Får inte vattenkylningen till 6hk mercury 2006. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Får inte vattenkylningen till 6hk mercury 2006.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Får inte vattenkylningen till 6hk mercury 2006.

Har haft lite problem med vattenkylningen till min Mercury 6hk från 2006. I somras var det dålig kylning men det gick så pass att motorn inte blev för varm. Så nu vid service så tog jag ned växelhuset och såg att insugshuset var trasig. Jag beställde nytt sådan och inspekterade impellern som såg fin ut(bytte förra sommaren) och tänkte så klart att det ju problemet hela tiden så nu ska det bli bättre.

Men till min förvåning så får jag ingen kylning alls nu. Vid första starten så kylde den på men sedan slutade den efter andra test körningen.
    Jag tog ned allt igen och inspekterade och spolade även rent vattenröret som går från växelhuset till motorn 2 gånger utan lycka.

Jag får ändå ingen vattenstråle. Den är i bättre skick nu än den var tidigare så jag står helt förvirrad och förstår inte vad jag missat att kolla.

Tacksam för svar.

video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

Ursprungligen postat av mena Visa inlägg
    Har haft lite problem med vattenkylningen till min Mercury 6hk från 2006. I somras var det dålig kylning men det gick så pass att motorn inte blev för varm. Så nu vid service så tog jag ned växelhuset och såg att insugshuset var trasig. Jag beställde nytt sådan och inspekterade impellern som såg fin ut(bytte förra sommaren) och tänkte så klart att det ju problemet hela tiden så nu ska det bli bättre.

Men till min förvåning så får jag ingen kylning alls nu. Vid första starten så kylde den på men sedan slutade den efter andra test körningen.
    Jag tog ned allt igen och inspekterade och spolade även rent vattenröret som går från växelhuset till motorn 2 gånger utan lycka.

Jag får ändå ingen vattenstråle. Den är i bättre skick nu än den var tidigare så jag står helt förvirrad och förstår inte vad jag missat att kolla.

Tacksam för svar.

https://www.youtube.com/watch?v=YRSFyewj41Q
    Hej Mena;

Jag har råkat ut för samma sak några gånger.

Det kan vara hålet till skvallerstrålningen som satt igen sig. Ta en vanlig ståltråd, peta in den i hålet och dra den fram och tillbaka några gånger för att se om det blir bättre...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand

Kommentera

Var samma på min i lördags då använde jag en bit ståltråd som leif också . Sen kom det vatten. Brukar vara det på mindre motorer.

Kommentera

Jag har provat att sticka in något i utblåset där vattnet strålar ut. Däremot stack jag inte in det så långt. Hur långt kan man köra in ståltråden?

Jag har ju också kopplat på en slang på röret som går från impellerhuset och upp till motorn och spolat och då har det varit fin och bra vattenstråle ur urblåset/skvallerstrålen.
        Senast ändrad av mena; 2015-09-22, 20:44.

Kommentera

Nu vet jag inte hur just din motor är uppbygd men det sitter ingen lös kil till impellen som trillat bort när du haft den ute? Kan ju vara hur fin som helst utan att funka om den inte snurrar.

Kommentera

Kilen pinnen finns kvar.

Kommentera

Impellern felvänd? (Har hänt mig )
              Det är en extremt liten skillnad mellan att fiska och att stå bredvid en sjö och se ut som en idiot.

Kommentera

Kollade impellern om jag skulle ha vänt den fel men båda sidor såg lika dan ut.

Det är märkligt att när jag tar bort gummit som sitter under fästet för växelspaken för fram, bak och neutral en så kommer det lite vatten.

Senast ändrad av tjenamena; 2015-09-23, 10:22.

Kommentera

Om du fick stråle när du kopplade slang så e de ju bara o felsöka därifrån o nedåt
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Dum fråga men det är rätt impeller för motorn? Kan vara värt att dubbelkolla.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 880 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58