Liten 4-taktare eller Elmotor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten 4-taktare eller Elmotor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu har jag handlat alkylatbensin och fått tag på en större plastunna till provkörning. Samt köpt ny slang till bensintanken. så bara det blir lite varmare ute så ska de provköras.

Kommentera

Om någon är intresserad så fungerar en motor bra och en får jag inte igång kylningen på. Tyvärr är det den älsta av dem som går bra. Inget friläge och dragsnöre man lindar upp på svänghjulet, men annars är det bra att den är 2 cylindrig

Kommentera

Jag har haft större elmotor men det går ändå inte jämföra med en liten bensinare.

Där är inte alls det vridmomentet i elmotorn när det blir lite vind och vågor. Och så drar det rejält med batteri som du får släpa på. Och sen allt skit med laddning och att batterierna kan tappa effekt, om du inte har bra batterier (dyra) som klarar djupurladdning.

Kommentera

Jag har precis köpt en 4hk Suzuki men har nu insett att den väger för mycket för att bära med sig på hyrbåtar. Så ska försöka byta om det går, annars får jag köpa en 2,5hk oavsett.
          Men jag tänkte angående trollingfart. Min 4hk går på 1,7-2knop i tomgång (ingen fara att köra i tomgång några timmar?) vilket är lite för fort för vintertrolling i min tycke, det gör säkerligen 2,5hk också. Jag som bara hyr båtar. Så underlättar det med att bara ha en enkel hink. Men jag vet inte vart jag ska sätta detta pga det är olika båtar hela tiden. Finns ett handtag på baksidan av motorn kan jag ha linan fäst i den? för då är ju hinken rakt bakom båten. Eller de blir för hårt tryck på motorn då? Eller de gör inget om man har en hink på ena sidan av båten? Hur långt bakom båten ska hinken vara?
          Har haft elmotor förut som funkar klockrent till trolling. Men tar ju som sagt mycket batteri samt det går fruktansvärt långsamt för att transportera sig. Skulle gärna velat ha både bensinmotor samt elmotor men går som sagt inte då jag använder hyrbåtar. Får vänta med det tills jag skaffat min egna. Men hur ska jag göra? Tack
          Senast ändrad av johanbergqvist; 2016-09-14, 19:17.

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
            Jag har precis köpt en 4hk Suzuki men har nu insett att den väger för mycket för att bära med sig på hyrbåtar. Så ska försöka byta om det går, annars får jag köpa en 2,5hk oavsett.
            Men jag tänkte angående trollingfart. Min 4hk går på 1,7-2knop i tomgång (ingen fara att köra i tomgång några timmar?) vilket är lite för fort för vintertrolling i min tycke, det gör säkerligen 2,5hk också. Jag som bara hyr båtar. Så underlättar det med att bara ha en enkel hink. Men jag vet inte vart jag ska sätta detta pga det är olika båtar hela tiden. Finns ett handtag på baksidan av motorn kan jag ha linan fäst i den? för då är ju hinken rakt bakom båten. Eller de blir för hårt tryck på motorn då? Eller de gör inget om man har en hink på ena sidan av båten? Hur långt bakom båten ska hinken vara?
            Har haft elmotor förut som funkar klockrent till trolling. Men tar ju som sagt mycket batteri samt det går fruktansvärt långsamt för att transportera sig. Skulle gärna velat ha både bensinmotor samt elmotor men går som sagt inte då jag använder hyrbåtar. Får vänta med det tills jag skaffat min egna. Men hur ska jag göra? Tack
            Går ju att använda en blå kasse från Ikea som drkvankare också. Brukar väl alltid finnas nån ögla att fästa den i. Går ju att skaffa nån lätt båt som du kan köra på takräcke eller släpvagn, då kan du köra dubbelmontage med elmotorn bredvid, såhär på hösten brukar det vara lätt att hitta nåt för några tusenlappar.

Kommentera

Aa men hur långt bakom båten ska man ha hinken/påsen? Gör de något om man ha den på någon sida av båten? Kan tänka mig att båten svänger automatiskt då?
              Får vänta med båt tills man har utrymme till de

Kommentera

Aa men hur långt bakom båten ska man ha hinken/påsen? Gör de något om man ha den på någon sida av båten? Kan tänka mig att båten svänger automatiskt då?
                Får vänta med båt tills man har utrymme till de
                Tror nog du får testa dig fram. Hade nog typ 1-1,5 meter sist jag körde med drivankare. Men det va lite för bylsigt för mig, så det är nog 10 år sen jag provade sist ��

Kommentera

Min far har en Suzuki 2,5 hk som är något år gammal, skulle vilja passa på att varna för att den
                  Vibrerar något alldeles galet! Riktig tröttsamt när man kört den någon timme. Vi trodde något var fel på den, så han lämnade in den för kontroll hos återförsäljaren, men enligt honom så var det helt normalt..
                  Annars går den ju faktiskt bra och är alltid lättstartad.
                  Senast ändrad av 2dojor; 2016-09-15, 05:58.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 878 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Karlmagnus  
                  Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58