Mina första erfarenheter av Biltemas lilla elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mina första erfarenheter av Biltemas lilla elmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mina första erfarenheter av Biltemas lilla elmotor

Eftersom jag förut inte hade någon erfarenhet alls av elmotorer och gissar att det finns fler i samma situation sammanfattar jag här mina erfarenheter efter de två första fisketurerna med Biltemas elmotor 34 pund, produktnummer 25235 och batteriet marinbatteri SMF 12V, 73Ah, produktnummer 804731.
    Batteriet har jag laddat med en C-tek laddare. Båten är en Sandström 425, lasten två vuxna plus en skapligt ansenlig mängd utrustning. Första turen fiskade vi ca 6 timmar. Mest långsam trolling i ca 1-1,2 knops fart. Effektläge 1 el 2 (av fem) en del transport på högsta effekt. Efter turen indikerade motorn att minst 75% av batteriets kapacitet återstod! Nästa tur samma upplägg, 7 timmar. Indikatorn hann precis gå ner till 50%. Väder mestadels vindar i stil med 1-4 mps. Ingen särskild ström enligt min bedömning. Yttertemp från ca 5-10 grader. Maxfart 2,9 knop. På lägsta effekt går vi med 1-1,2 knop i vindstilla väder vad jag bedömer nu. Jag är faktiskt toknöjd! Än så länge.
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Jag funderar på samma motor när det blir dags!
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
      Eftersom jag förut inte hade någon erfarenhet alls av elmotorer och gissar att det finns fler i samma situation sammanfattar jag här mina erfarenheter efter de två första fisketurerna med Biltemas elmotor 34 pund, produktnummer 25235 och batteriet marinbatteri SMF 12V, 73Ah, produktnummer 804731.
      Batteriet har jag laddat med en C-tek laddare. Båten är en Sandström 425, lasten två vuxna plus en skapligt ansenlig mängd utrustning. Första turen fiskade vi ca 6 timmar. Mest långsam trolling i ca 1-1,2 knops fart. Effektläge 1 el 2 (av fem) en del transport på högsta effekt. Efter turen indikerade motorn att minst 75% av batteriets kapacitet återstod! Nästa tur samma upplägg, 7 timmar. Indikatorn hann precis gå ner till 50%. Väder mestadels vindar i stil med 1-4 mps. Ingen särskild ström enligt min bedömning. Yttertemp från ca 5-10 grader. Maxfart 2,9 knop. På lägsta effekt går vi med 1-1,2 knop i vindstilla väder vad jag bedömer nu. Jag är faktiskt toknöjd! Än så länge.
      Vad går en sådan på ?
      "HalvDan var här"

Kommentera

tänk bara på att ladda batteriet på en gång efter turerna och inte ta ur mer ur batteriet än de femtio procent du tog den andra turen så kan det nog fortgå likadant ett tag...bara hoppas att motorns batteriindikator visar rätt...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
          Vad går en sådan på ?
          Ca 1600 för motorn o 800 för batteriet.
          Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Du, Abumatic220 var det som Byggarn indikerade dvs att de 75% respektive 50% som återstod efter fisketuren innebar att du då i princip hade nyttjat 50% respektive 100% av batteriets tillgängliga energi?

Detta mot bakgrund av att vanliga våta fritids/marinbatterier inte bör tömmas med mer än omkring 50% av batteriets totala energimängd? (typ ta ut max 40Ah ur ett fulladdat 80Ah batteri innan ny laddning sker)

Kommentera

Ja såvitt jag vet, jag har ingen annan mätmöjlighet än vad motorn indikerar. Fortfarande toknöjd. Antar att ctek-laddaren är väldigt bra...

Kommentera

Är det lönt att snåla och köpa Biltemas elmotor (34 lbs) när en Minnkota (34 lbs) kostar 500 kr mer?
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                  Är det lönt att snåla och köpa Biltemas elmotor (34 lbs) när en Minnkota (34 lbs) kostar 500 kr mer?
                  Jag vet inte! Detta var en chansning från min sida. I insjö är det bara göstrolling som gäller för mig. Lasten i mitt fall är två gubbar på 95 kg styck, en 6hp yama med tank. Ekolod med batteri plus "lite" fiskegrejor. Och lite annat krafs. Totalt säkert kring 300 kg eller något mer. Hur den håller får tiden utvisa.

Kommentera

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
                    Ca 1600 för motorn o 800 för batteriet.
                    När det gäller elmotorer anses kombinationen Minnkota, Tudor marine dual 80Ah och en laddare från Ctek vara det bästa på marknaden.
                    En minnkota 34 kostar 1890kr och ett Tudor marine dual 80 Ah kostar 788kr

Vill man spara pengar kan jag rekommendera Watersnake, ett märke som sålts i flera år i sportfiskehandeln. Har bara goda erfarenheter av dessa. Men man får väldigt mycket kvalitet för de där sista hundralapparna om man väljer en Minnkota istället.

Har man inga krav på kvalitet, funktion, livslängd eller andrahandsvärde kan man hitta en 34lb motor för under tusenlappen hos flera svenska butiker.
                    Men när det gäller batterier finns knappast något billigare alternativ till Tudor.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 897 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42