ingenting i själva motorn/blocket som fryser sönder.

Kommentera

Då kommer min följdfråga. På min båtplats i furusunds skärgård varierar vattenedjupet.
          När det är som grundast sitter båten fast i dyn med ca 5 cm vattendjup.
          Vid lågtryck som nu är det nog 1 meter djupt.
          Oftast är det mitt i mellan.
          Hur gör man då vid minusgrader. Nu bär jag med mig motorn, tänkte dock byta till större och då orkar man inte kånka.
          Mvh Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
            Då kommer min följdfråga. På min båtplats i furusunds skärgård varierar vattenedjupet.
            När det är som grundast sitter båten fast i dyn med ca 5 cm vattendjup.
            Vid lågtryck som nu är det nog 1 meter djupt.
            Oftast är det mitt i mellan.
            Hur gör man då vid minusgrader. Nu bär jag med mig motorn, tänkte dock byta till större och då orkar man inte kånka.
            Mvh Fredrik
            Då skulle jag tilta upp motorn så mycket det går utan att propellern är ovanför ytan, om du fattar vad jag menar. Då har man kvar riggen i vattnet och problem uppstår egentligen bara när vattnet fryser till ordentligt. Det händer ju dock inte över natten att det blir 30 cm is och då har du nog andra problem samtidigt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
            14 svar
            1 870 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Karlmagnus  
            Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58