Minn kota PD med i-pilot eller MotorGuide xi5 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn kota PD med i-pilot eller MotorGuide xi5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Cisco Kid Visa inlägg
    Har du rätt batteri i fjärren? Hört och läst om allehanda problem pga fel batteri.
    Rätt : CR2450N
    Fel : CR2450
    Gäller detta även Terrova?
    Har haft lite trassel med min fjärr och är nästan säker på att det sitter ett CR2450 i.

    Kommentera


    • #12
      Taget från en site om klockor, men här beskrivs skillnaden mellan CR2450N och ett vanligt CR2450:

      This Renata CR2450N lithium battery is quite unusual in shape. The CR2450N battery has a lip around that allows it to drop into certain equipment. If the battery you are taking out of your appliance is a CR2450N then make sure you buy this version and not a conventional CR2450.

      Click image for larger version

Name:	renatacr2450nmedium.jpg
Views:	1
Size:	9,9 KB
ID:	1779627

      Kommentera


      • #13
        Man kan med en MacGyver-manöver få ett CR2450 att fungera i en PD fjärr iaf - jag la under en fisketur i lite vikt aluminiumfolie (från ett alvedonpaket) under batteriet/vid fjärrens minuspol så att minus på fjärren nådde upp till batteriets minus - brum, brum!
        Senast ändrad av anteman; 2015-10-27, 14:14.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          /// så att minus på fjärren nådde upp till batteriets minus - brum, brum!
          Inte bra..Så ska det inte låta..

          Kommentera


          • #15
            vår ankring på mk slutade funka hoppade ur hela tiden och snurrade upp sig som en tok och kunde få för sig svänga helt om med full fart typ.. det var gps huvudet som var sönder och behövde bytas. efter bytet så går den kanon.. Tycker faktiskt att då den "drifftar" lite vid ankring e positivt om man flötmetar mm då man får betet söka av lite mer yta.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
              Gäller detta även Terrova?
              Har haft lite trassel med min fjärr och är nästan säker på att det sitter ett CR2450 i.
              Jag besvarar min egen fråga efter att ha gjort något så häpnadsväckande och omanligt som att kolla i manualen... Riptide ST skall ha ett CR2450.

              Kommentera


              • #17
                Tack för alla svar och övriga tips för eventuell framtida problemlösning!

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Kokko Visa inlägg
                  Jag har en Linder 460 Arkip och funderar på att köpa en frontmonterad elmotor med GPS.

                  Finns det någon med erfarenhet som kan ge mig lite vägledning i valet mellan Minn Kota eller MotorGuide? Vad skiljer mer än priset, som motiverar skillnaden i pris?
                  Är det så mycket i prisskillnad? Jag har oxå en Arkip och tänkte köpa en Motorguide. Det som talar för den som jag ser är, kompatibel med Lowrance, bättre än kring och drar mindre batteri.

                  Kommentera


                  • #19
                    Sent svar men har haft bägge modellerna på samma båt. Har nu motorguiden.

                    + för motorguiden:
                    * mycket bättre ankring
                    * otroligt mycket bättre fäll upp/ner lösning (anledningen till att pd inte sitter kvar på båten är att den fällde ner sig i vattnet i 30knop och slets loss efter att tjejen fällt upp den och inte orkat få den att låsa...)
                    * känns starkare
                    * tystare
                    * den slår av när man fäller upp den om man missat det
                    * jogg funktionen även om jag skulle önska att man flyttades längre per klick
                    * ekolods givaren köpte ett billigt begagnat lowrance som mina fiskekompisar i fören kan bruka så de slipper fråga mig om djup var 5 min...

                    + för minkotan:
                    * snabbfästet var både lättare att montera och tog mindre plats i båten
                    * vägde mindre (känsla inte kollat specen)
                    * displayen på fjärren så man visste vad man höll på med.
                    * batteriet räckte längre (dock samma batteri fortfarande till motorguiden så kan vara åren som börjar märkas)

                    Använder elmotorn nästan uteslutande till att ankra och flytta till nästa ankringspunkt.

                    Slutsaten är att jag inte känner mig lika irriterad längre att jag lyckades sänka ca 12.000 till havets botten för hade jag vetat hur mycket bättre motorguiden var hade jag bytt ändå.

                    Aldrig klämt å känt på en terrova men tror det är den du ska jämföra motorguiden med
                    /Mats

                    Kommentera


                    • #20
                      Står i valet och kvalet, det som egentligen lockar mest är en bra ankringsfunktion. Motorguiden är alltså så pass mycket bättre på det?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 837 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52
                      1 svar
                      353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                      10 svar
                      724 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                      10 svar
                      665 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Siks
                      av Siks
                       
                      Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                      5 svar
                      308 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Arbetar...
                      X