Fila ned batteripoler? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fila ned batteripoler?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fila ned batteripoler?

Hej FS vänner!

Mina fulladdade fritidsbatterier sjöng förmodligen för sista gången förra vändan. Körde i lätt motvind med MK Powerdrive och fick gasa upp, till slut 6-7 på motorn för att hålla 1.3 gösknop... Insåg att något var lurt och mätte spänningen på batteribanken (12V) under gång: 8,42 V eller något sånt!!? (kan det bli så lågt?)

Mätte aldrig vilospänningen senare, 10,5 V? banken har nog gjort sitt...

Skiftade till ett nygammalt gelbatteri ("som nytt"), puttrade vidare och häri ligger frågan:

Tänkte stoppa ned detta nygamla batteri med ett annat nytt gelbatteri men det förra batteriet är lite högt p g a polerna... Kan man kapa toppen på dem säg max 5 mm?

Bara så pass mycket att det försiktigt kan skjutas in under båtens kastdäck. Kastdäcket (i amerikansk superduper plyfa!) vilar på ett ramverk i aluminium och jag vill inte krocka polerna med en aluminiumbalk på vägen in...

Väl inne på plats så finns några bökiga centimeters utrymme att montera snabbkopplingar (typ Ojop) till polerna. Vet inte om dessa snabbkopplingar är det maritimt bästa men det känns onekligen lite tryggare med plast ovanpå polerna i fall batterierna börjar röra på sig en aning när man korsar en fjärd i frisk vind...

Vill ogärna köpa ytterligare ett nytt liknande batteri - det nygamla kostar idag 3 500kr

Så fila poler 4-5 mm OK eller "öppnas" batteriet då?
    Senast ändrad av anteman; 2015-08-26, 14:33.

Nej det tror jag inte är nån fara.
    Har sett en del poler som är rejält slitna på sidorna, flera mm och inte har man då sett nåt "öppet".
    Tror polerna är i solitt bly faktiskt. Har svårt att tro att man skulle krångla till det med gjutningen genom att göra dom ihåliga.
    Tyvärr har jag inget gammalt kasst batteri stående, annars hade jag gått ut och sågat med en gång

Kommentera

bara å fila. jag har gjort det en gång.
      dom är helt solida.

Kommentera

Första och enda gången jag använt en insexnyckel av denna modell:

Click image for larger version

Name:	T4404A.jpg
Views:	1
Size:	12,7 KB
ID:	1779160

Till att dra åt kabelanslutning nära polerna så "ramlade" en nyckel ut och stor del av polen den träffade försvann.
        Den polen var helt solid också och batteriet lever än efter 9 år
        Alumacraft så klart!

Kommentera

Tack alla för solida råd och erfarenheter! Nu blir det filande och förhoppningsvis montering inför helgfisket!
          Senast ändrad av anteman; 2015-08-26, 19:26.

Kommentera

Nu är det monterat! Behövde inte slipa polerna men ett jävla jobb var det...

Fick lov att förmontera Ojop klämmorna med kabel innan, lägga ned batteriet, välta 90 grader, skjuta in, resa upp och vrida på det 180 grader, allt under kastdäcket...

(Jo visst ja, för att kunna välta batteriet så fick jag ta bort stolsfästet som sticker ned ca 5 cm, 6 skruvar med mutter, ni må tro att det senare blev tajt att få dit muttrarna under kastdäcksgolvet, precis ovanför batterierna...)

Stoppade därefter ned batteri 2 (parallellkopplat) och på med polskor och kablar...
            Vad händer? Jo 35 mm2 kabeln släpper från Ojopfästet... Ut med allt å göra om...
            Kan förresten berätta att jag fick knacka till en böjd "distansbricka" till batteriets minuspol, Ojopskiten glappade fast åtspänd...

Befintliga spännband för batterierna blev med nya batteridimensioner 5 cm för korta, fick flytta in infästningen...

Höll på till 02.00, därefter mat, en whisky, ja två, diskussioner med gumman som vakna när jag kom in, å nu strax, sängen! Ska ju fiska imorgon, dvs idag...
            Senast ändrad av anteman; 2015-08-30, 04:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Ska ju fiska imorgon, dvs idag...
              Sketfeske:-)

Kommentera

ett tips bara. undvik allt va jävla snabb klämmor e å ojop skit.
                dom bara jävlas å ärgar som fan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
                  Sketfeske:-)

Tack!

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
                    ett tips bara. undvik allt va jävla snabb klämmor e å ojop skit.
                    dom bara jävlas å ärgar som fan.
                    Började ana det i går men inget alternativ sent i går kväll, så är nu sitter skiten på plats... Håller tummarna!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58