Hur lång bensinslang? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur lång bensinslang?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur lång bensinslang?

Tänkte laga mittoften på min båt då det blivit en spricka i den. Fick då en idé att göra mittoften bredare och ställa bensin tanken under, för att på så sätt centrera/flytta fram lite vikt.

Frågan är dock hur lång bensinslang kan man ha? Har inte mätt men gissar att det kommer krävas över 2 meter fram till motorn. Motorn är för övrigt en 15 hk 2 takt Yamaha.

Min slang är ca 1,5 meter och det funkar klockers på en Yamaha 2 takt 20 hk.

Kommentera

Ursprungligen postat av Thuma Visa inlägg
      Tänkte laga mittoften på min båt då det blivit en spricka i den. Fick då en idé att göra mittoften bredare och ställa bensin tanken under, för att på så sätt centrera/flytta fram lite vikt.

Frågan är dock hur lång bensinslang kan man ha? Har inte mätt men gissar att det kommer krävas över 2 meter fram till motorn. Motorn är för övrigt en 15 hk 2 takt Yamaha.
      På min gamla Vator hade jag tanken i mittoften (ombyggd) och garanterat över 2meter slang till en Yamha 30hk 2takt.

Kommentera

Tack för svar! Låter som om det inte skall vara några problem då. :-)

Kommentera

Verkar som bensinpumpen är rätt stark. Var ute häromdagen ett lite längre pass och glömde luftskruven. Nio timmar senare kändes det som att något inte var helt hundra med motorn.
          Gick på fullgas men hade tappat några hundra varv på topp. så lite mystiskt kändes det.

Dagen efter när jag kollade stiften verkade det som den gått lite snålt. Vände blickarna mot bensinen och såg tanken...... Platt som en pannkaka En 25L tank i plast iofs men det krävs lite grand för att deformera en tank så mycket som skett onekligen. Har en lite större fyrtaktare än 15-20 men ändå.
          Att döma av den kraften så borde man kunna ha nästan obegränsad längd på slangen!
          Senast ändrad av Dominator91; 2015-08-12, 17:21.
          __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Hej Thuma;
            Hur lång bensinslang behöver jag mellan 15 hk 2-takts Yamaha motorn och tanken 2 meter längre fram i båten påminner mig om en motsvarande fråga jag fick upprepade gånger på båtmässan Allt för Sjön i Stockholm när jag ställde ut Minn Kota elmotorer på mässan under åren 1972 - 2002: "Hur lång sladd behöver jag till elmotorn om jag ska åka ut i skärgården??"

Yamaha forever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand
            Senast ändrad av Old Firehand; 2015-08-12, 18:27.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Thuma;
              Hur lång bensinslang behöver jag mellan 15 hk 2-takts Yamaha motorn och tanken 2 meter längre fram i båten påminner mig om en motsvarande fråga jag fick upprepade gånger på båtmässan Allt för Sjön i Stockholm när jag ställde ut Minn Kota elmotorer på mässan under åren 1972 - 2002: "Hur lång sladd behöver jag till elmotorn om jag ska åka ut i skärgården??"

Yamaha forever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand
              Din gamle spjuver :-)
              Nu var ju inte frågan hur lång bensinslang jag behöver utan hur lång den kan vara.

Kommentera

Hej Thuma;

Svar: Jag har skarvat bensinslangen till 4,5 meters totallängd till min Yamaha 15 hkr 4-takts trollingmotor på min Buster för att få lite mer tyngd i fören och större durkutrymme längre akterut i båten. Luftskruven på bensintanken skruvar jag alltid upp så snart motorn startat.

Igår var jag hos Kallhälls Marina tillsammans med min fiskekompis Kjell " markisen" Lagergren här . http://www.trumman.com/fisketips/galleri_15.htm .. och köpte en ny 8 hkr 4-takts Yamaha-motor som trollingmotor till hans gamla Askevikingen (Askeladden) ...

Yamaha forever!

http://www.trumman.com/fisketips/galleri_18.htm
                Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Thuma;

Svar: Jag har skarvat bensinslangen till 4,5 meters totallängd till min Yamaha 15 hkr 4-takts trollingmotor på min Buster för att få lite mer tyngd i fören och större durkutrymme längre akterut i båten. Luftskruven på bensintanken skruvar jag alltid upp så snart motorn startat.

Igår var jag hos Kallhälls Marina tillsammans med min fiskekompis Kjell " markisen" Lagergren här . http://www.trumman.com/fisketips/galleri_15.htm .. och köpte en ny 8 hkr 4-takts Yamaha-motor som trollingmotor till hans gamla Askevikingen (Askeladden) ...

Yamaha forever!

http://www.trumman.com/fisketips/galleri_18.htm
                  Old Firehand

www.trumman.com
                  Hej,
                  Som sagt så verkar det inte vara något problem med att ha en längre bensinslang än original.

Är väl dags att ta sig i kragen och börja plasta lite så att jag kan lägga i båten i vår.

Kommentera

Nästa fråga: Var hittar man luckor med lite större mått? Tanken (Yamaha original plåttank) har måtten 320 x 450 mm så jag är ute efter en lucka med de innermåtten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58