Kan ju vara avlagringar som täppt till kanalen.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Får inte vattenkylningen till 6hk mercury 2006.
Collapse
X
-
Guest
Vi hade ungefär samma problem på en större modern fyrtaktare. Skvallerstrålen blev sämre och sämre, men motorn blev aldrig överhettad. Det är inte optimalt, men det verkade fungera och vi misstänkte att den kanske bara hade svag skvallerstrålen. Vi testade att rensa nippeln vid skvallerstrålen, men kom aldrig ut något och blev minimal skillnad. Vi sköljde systemet med sötvatten länge, ingen skillnad men visst rann vattnet ut där det skulle, bortsett från i skvallerstrålen. Misstänkte att det kanske ändå var dags att byta impeller, så vi gjorde det. Blev i stort sett samma droppande ut ur skvallerstrålen. Testade nu att rensa ledningen till skvallerstrålen så långt det gick. Ingen skillnad.
Då läste jag på om att rengöra kylsystemet utan att plocka isär hela motorn, för kylkanalerna går ju inte bara i gummiledningarna, utan det är ju in i motorblocket osv. Testade då som sista alternativ att köra motorn på tomgång i en tunna med tillsatt ca 10 l ättikssprit i vattnet. Körde motorn en stund, sen stängdes den för att svalna och att det skulle verka, sedan kördes den igen. Var intevförrän efter ca 15 min det började hända något med skvallerstrålen, men sen kom den tillbaka till full kraft på bara någon minut. Efter det lät vi bara motorn gå någon minut till, och sedan bytte vi till helt rent vatten i tunna. Och körde igenom den två gånger. Det tar en stund innan termostaten öppnar sig och det är först då kylvattnet släpps igenom hela motorn. Vattnet med ättika blev väldigt skitigt. Salter och avlagringar rensades ut fantastiskt bra. Detta trots att motorn gått mycket i sötvatten också även till vanligt.
Jag var rädd att det eventuellt skulle skada motorn, men det gör det inte. Säljs en massa dyra produkter i USA som är "sjukt bra" för din motor, men det visar sig i stort sett vara ren ättikssprit.
För att göra detta måste man ju som sagt vara säker på att motorn får kylning som alltid, därför man har skvallerstrålen. Men motorn kan ha full kylning utan skvallerstråle då det mesta går ut med avgaserna.
Det var efter denna video jag blev övertygad, och vi fick exakt samma resultat.
Lycka till, men som sagt, du måste ha koll på att motorn inte blir överhettad, du får bara låta motorn gå på tomgång ur växel i tunnan och om kylvattnet i tunnan blir för varmt låter du det svalna en stund(detta visar också dig att motorn får kylning, det är ju därför vattnet blir varmt).Senast ändrad av Guest; 2015-09-23, 19:11.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 880 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Karlmagnus
2024-07-20, 20:12
|
||
Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
|
10 svar
773 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av brollann
2024-02-05, 03:25
|
||
Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
|
10 svar
725 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Siks
2024-02-16, 17:03
|
||
Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
|
5 svar
344 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av holden
2024-02-24, 23:54
|
||
Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
|
20 svar
1 799 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av tobs
2024-04-05, 10:35
|
Kommentera