Minn kota PD med i-pilot eller MotorGuide xi5 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn kota PD med i-pilot eller MotorGuide xi5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Minn kota PD med i-pilot eller MotorGuide xi5

    Jag har en Linder 460 Arkip och funderar på att köpa en frontmonterad elmotor med GPS.

    Finns det någon med erfarenhet som kan ge mig lite vägledning i valet mellan Minn Kota eller MotorGuide? Vad skiljer mer än priset, som motiverar skillnaden i pris?

  • #2
    Är väl ankringen som är den stora skillnaden som är mer exakt på motorguide. Kör xi5 på min linder catch och är grymt nöjd med den elmotorn.

    Kommentera


    • #3
      Har bara I-pilot så jag kan inte jämföra... Min MK har jag varit nöjd med förutom att jag tycker den driftar onödigt mycket innan den reagerar å börjar styra upp mot ankringspunkten...
      Om Motorguide verkligen är bättre här vet jag inte...

      Nu efter att ha använt min motor i tja 3 år så har dock styrningen börjat strula. Ibland vill den inte styra åt vänster mer än några grader per tryckning på styrknappen, att hålla in knappen som man vanligen gör ger ingen styrning...

      Har kollat kablar, fjärr och batterispänning massor, men problemet kvarstår till och ifrån. Börjar bli riktigt irriterad för när motorn tappar styrningen så tappar den också ankringsfunktionen...

      Sannolikt ngt fel i styrhuset eller möjligen fjärren... eller nån kabel som funkar intermittent fastän jag kollat de flesta...(?) MK i USA har inget bra eller enkelt svar...

      Så tja en Motorguide lockar lite... fast jag skulle nog googla på engelska först...
      Senast ändrad av anteman; 2015-10-27, 00:07.

      Kommentera


      • #4
        MG har litt mer presis ankring ja. Ved vanlig spinnfiske er ikke den forskjellen så stor i mine øyne, men de dagene det blåser skikkelig er det merkbart. Med MK vandrer båten merkbart mer enn med MG.

        I praksis er det valg av øvrig elektronikk i båten som var avgjørende for mitt valg. (Samt at jeg var nyskjerrig på Xi5, IPilot kjente jeg godt fra før.) Med Lowrance HDS i båten er det naturlig med en Xi5, Med Humminbird er det naturlig med IPilot.

        Når du først har blitt vant til å ha motoren i nettverk, vil du ikke ha noe annet.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Kokko Visa inlägg
          ...Vad skiljer mer än priset, som motiverar skillnaden i pris?
          MG är lite dyrare men har då även en trådlös fotstyrplatta (vilket PD I-pilot ej fixar) vilket kanske kan vara trevligt beroende på preferenser, båt och fiskemetod. Tror dock, utan att veta att få (?) använder den ofta i förhållande till fjärren... Dock, att kontrollerat kunna fiska av runt en udde genom att styra med fotplatta torde på sikt vara smidigare än att fjärra med handen - du kan kasta och styra samtidigt, men det kräver nog en del träning...

          Kommentera


          • #6
            Någon som hört hur MK funkar efter sista mjukvaran?

            Såg att det skulle vara bättring på just ankringsfunktion som annars varit svaga länken. Men har Iofs aldrig använt den flitigt då man ändå ställer båten mot vinden och har autopilot på.
            Alumacraft så klart!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Har bara I-pilot så jag kan inte jämföra... Min MK har jag varit nöjd med förutom att jag tycker den driftar onödigt mycket innan den reagerar å börjar styra upp mot ankringspunkten...
              Om Motorguide verkligen är bättre här vet jag inte... Nu efter att ha använt min motor i tja 3 år så har dock styrningen börjat strula. Ibland vill den inte styra åt vänster mer än några grader per tryckning på styrknappen, att hålla in knappen som man vanligen gör ger ingen styrning... Har kollat kablar, fjärr och batterispänning massor, men problemet kvarstår till och ifrån.
              Börjar bli riktigt irriterad för när motorn tappar styrningen så tappar den också ankringsfunktionen...

              Sannolikt ngt fel i styrhuset eller möjligen fjärren... eller nån kabel som funkar intermittent fastän jag kollat de flesta...(?) MK i USA har inget bra eller enkelt svar... Så tja en Motorguide lockar lite... fast jag skulle nog googla på engelska först...
              Har du rätt batteri i fjärren? Hört och läst om allehanda problem pga fel batteri.
              Rätt : CR2450N
              Fel : CR2450
              12 hours
              1,440 casts
              2 followers
              1 strike
              DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
                Någon som hört hur MK funkar efter sista mjukvaran?

                Såg att det skulle vara bättring på just ankringsfunktion som annars varit svaga länken. Men har Iofs aldrig använt den flitigt då man ändå ställer båten mot vinden och har autopilot på.
                Hur uppdaterar man det?
                12 hours
                1,440 casts
                2 followers
                1 strike
                DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Cisco Kid Visa inlägg
                  Hur uppdaterar man det?
                  Utan HB vet jag inte. Jag laddar ner på ett SD-kort och sätter bara i lodet som är nätverkat till motorn som är påslagen.

                  Så kommer det upp och frågas om jag vill installera den nya mjukvaran.
                  Alumacraft så klart!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Cisco Kid Visa inlägg
                    Har du rätt batteri i fjärren? Hört och läst om allehanda problem pga fel batteri.
                    Rätt : CR2450N
                    Fel : CR2450
                    Ohja! Problemet är som sagt intermittent, kommer och går och är dessutom mer frekvent när den/jag ska styra åt vänster.
                    I söndags fick jag tidvis ankra om var 2-5:e minut eftersom den hoppar ur ankringen med ett litet bekräftade "dubbelpip" - jävligt irriterande måste jag säga!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 837 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52
                    1 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                    10 svar
                    724 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                    10 svar
                    665 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Siks
                    av Siks
                     
                    Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                    5 svar
                    308 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Arbetar...
                    X