Nu har jag handlat alkylatbensin och fått tag på en större plastunna till provkörning. Samt köpt ny slang till bensintanken. så bara det blir lite varmare ute så ska de provköras.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Liten 4-taktare eller Elmotor?
Collapse
X
-
Jag har haft större elmotor men det går ändå inte jämföra med en liten bensinare.
Där är inte alls det vridmomentet i elmotorn när det blir lite vind och vågor. Och så drar det rejält med batteri som du får släpa på. Och sen allt skit med laddning och att batterierna kan tappa effekt, om du inte har bra batterier (dyra) som klarar djupurladdning.
Kommentera
-
Jag har precis köpt en 4hk Suzuki men har nu insett att den väger för mycket för att bära med sig på hyrbåtar. Så ska försöka byta om det går, annars får jag köpa en 2,5hk oavsett.
Men jag tänkte angående trollingfart. Min 4hk går på 1,7-2knop i tomgång (ingen fara att köra i tomgång några timmar?) vilket är lite för fort för vintertrolling i min tycke, det gör säkerligen 2,5hk också. Jag som bara hyr båtar. Så underlättar det med att bara ha en enkel hink. Men jag vet inte vart jag ska sätta detta pga det är olika båtar hela tiden. Finns ett handtag på baksidan av motorn kan jag ha linan fäst i den? för då är ju hinken rakt bakom båten. Eller de blir för hårt tryck på motorn då? Eller de gör inget om man har en hink på ena sidan av båten? Hur långt bakom båten ska hinken vara?
Har haft elmotor förut som funkar klockrent till trolling. Men tar ju som sagt mycket batteri samt det går fruktansvärt långsamt för att transportera sig. Skulle gärna velat ha både bensinmotor samt elmotor men går som sagt inte då jag använder hyrbåtar. Får vänta med det tills jag skaffat min egna. Men hur ska jag göra? TackSenast ändrad av johanbergqvist; 2016-09-14, 19:17.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inläggJag har precis köpt en 4hk Suzuki men har nu insett att den väger för mycket för att bära med sig på hyrbåtar. Så ska försöka byta om det går, annars får jag köpa en 2,5hk oavsett.
Men jag tänkte angående trollingfart. Min 4hk går på 1,7-2knop i tomgång (ingen fara att köra i tomgång några timmar?) vilket är lite för fort för vintertrolling i min tycke, det gör säkerligen 2,5hk också. Jag som bara hyr båtar. Så underlättar det med att bara ha en enkel hink. Men jag vet inte vart jag ska sätta detta pga det är olika båtar hela tiden. Finns ett handtag på baksidan av motorn kan jag ha linan fäst i den? för då är ju hinken rakt bakom båten. Eller de blir för hårt tryck på motorn då? Eller de gör inget om man har en hink på ena sidan av båten? Hur långt bakom båten ska hinken vara?
Har haft elmotor förut som funkar klockrent till trolling. Men tar ju som sagt mycket batteri samt det går fruktansvärt långsamt för att transportera sig. Skulle gärna velat ha både bensinmotor samt elmotor men går som sagt inte då jag använder hyrbåtar. Får vänta med det tills jag skaffat min egna. Men hur ska jag göra? Tack
Kommentera
-
Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inläggAa men hur långt bakom båten ska man ha hinken/påsen? Gör de något om man ha den på någon sida av båten? Kan tänka mig att båten svänger automatiskt då?
Får vänta med båt tills man har utrymme till de
Kommentera
-
Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inläggJag har precis köpt en 4hk Suzuki men har nu insett att den väger för mycket för att bära med sig på hyrbåtar. Så ska försöka byta om det går, annars får jag köpa en 2,5hk oavsett.
Har haft elmotor förut som funkar klockrent till trolling. Men tar ju som sagt mycket batteri samt det går fruktansvärt långsamt för att transportera sig. Skulle gärna velat ha både bensinmotor samt elmotor men går som sagt inte då jag använder hyrbåtar. Får vänta med det tills jag skaffat min egna. Men hur ska jag göra? Tack
Vibrerar något alldeles galet! Riktig tröttsamt när man kört den någon timme. Vi trodde något var fel på den, så han lämnade in den för kontroll hos återförsäljaren, men enligt honom så var det helt normalt..
Annars går den ju faktiskt bra och är alltid lättstartad.Senast ändrad av 2dojor; 2016-09-15, 05:58.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 878 visningar
0 gillar
|