Ctek laddar inte fullt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ctek laddar inte fullt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ctek laddar inte fullt

Tjenare!
    Kör med ett Biltema agm 95ah till elmotorn. Har till detta en ctek mxs 7.0. Men har märkt att hur länge jag än laddar så visar den aldrig fullt. Kommer bara upp till "Klar att användas". Använder agm mode.

förmodligen fel på batteriet

Kommentera

Ursprungligen postat av Peppe_e Visa inlägg
      Tjenare!
      Kör med ett Biltema agm 95ah till elmotorn. Har till detta en ctek mxs 7.0. Men har märkt att hur länge jag än laddar så visar den aldrig fullt. Kommer bara upp till "Klar att användas". Använder agm mode.
      Hej Hans-Peter;

Du måste troligtvis funktionskontrollera både batteri och laddare. Mät spänningen hos batteriet när laddaren visar "Klar att användas"...

Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
        förmodligen fel på batteriet
        Håller med, men gör som OF säger och kolla även laddaren, låna en laddare om du kan och sätt på ditt batteri och se efter vilka värden du får då. (Är laddaren boven kommer ditt problem att aktualiseras snart igen, även med nytt batteri)

Har den laddaren du äger inbyggd temperaturkompensering? Laddar du alltid i rumstemperatur? Om den har det och du laddar i andra temperaturer än 20-25 grader så kan en laddares i grunden fina finess, tempkompensering (om den har fel där, vilket absolut kan förekomma) ge batteriet alltför mycket eller alltför lite (V) vilket på sikt förstör ditt batteri. Läste nyligen om ett fall där en kommersiell laddare sannolikt förstört flera batterier pga överladdning...

En laddare utan tempkompensering som laddar i en kall miljö kommer att "underladda" batteriet och i värme över 20-25 grader att "överladda" samma batteri. Inget av dem är bra.
        Det senare är ffa dåligt för AGM-batterier och i synnerhet gelbatterier
        Senast ändrad av anteman; 2015-10-01, 18:14.

Kommentera

Ska kolla upp detta. Det luriga var bara att nu när jag gick ut kopplade på cteken för att se vad den visade så visade den fulladdad! Kan inte komma ihåg att den gjort det innan konstigt nog....

Kommentera

Men ska provmätas ändå! Tack för svar...

Kommentera

Min Ctek behöver ibland kopplas ur, dra ut strömkabeln och starta igen.
              Det händer att den typ :fastnar ibland:.
              Sen fungerar det igen.

Kommentera

Ursprungligen postat av K.B Visa inlägg
                Min Ctek behöver ibland kopplas ur, dra ut strömkabeln och starta igen.
                Det händer att den typ :fastnar ibland:.
                Sen fungerar det igen.
                Likadant med min AQ-tron 12V/5A, så den får bara tjänst till mitt förbrukarbatteri för ekolodet om den andra laddaren, Exide 12/7 är upptagen. Den senare har aldrig strulat...

Kommentera

Precis samma sak är det med min Ctek(som visserligen har några år på nacken), den laddar och laddar,
                  och kopplar jag bort batteriet och ansluter sedan igen så visar laddaren att batteriet är fullt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kronekull Visa inlägg
                    Precis samma sak är det med min Ctek(som visserligen har några år på nacken), den laddar och laddar,
                    och kopplar jag bort batteriet och ansluter sedan igen så visar laddaren att batteriet är fullt.
                    Låter spontant ohälsosamt, fast det bero naturligtvis på vilken V den ligger och "laddar och laddar"
                    Mät gärna hur mycket innan du kopplar bort och berätta. Om jag minns rätt är det ingen fara om den underhållsladdar på ca 13,5V fast om den gör det hela tiden är ju bökigare att mäta... såvida du i laddar i sovrummet och kontrollmäter varje timme under en laddcykel

Min AQ-tron 12V/5A får därför bara chansen i max ett dygn innan urkoppling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 849 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52