Växel i rorkult för vertikalfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Växel i rorkult för vertikalfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Växel i rorkult för vertikalfiske?

Hej! Tittar på en lagom stor utombordare till min Crescent 375 för vertikalfiske. Rekommenderad stl 5hk. Verkar som om de flesta har växelspak vid sidan om kåpan men jag har sett att det finns de med växel i rorkulten. Verkar klart effektivare vid om man kan få en hand fri till spöt hela tiden. Vad har ni för erfarenheter? Är det nån som vet vilka märken som har dessa eller tänker ni annorlunda?
    Med vänlig hälsning, Mikael
    ------------------------------------
    Fiskelycka till er alla!

Har själv funderat i dessa banor för mitt garageprojekt, då jag efter att ha haft flera styrpulpetare bestämt att prioritera utrymme och kontroll, och är som du inne på att alltid kunna ha ett spö i handen. Det är ju känt att den som har betet i vattnet mest får störst och flest fiskar.

I och med det har jag som hastigast kikat på Honda, Suzuki, Evinrude och Mercury som alla har denna typ av "Tillers". Dock har jag bara sett att detta finns för större maskiner, typ 25 hk och uppåt, och inte på så små maskiner som din båt klarar. För min del som skall ha 50 pållar på akterspegeln är det inget problem, bara att välja en i högen.

Alternativet är ju att bygga något själv. Skulle ju vara ett roligt projekt, och troligen inte allt för svårt.
    Senast ändrad av ziggemannen; 2015-07-29, 07:04.

Kommentera

Mercury vet jag har haft på mindre maskiner typ 6hk o uppåt. Fast vet inte om dom finns kvar i sortimentet tyvärr. Min kompis hade iaf en mercury 6hk med allt i gasreglaget.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

tror du numer måste upp på 8hk för att få växel i rorkulten på murklorna...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

De e lite synd tycker ja då de e grymt smidigt.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Fick svar från Westgear att Mercury har på både 15 och 20hk med de nya motorerna. Får väl leta med lykta och lampa efter en på nätet. Risken är att man får leta länge...
            Tack för svaren!
            ------------------------------------
            Fiskelycka till er alla!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
            14 svar
            1 879 visningar