Gelbatterier, vilken laddare kan ni rekommendera? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gelbatterier, vilken laddare kan ni rekommendera?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    Til så store (og dyre) batterier som vi snakker om her, hadde jeg aldri koblet til en billig lader. Husk også at feilslått lading i værste fall kan lede til brann.
    Jeg bruker denne:

    Merk at det er en 24V-lader, men den finnes også som 12V og 36V.
    Denne har egne sykluser for forskjellige batterityper, inkludert egen syklus for gel. (Jeg har AGM og bruker den syklusen.)

    En ekstra sak ved denne laderen er at den har en temperatursensor du fester på batteriet. Batteriers evne til lading varierer ekstremt med temperatur, samt at laderen kutter hvis temperaturen blir for høy. Sistnevnte er veldig kjekt for meg som setter på laderen etter endt fisketur og ikke kobler den av igjen før jeg kommer i båten neste gang. Skulle noe gå galt stoppes ladingen, ikke bare basert på elektrisk avlesning men også på temperatur.

    Merk også at dette er en lader jeg har fast i båten, den er beregnet på marint bruk med ekstra beskyttelse av kretskort.
    Absolut rätt! Min laddare har temperaturkompensering med extern givare vilket är mycket viktigt om man laddar i olika temperaturer. Problemet är att denna viktiga finess sannolikt "spolieras" av en olämplig laddkurva/cykel för mitt gelbatteri...

    Det finns lämpliga vattensäkra (minst IP54) laddare med båda tempkompensering och laddcykel för gel i USA, problemet är då att de inte klarar AC 220-240V... Har ännu inte funnit någon som funkar i alla dessa fyra avseenden...
    Senast ändrad av anteman; 2015-09-02, 12:21.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Absolut rätt! Min laddare har temperaturkompensering med extern givare vilket är mycket viktigt om man laddar i olika temperaturer. Problemet är att denna viktiga finess sannolikt "spolieras" av en olämplig laddkurva/cykel för mitt gelbatteri...

      Det finns lämpliga vattensäkra (minst IP54) laddare med båda tempkompensering och laddcykel för gel i USA, problemet är då att de inte klarar AC 220-240V... Har ännu inte funnit någon som funkar i alla dessa fyra avseenden...
      Söker du på engelska och leadacid (blyacc och olika kombos med gel/agm) så får du mycket mera svar än i ankadammen Sverige på vad som är bäst.

      Tempkompensering är inte skitnödvändigt för båtbruk utan mer för fordon där man använder dom mellan -50 och +50.
      En båt/båtbatteri laddas oftast inom felmarginalen ganska bra.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Turner Letuce Visa inlägg
        Söker du på engelska och leadacid (blyacc och olika kombos med gel/agm) så får du mycket mera svar än i ankadammen Sverige på vad som är bäst.

        Tempkompensering är inte skitnödvändigt för båtbruk utan mer för fordon där man använder dom mellan -50 och +50.
        En båt/båtbatteri laddas oftast inom felmarginalen ganska bra.
        Jo jag har googlat på massor "over there" Trojan batteries säger t ex att våta traktionsbatterier ska temperaturkompenseras med +/- 0,16 A för varje 5,5 grader Celsius kallare eller varmare än 25 grader C. dvs ca 14,56V om det är ca 20 grader och 14,24V om det är ca 30 grader där du laddar batteriet. (med ingångsvärdet 14,4V)

        Jag laddar mina batterier vid båtklubben under ett kapell, i bland i sommarsolsken där kan det bli över 40 C under kapellet.
        Då bör jag analogt ha ca 13,92V, (om ingångsvärdet är 14,4V) annars överladdar jag batteriet och dödar mitt batteri i förtid...

        När jag kommer i hamn efter en tur i sena oktober så är det kanske 7 C varmt. Då bör jag ladda 14,98V annars laddar jag aldrig batteriet fullt. Tänker man sig att detta sker under ett flertal turer efter varandra så förstår man att det kan påverka batteriet snabbare än man kanske anat innan...

        Fast laddar man stabilt i ett garage med 20-25 C så är tempkompensering inget problem.

        Att batteritillverkare tar upp laddspänning och skilda laddkurvor för olika batterityper och temperaturkompensering tyder på att det är viktigt för batteriers livslängd - tråkigt att inte många tillverkare av laddare verkar gör detsamma...

        Istället säljer de en "Intelligent helautomatisk laddare för alla typer av blysyra batterier" som funkar hyfsat till en typ (våta) och dödar resten i förtid genom över- och/eller underladdning...

        Läste nånstans på FS nyligen att någon inte var så nöjd med sitt Biltema AGM batteri - saken kan helt bero på fel laddare... (vet dock inte vilken laddare han har)
        Så är du missnöjd med dina batterier, skärskåda din laddare innan du kastar dig på luren till batteritillverkaren...
        Senast ändrad av anteman; 2015-09-02, 15:59.

        Kommentera


        • #14
          Bara en tanke, men man kan säkert få vettiga svar från vår inhemska tillverkare Tudor/Exide i Kungälv om man plingar dem. Där bör ju kunskapen finnas.

          Hittade namn och länk till en kille där. http://www.exide.nu/laddning-av-batterier/
          Senast ändrad av Dominator91; 2015-09-02, 20:56.
          __________________________________________________ _____________________________

          Covfefe

          Kommentera


          • #15
            Jag gjorde det lätt för mig när jag installerade min batteribank, jag ringde helt enkelt upp kundsupporten på c-tek och diskuterade med dem vad som var lämpligaste sättet att underhålla en batteribank med två seriekopplade (24v) agm batterier, det slutade med två m200 laddare, en per batteri. Det funkar utmärkt och batterierna mår prima efter två års slit med att släpa runt 1,5 ton båt långa dagar.
            Anders @ gäddfiske.se

            Kommentera


            • #16
              Jag har frågat både Ctek och Exide och ingen har riktigt svarat på om de laddar mer än 14,4V (en gör det vet jag bestämt) och fall de gör det, varför det skulle vara bra när batteritillverkare säger något annat.

              Ingen av dem har 3 lägen för våta, AGM respektive gelbatterier vilket antingen borde innebära att deras laddare klarar något som andra inte klarar av eller att deras laddare är kompromisser...

              Om jag ringer upp dem så har de säkert något de kan rekommendera som funkar i flera år men det behöver inte innebära att den är bäst till gelbatterier...bara det bästa de kan erbjuda och till AGM funkar de bättre.

              ProMariner (USA) Prosport har två STD-lägen för våta resp. AGM batterier. Med "omprogrammering" levererar den 14.1V i gelläget, det säger iaf något...

              Får väl leta vidare i USA eller bara acceptera att batterierna kokar i förtid...
              Senast ändrad av anteman; 2015-09-02, 23:52.

              Kommentera


              • #17
                Du kan droppa spänningen genom att sätta en kraftkiseldiod mellan laddaren och batteriet.
                Du tappar diodens framspänningsfall på cirkus 0,7V , en Scoktydiod kan du droppa spänningen med c:a 0,3V.

                Detta är en enkel metod som man kan dona till spänningar med - då kan du ju närma dig det du vill ha.

                Omvänt kan man använda dom i anslutning till en laddnigsregualtor och trimma upp laddspänningen med motsvarande framspänningsfall.

                Kommentera


                • #18
                  Tack för era inlägg! Jag tror helt enkelt att de struntar i gelbatterier, laddaren funkar ju ändå men det framstår inte som riktigt seriöst när alla tillverkare av batterier föreslår skilda laddprofiler för olika batterityper och att amerikanska laddtillverkare har hörsammat detta.
                  Senast ändrad av anteman; 2015-09-03, 00:11.

                  Kommentera


                  • #19
                    Biltemas laddare skulle jag inte använda, provade deras 25A före sommaren och den var helkass på allt.

                    CTEK däremot, klockrent!

                    Kommentera


                    • #20
                      Ja vi batteriägare borde kunna ställa högre krav på våra laddare och ffa informationen kring dem! En förenklad laddkurva med spänning och ampere under laddningens skilda faser borde alltid finnas med. Likaså olika laddlägen för olika batterityper (i alla fall om laddaren kostar ett par, tre tusen)

                      Fast då måste vi vara medvetna om åtminstone en del av tekniken bakom och också att olika batterier kräver olika laddprofiler (A och V variationer) för att leva så länge som det var tänkt. Att ett batteri funkat i 1-2 år säger inte mycket om den laddaren, batteriet kan vara slut år 3 med fel laddare....

                      Fast visst, laddare är svåra att bedöma, se här ett litet utklipp om CTEK 7002 och NOCO G3500 (USA modeller) från http://www.vintageveloce.com/2012/10...k-or-noco.html

                      Om vad som sägs nedan stämmer med verkligheten vet jag inte, döm själva så långt det kan göras. Ctek kallar sina laddare "smartaste laddaren i världen", Noco kallar sina "wicked smart":

                      "The main difference between these two chargers is the charging algorithm – and it’s a very important difference:

                      The Ctek applies full current until the optimum voltage is reached, and then continuously reduces current whilst the battery is locked at that optimum voltage. This stretches the battery, as it is kept at its optimum voltage throughout pretty much the entire charging cycle (Bulk, Absorption and Float).

                      In sharp contrast, the Genius uses an inferior methodology of simply stepping the current down as soon as the battery achieves its’ maximum at that cycle (purporting to be additional steps!); as a consequence the voltage also drops and the battery is rarely ever kept at its’ optimum state during the charge cycle. In fact, the charging algorithm used by Genius chargers is almost identical to some of the very cheap supermarket own-brand smart chargers, and there’s nothing “Wicked Smart” about that!

                      You can see these differences most vividly if you take a semi-depleted/semi-sulfated (old!) battery and attach each charger in turn, keeping a voltmeter across the terminals throughout the charge cycle: The Ctek will give you a more highly charged battery every time. Note especially Ctek’s “Float” step; the battery is locked at a constant 13.4 volts throughout – the Genius simply “Trickles” an arbitrary low current so that the battery is hardly ever at anything approaching the ideal 13.4 volts (Float and Trickle are NOT the same!).

                      Note also that with a severely flat battery, a Ctek will begin charging at 2-volts – The Genius won’t even recognise the battery at that low a voltage, requiring a minimum of 7-volts.

                      In real work applications, a Ctek beats a Genius every time – although it comes at a price premium
                      "
                      Senast ändrad av anteman; 2015-09-03, 12:36.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 867 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                      10 svar
                      761 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                      10 svar
                      706 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Siks
                      av Siks
                       
                      Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                      5 svar
                      336 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                      20 svar
                      1 773 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tobs
                      av tobs
                       
                      Arbetar...
                      X