Tjo, Har ett båtköp på gång Ryds 440 GT. På den sitter en Johnson 30 hk 1991. Undrar om den motorn är pålitlig eller om den är strulig. Har hört båda varianterna. Sen kan det vara intressant om den drar mycket bränsle också. För övrigt känns den lite liten till en 440? Vet en del som har både 60 och 70 på sina rydare.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Johnson 90-talare något att ha?
Collapse
X
-
OMC:s 521cm³ tvåtaktare är i princip pålitliga motorer, men då en -91:a är 25 år gammal så är det omöjligt att osedd säga något om exemplaret i fråga, är den bra skött och inte misshandlad så kan den funka i evigheter, är den vanskött och plågad så kan den rasa nästa dag. De har ett rykte om att vara lite törstiga av sig, men mycket beror på vilken båt den sitter på. En tungdriven båt som gör att den får arbeta ökar förstås förbrukningen jämfört med en lättdriven.
-
Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggOMC:s 521cm³ tvåtaktare är i princip pålitliga motorer, men då en -91:a är 25 år gammal så är det omöjligt att osedd säga något om exemplaret i fråga, är den bra skött och inte misshandlad så kan den funka i evigheter, är den vanskött och plågad så kan den rasa nästa dag. De har ett rykte om att vara lite törstiga av sig, men mycket beror på vilken båt den sitter på. En tungdriven båt som gör att den får arbeta ökar förstås förbrukningen jämfört med en lättdriven.
Kommentera
-
Hallå där.
Jag har en Johnsson 30hk från 90-talet på min båt.
Den har gått som en klocka fram tills i år.
Nu har min manuella tillt börjat strula samt att dragsnöret ej åker tillbaks.
Fick plocka ner tilten helt och fixa till, så nu är den som ny igen. Det andra problemet beror på en tapp som sitter inte riktigt vill trycka tillbaks någon form av spärr i neutraltläge.
Tror inte det är något stort problem om man ger sig fan på att försöka fixa det.
Den är ganska törstig av sig när man lastar båten. Sitter på en Vator 14R
Allt handlar väl om pris... en bil som är 25år och kostar gratis kan ju oxå vara bra, eller en Amazon som har gått 1200 mil skulle jag inte heller tacka nej till.
Lycka till med ditt båtköp.
Kommentera
-
Appropå bilar. Har 2. En toyota carina årsm.1993 och en saab 9-5 årsm 2009.
Ägt båda lika länge.
Toyota har gått 10000 mil mer än Saaben.
Med toyotac har jag inte haft ett enda fel. Bytt olja då och då.
Saaben med full servicebok och tätare service än vad som rekommenderas har strulat en hel del.
Så det där köper jag inte
Kommentera
-
Ja om man räknar timmar på båt vs bil så behöver inte båtmotorn gått länge. Lite som en motorcykel. Min mc från 97 kan inte gå bättre än vad den gör nu. Med en bra servicehistorik samt att den verkar vara ganska lättmekad när det väl händer nåt låter ok för mig. Synd att den är lite törstig bara, men tack för svar alla!
Kommentera
-
Når vi snakker om mekanikk har alder i seg selv liten betydning for mengden "strul".
I våres solgte jeg en bil som da var 22 år gammel. Den har ALDRI hatt noen form for problemer, men var godt vedlikeholdt og hadde bare gått 115.000 km da jeg solgte den. Det som er avgjøende for mekanikk er om det er tatt skikkelig vare på, og hvor hardt/ mye det er brukt. Har motoren din gått i saltvann er den nesten garantert moden for resirkuleringsstasjonen, har den gått i ferskvann og er stelt pent med kan den ha mange år igjen. Jeg solgte tidligere en 8HK påhenger fra nittitallet, riktignok en japse, den gikk som en klokke da og ser ut til å gjøre det fortsatt.
En ting som er verdt å tenke på er at all denne mekanikken inneholder endel ting som IKKE eldes med verdighet. Diverse gummipakninger vil tape seg over tid, og det er gjerne her problemene dukker opp. Ikke direkte, men indirekte fordi at dårlige pakninger gjør at man kan få andre problemer som vann der du ikke vil at det skal være vann. Jeg kjøpte bilen jeg nevnte for 12 år siden, den hadde da gått bare 22.000 km i sine ti første leveår. Det første jeg måtte gjøre var å bytte diverse pakninger i drivakslinger etc fordi de var morkne/ eldet i stykker som en konsekvens av at lite bruk medførte at oljen heller ikke hadde kommet til og smurt pakningene.
Når du kjøper en båt med såpass gammel motor, er det altså litt "gambling" inne i bildet. Du bør være mentalt forberedt på at det kan bli strul. I en ideell verden kjøper du båt og motor, men har reservekapital så du kan bytte motoren dersom den viser seg å bringe mer sorg enn glede. I mine øyne er kombinasjonen eldre (tett og velholdt) båt med nyere motor den beste veien inn i båtlivet. Da har du en båt hvor det ikke gjør noe å endre/ skru litt, sette på stangholdere, montere elektronikk etc, samtidig som du har en motor som krever lite av deg. Det selges dessverre få eldre båter med nyere motor, så da er et alternativt å kjøpe noe hvor begge deler er gammel, og så bytte motoren på sikt. Du vil bli overrasket over hvor mange av oss som i praksis gjorde dette med våre første båtkjøp, enten det var det vi planla da vi kjøpte båten eller ikke.
Ref kommentaren om motoren drar mye bensin.
Ja, en eldre motor er merkbart mer tørst enn en nyere motor. Særlig sammenliknet med en motor som er ny nok til å ha EFI er forskjellen merkbar ved typisk "sportsfiskebruk" hvor man er mye opp og ned fra plan. Men drivstoffkostnaden alene er ingen grunn til å kjøpe en nyere motor, hverken økonomisk eller miljømessig. Du skal kjøre flere tusen timer for å forsvare en ny motor vs en gammel basert på drivstofforbruk.
Et eksempel, tallene kan sikkert diskuteres men moralen er sann:
La oss si at din gamle motor koster deg 10.000,- og en ny vil koste deg 60.000,- Vi forutsetter at du selger den gamle når du kjøper den nye, så det koster deg 50.000,- å skifte. I Norge koster bensin ca 15,- per liter, så 50.000,- er 3334 liter bensin. Du kan med andre ord kjøre opp 3334 liter bensin med den gamle motoren for kostnaden ved investeringen i den nye. Hvor mye bensin tror du at du bruker i løpet av en sesong? La oss si at du kjører endel og bruker 300L, da vil det ta deg over ti år før du når et punkt hvor det hadde lønt seg å kjøpe ny motor. For å ytterligere forsure økonomien, ville den gamle motoren etter ti år til være verdt omtrent null (10.000 i verditap) mens den nye vil være verdt 20.000,- (30.000,- i netto verditap) når du da skal bytte motor igjen. Du må altså kjøre inn 20.000,- til i bensin for å forsvare verditapet....
Men det stopper ikke der. Siden vi snakker om forskjell i drivstofforbruk blir det mye værre. La oss si at den nye motoren bruker 50% mindre enn den gamle, da tar vi skikkelig i. Når du har kjørt opp alt dette er du altså halvveis til å ha spart inn den nye.
Moral: Kjøp gjerne en ny motor (det gjør jeg), men ikke tro at det har noe med økonomi å gjøre. Det handler om driftssikkerhet og trivsel, mest det siste.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inläggNår vi snakker om mekanikk har alder i seg selv liten betydning for mengden "strul".
I våres solgte jeg en bil som da var 22 år gammel. Den har ALDRI hatt noen form for problemer, men var godt vedlikeholdt og hadde bare gått 115.000 km da jeg solgte den. Det som er avgjøende for mekanikk er om det er tatt skikkelig vare på, og hvor hardt/ mye det er brukt. Har motoren din gått i saltvann er den nesten garantert moden for resirkuleringsstasjonen, har den gått i ferskvann og er stelt pent med kan den ha mange år igjen. Jeg solgte tidligere en 8HK påhenger fra nittitallet, riktognok en japse, den gikk som en klokke da og ser ut til å gjøre det fortsatt.
En ting som er verdt å tenke på er at all denne mekanikken inneholder endel ting som IKKE eldes med verdighet. Diverse gummipakninger vil tape seg over tid, og det er gjerne her problemene dukker opp. Ikke direkte, men indirekte fordi at dårlige pakninger gjør at man kan få andre problemer som vann . Jeg kjøpte bilen jeg nevnte for 12 år siden, den hadde da gått bare 22.000 km i sine ti første leveår. Det første jeg måtte gjøre var å bytte diverse pakninger i drivakslinger etc fordi de var morkne/ eldet i stykker som en konsekvens av at lite bruk medførte at oljen heller ikke hadde kommet til og smurt pakningene.
Når du kjøper en båt med såpass gammel motor, er det altså litt "gambling" inne i bildet. Du bør være mentalt forberedt på at det kan bli strul. I en ideell verden kjøper du båt og motor, men har reservekapital så du kan bytte motoren dersom den viser seg å bringe mer sorg enn glede. I mine øyne er kombinasjonen eldre (tett og velholdt) båt med nyere motor den beste veien inn i båtlivet. Da har du en båt hvor det ikke gjør noe å endre/ skru litt, sette på stangholdere, montere elektronikk etc, samtidig som du har en motor som krever lite av deg. Det selges dessverre få eldre båter med nyere motor, så da er et alternativt å kjøpe noe hvor begge deler er gammel, og så bytte motoren på sikt. Du vil bli overrasket over hvor mange av oss som i praksis gjorde dette med våre første båtkjøp, enten det var det vi planla da vi kjøpte båten eller ikke.
Ref kommentaren om motoren drar mye bensin.
Ja, en eldre motor er merkbart mer tørst enn en nyere motor. Særlig sammenliknet med en motor som er ny nok til å ha EFI er forskjellen merkbar ved typisk "sportsfiskebruk" hvor man er mye opp og ned fra plan. Men drivstoffkostnaden alene er ingen grunn til å kjøpe en nyere motor, hverken økonomisk eller miljømessig. Du skal kjøre flere tusen timer for å forsvare en ny motor vs en gammel basert på drivstofforbruk.
Et eksempel, tallene kan sikkert diskuteres men moralen er sann:
La oss si at din gamle motor koster deg 10.000,- og en ny vil koste deg 60.000,- Vi forutsetter at du selger den gamle når du kjøper den nye, så det koster deg 50.000,- å skifte. I Norge koster bensin ca 15,- per liter, så 50.000,- er 3334 liter bensin. Du kan med andre ord kjøre opp 3334 liter bensin med den gamle motoren for kostnaden ved investeringen i den nye. Hvor mye bensin tror du at du bruker i løpet av en sesong? La oss si at du kjører endel og bruker 300L, da vil det ta deg over ti år før du når et punkt hvor det hadde lønt seg å kjøpe ny motor. For å ytterligere forsure økonomien, ville den gamle motoren etter ti år til være verdt omtrent null (10.000 i verditap) mens den nye vil være verdt 20.000,- (30.000,- i netto verditap) når du da skal bytte motor igjen. Du må altså kjøre inn 20.000,- til i bensin for å forsvare verditapet....
Men det stopper ikke der. Siden vi snakker om forskjell i drivstofforbruk blir det mye værre. La oss si at den nye motoren bruker 50% mindre enn den gamle, da tar vi skikkelig i. Når du har kjørt opp alt dette er du altså halvveis til å ha spart inn den nye.
Moral: Kjøp gjerne en ny motor (det gjør jeg), men ikke tro at det har noe med økonomi å gjøre. Det handler om driftssikkerhet og trivsel, mest det siste.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 867 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Karlmagnus
2024-07-20, 20:12
|
||
Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
|
10 svar
761 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av brollann
2024-02-05, 03:25
|
||
Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
|
10 svar
706 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Siks
2024-02-16, 17:03
|
||
Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
|
5 svar
336 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av holden
2024-02-24, 23:54
|
||
Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
|
20 svar
1 773 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av tobs
2024-04-05, 10:35
|
Kommentera