Johnson 90-talare något att ha? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnson 90-talare något att ha?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag gillar gammal båt + nyare motor. Priser på begagnade motorer är ändå så saftiga att nytt känns helt ok.
    Vet inte hur många timmar man lagt på att slita i startsnöret på gamla motorer

    Kommentera


    • #12
      Har en johnson 9.9hk från typ -87, köpte den för typ 2000 kr för flera år sen. Den har varit sänkt 2 ggr men startar ändå på första draget oavsett och går som en klocka. Enda jag har bytt är ett plastdrev och dragsnöret som var sönderslitna, kostade väl en 250 kr.
      Man ska inte underskatta de gamla slitvargarna.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
        Har en johnson 9.9hk från typ -87, köpte den för typ 2000 kr för flera år sen. Den har varit sänkt 2 ggr men startar ändå på första draget oavsett och går som en klocka. Enda jag har bytt är ett plastdrev och dragsnöret som var sönderslitna, kostade väl en 250 kr.
        Man ska inte underskatta de gamla slitvargarna.
        Oj, där ser man. Ja en del motorer vägrar ge sig haha.

        Kommentera


        • #14
          Hade en 30hk Mariner från 93 i något år. Enda grejen som hände var att något gjorde att den lade sig på tomgång då den blev varm när jag fick den.
          Verkstaden fixade det och sedan gick den som en klocka. Även länge på tomgång utan att knorra. Vattnet bakom båten och akterspegeln antog ju en svartflammig färg som fått vilken miljöpartist som helst att gå i taket.....
          __________________________________________________ _____________________________

          Covfefe

          Kommentera


          • #15
            Min förra båt var en Ryds 430 GT med en Evenrude 40 från -94 på, den hade jag fram tills förra sommaren och under dom fem åren i min ägo fungerade den helt 100%
            inte en misständing ens. drifttimmar och underhåll spelar ju en stor roll här.
            Angående motor storlek på en 440GT så funkar det ju med en 30 men det är lite i klenaste laget
            förvänta dig inte mer än ca: 25 knop.

            Kommentera


            • #16
              Som Erik nämner är inte ekonomi smartaste skälet att byta motor. Om man däremot har andra skäl, tex att man är villig att betala för driftsäkerhet eller för att det känns gött med nytt etc skall man ju inte glömma att begagnatpriserna på båtmotorer är på gränsen till löjliga. Man kan få väldigt mycket för en rätt gammal motor så steget från gammal båt med gammal motor till gammal båt med sprillans ny motor behöver inte vara oöverstigligt.
              Jag har tyvärr bara erfarenhet av Johnsons äldre motorer, hade en 9,9 från sent 70t. Den gick mycket bra tills något i tändningen lade av. Tidigare hade iaf Johnson ett mycket gott rykte.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av djkj Visa inlägg
                Min förra båt var en Ryds 430 GT med en Evenrude 40 från -94 på, den hade jag fram tills förra sommaren och under dom fem åren i min ägo fungerade den helt 100%
                inte en misständing ens. drifttimmar och underhåll spelar ju en stor roll här.
                Angående motor storlek på en 440GT så funkar det ju med en 30 men det är lite i klenaste laget
                förvänta dig inte mer än ca: 25 knop.
                Det tror jag med att underhåll har en viss betydelse, skulle vara bra med service historik när det ska handlas äldre. Ok, ja 25 knop är som sagt i slöaste laget då jag nån gång ibland skippar fisket och åker iväg långt samt lite vattenskidor mm. Ska försöka hitta nåt runt 50hk tror jag.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                  Som Erik nämner är inte ekonomi smartaste skälet att byta motor. Om man däremot har andra skäl, tex att man är villig att betala för driftsäkerhet eller för att det känns gött med nytt etc skall man ju inte glömma att begagnatpriserna på båtmotorer är på gränsen till löjliga. Man kan få väldigt mycket för en rätt gammal motor så steget från gammal båt med gammal motor till gammal båt med sprillans ny motor behöver inte vara oöverstigligt.
                  Jag har tyvärr bara erfarenhet av Johnsons äldre motorer, hade en 9,9 från sent 70t. Den gick mycket bra tills något i tändningen lade av. Tidigare hade iaf Johnson ett mycket gott rykte.
                  Ne det är nog så, Har tänkt om lite och tror jag ska försöka hitta något lite nyare med fyrtakt typ 05 och framåt med mer hk. Även om jag tror att många äldre som servats rätt kan gå många sjömil till och säkert gå väldigt bra. Vi får se vad det blir, jag hoppas det dyker upp ett bra höstkap här snart!

                  Kommentera


                  • #19
                    Brutalnej!
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                    Kommentera


                    • #20
                      Motorer är individer och till viss del resultatet av sin ägares servicevilja... I maskinparken just nu finns följande:

                      -Mercury 4hp från 70-talet som går halvkasst, trots service och reparationer...
                      -Johnsson 7,5hp från 70-talet som går bra, välservad.
                      -Yamaha 9,9 från -83 som går som en klocka, startar alltid på första draget och spinner som en katt på tomgång, totalt försummad och knappt servad. Ser ut som skit. Fick en ny impeller, stift och olja i somras för första gången på minst 15 år...
                      -Suzuki 30hp -96, går kanon, servad efter konstens alla regler i min ägo och vissa delar bytta.
                      -Mariner 40hp -89, gå ibland bra, ibland inte, ibland trögstartad, ibland inte... Regelbundet servad av fackman.

                      Samma med bilarna.. Har en Golf från 2002 som slit-å-släng-bil, snart 33 000 mil, välservad de första 25 000 milen men sen.. Nja.. Den bara går och går, blankt papper på besiktningen. Fanskapet dör aldrig så jag kommer aldrig få byta bil.
                      Sen har vi andra bilen, nyare VW, alltid servad på aukt. verkstad. Den är det fan ständigt något fel på.

                      Maskiner är individer är min enda slutsats.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 867 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                      10 svar
                      761 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                      10 svar
                      706 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Siks
                      av Siks
                       
                      Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                      5 svar
                      336 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                      20 svar
                      1 773 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tobs
                      av tobs
                       
                      Arbetar...
                      X