Laddning av 2x12 volt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laddning av 2x12 volt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laddning av 2x12 volt

Hej har nyligen inhandlat en Motorguide Xi5 - 80-FW 60 24V FP SNR GPS och skall nu montera allt på båten
    jag hade tänkt köpa 2 st 12v batterier a 115-140a och seriekoppla för att få 24v och så långt är allt klart som korvspad men jag vill ha en fast laddare i båten för att ladda batterierna med landström vid bryggan
    Behöver jag en 24v laddare eller en 12v laddare med 2 st utgångar eller finns det andra lösningar

jag är ingen expert på laddare så jag behöver alla tips jag kan få

Minn kota har laddare för dubbla batterier som är för fast installation i båt. Bla Sportfiskeprylar.se har dom grejerna har jag sett.

Kommentera

du ska absolut ha 2x 12v laddare.
      och som regel så ska man ha en laddare som laddar med ungefär 10% av batteriets ah. men en 10ah laddare duger fint.

jag kör själv 24v till min frontare och jag har löst det såhär att jag monterat 2x http://www.ctek.se/se/sv/chargers/Co...%20M8%203%2c3m
      som sitter mycket lätt tillgängligt i båten. har 2 stycken stora ctek laddare monterade i taket i garaget. när jag backat in hela ekipaget så pluggar jag mycket simpelt i laddarna i snabbkontakterna.
      funkar perfekt.

Kommentera

Ja det är inte billigt med laddare men jag behöver nog minst 15a x 2 för att få skapliga laddnings tider
        gös ingvar hur snabbt laddar du dina batterier

Kommentera

Sällan jag får korta laddtider faktiskt. Har nog aldrig haft kortare laddtid än 10 timmar å då har dom vart fulla iaf. Du har rätt me 15ah, ta i ordentligt med laddarna de kommer du inte ångra.

Kommentera

Jeg har akkurat montert det samme selv, og valgte 24V-lader.
            Team Colibri

Kommentera

Inget rätt inget fel. Har själv 2 st Ctec M200 ett pwr batteri monterat i båten. Nackdelen men en 24V laddare är att den ser de 2 batterierna som ett. Skulle ett bli slitet, dåligt så antar laddaren att båda är det, du märker inget vilket med tiden innebär att båda tar stryk. 2 laddare gör att du märker direkt om ett blir sämre, längre laddtid eller att laddaren varnar. Men vad är risken? Antagligen vä.....liten men det är personligt vad man prioriterar,
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag skulle kunna köpa 2 st ctek M200 och montera en per batteri (fast monterad) och när jag kommer till bryggan så pluggar jag bara in ström till båda och åker hem så har jag fulladdade bateri när jag skall ut och fiska nästa gång
                Det stör inte elmotor eller batterier att dom sitter inkopplade hela tiden

Kommentera

Ska du ha två 12v laddare så måste du (rätta mig om jag har fel) lossa någon pol så det inte blir serie kopplat.
                  Därför mycket enklare med en 24v.
                  http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av kockfrallan Visa inlägg
                    Ska du ha två 12v laddare så måste du (rätta mig om jag har fel) lossa någon pol så det inte blir serie kopplat.
                    Därför mycket enklare med en 24v.
                    Om man kopplar en 12v laddare på respektive batteri så funkar det fint. Den bryggan mellan enas plus och den andras minus gör ingenting.

Däremot kan det vara idé att sätta sin nödbrytare där.

Jag har en liten dödarknapp på pulpeten som klipper ett relä mellan batterierna och elmotorn blir strömlös.

Har behövt ett par ggr. Många som inte har någon dödare och tror att alla har fjärr ombord eller full koll på fotpedalen om något händer.

Man över bord. Lina i propeller eller skymtar en sten metrarna framför båten.
                    Alumacraft så klart!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 879 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus