Elmotor i aktern eller fören? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor i aktern eller fören?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elmotor i aktern eller fören?

Möjligt att det finns en tråd redan som jag inte hittat.

Men till ämnet: Jag har funderat på att skaffa en elmotor ett bra tag nu, men är på tok för snål för drömmotorn Minn-Kota iPilot. Därför slog det mig att man skulle kunna bygga ett fäste vid sidan av bensinarn i aktern och sätta en aktermonterad elmotor där istället kanske skulle funka bra.

Självklart torskar man ju SpotLock och allt det goa med att kunna styra medan man står och fiskar, men för små förflyttningar, trolla mellan spots och småförflyttningar känns det som en aktermonterad skulle kunna få jobbet gjort.

Är det någon som gör eller har gjort på detta sätt, eller har något gott/ont att tycka om det?
    Känns om att skillnaden i pris mellan en riktigt bra frontmonterad kontra en riktigt bra aktermonterad kan väga upp för att göra lite besvär för sig att styra för hand istället för med fot eller pedal.

Åsikter välkomnas!

/Chris

Ursprungligen postat av Brittolof Visa inlägg
    Möjligt att det finns en tråd redan som jag inte hittat.

Men till ämnet: Jag har funderat på att skaffa en elmotor ett bra tag nu, men är på tok för snål för drömmotorn Minn-Kota iPilot. Därför slog det mig att man skulle kunna bygga ett fäste vid sidan av bensinarn i aktern och sätta en aktermonterad elmotor där istället kanske skulle funka bra.

Självklart torskar man ju SpotLock och allt det goa med att kunna styra medan man står och fiskar, men för små förflyttningar, trolla mellan spots och småförflyttningar känns det som en aktermonterad skulle kunna få jobbet gjort.

Är det någon som gör eller har gjort på detta sätt, eller har något gott/ont att tycka om det?
    Känns om att skillnaden i pris mellan en riktigt bra frontmonterad kontra en riktigt bra aktermonterad kan väga upp för att göra lite besvär för sig att styra för hand istället för med fot eller pedal.

Åsikter välkomnas!

/Chris
    Hej Christopher;

Med den relativt prislåga elmotorn på akterspegeln som på bilden här .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_04.htm .. kan du nästan helt ljudlöst fiska av dina "Hot Spots" utan att skrämma fisken...

Med den fotmanövrerade elmotorn som på bilden här .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_34.htm .. har du båda händerna fria för fiske och kan effektivt fiska av närområdet....

Med I-Pilot kan du både "ankra båten" och lägga upp fångstsäkra rutter att återkomma till ...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand

Kommentera

Har kört med aktermonterade elmotorer sedan slutet på 70 talet och det funkar om Du inte har något annat men har Du en gång testat en frontmonterad så inser Du att den lösningen vinner 10 ggr av 10 för fiskeanvändning, efter några säsonger med frontmonterat så kommer jag aldrig att vilja gå tillbaka.

Det finns ju faktiskt frontmonterade som är billigare och visst Du tappar även där Ipilot funktionen men prestandan vid förflyttning, trolling och annan körning är den samma och är klart bättre än aktermonterat.

Så mitt råd blir att satsa på en frontmonterad men utan Ipilot om Din budget inte klarar det nu annars köp ingen nu utan spara tills Du kan köpa det Du helst vill ha, nödlösningar här en aktermonterad blir man alltid missnöjd med och Du har då gjort av med pengar Du aldrig kan få tillbaka.

Kommentera

Hej!

Har inte själv någon frontmonterad men har många vänner som har. De är som ovanstående säger mycket bra och jag hade valt dem till nästan allt fiske utom flötestrolling. Har lite svårt att sätta fingret på varför en smaksak gissar jag. Om du ska spinnfiska hade jag nog sparat ett tag till och unnat mig en frontmonterad!

/G
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Fan, ni är jävligt övertygande!
          Får nog ta och bli en frontmonterad, men Old Firehands bild han länkade där ser inte så pjåkigt ut ändå.
          Tänker mig också att en fördel med aktermonterad är att kunna plocka av den och ta med till en annan plats, många av sjöarna här hemma i Tyresö t.ex har bensinmotorförbud.

Finns väl klart för och nackdelar med allting.

Är det i er värld värt att ge sig på en låt säga Watersnake frontmonterad över en riktig MinnKota aktermonterad? Är inte jättebevandrad på den här marknaden, men av vad jag förstått är MinnKota att föredra i alla lägen?
          För 24000 kommer jag aldrig ha råd att lägga på en elmotor.
          Senast ändrad av Brittolof; 2015-06-23, 11:51.

Kommentera

Satsa på Minn Kota så blir Du inte missnöjd ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Brittolof Visa inlägg
              Fan, ni är jävligt övertygande!
              Får nog ta och bli en frontmonterad, men Old Firehands bild han länkade där ser inte så pjåkigt ut ändå.
              Tänker mig också att en fördel med aktermonterad är att kunna plocka av den och ta med till en annan plats, många av sjöarna här hemma i Tyresö t.ex har bensinmotorförbud.

Finns väl klart för och nackdelar med allting.

Är det i er värld värt att ge sig på en låt säga Watersnake frontmonterad över en riktig MinnKota aktermonterad? Är inte jättebevandrad på den här marknaden, men av vad jag förstått är MinnKota att föredra i alla lägen?
              För 24000 kommer jag aldrig ha råd att lägga på en elmotor.
              Håller med alla, i-pilot är bästa uppfinningen sen hjulet! Nu vet jag inte hur stor båt du har, men 24000 låter ju väldigt högt räknat, tycker du borde få en 54 komplett med fäste och batterier för runt 15.000.
              Det är ju mycket pengar, men jag tycker faktiskt den är värd det, speciellt om fu fiskar mycket själv.

Kommentera

Tilbake i mine dager i en Theri Micro Fun monterte jeg en elmotor i front. (Hadde feste bak også så jeg kunne bytte om, men den stod klart mest foran.) Den gangen fungerte det veldig bra, men mulighetene du har med en mer moderne løsning er langt større. Ikke minst er mulighetene til å ha hendene fri og "glemme" alt som har med motor og avdrift å gjøre et stort pluss soms enker stressfaktor og skuldre betydelig.

Moral, er en aktermotor montert i front det eneste alternativet så bruk det. Kan man unne seg en elmotor beregnet for frontmontering ved å avvente investeringen til neste sesong, så vil jeg anbefale det. Jeg kjører selv den siste varianten nå, etter å ha spart i to år har jeg nettopp bestilt en Motorguide Xi5.
                Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av 2dojor Visa inlägg
                  Håller med alla, i-pilot är bästa uppfinningen sen hjulet! Nu vet jag inte hur stor båt du har, men 24000 låter ju väldigt högt räknat, tycker du borde få en 54 komplett med fäste och batterier för runt 15.000.
                  Det är ju mycket pengar, men jag tycker faktiskt den är värd det, speciellt om fu fiskar mycket själv.
                  Jo klart, jag tog i från tårna. Jag har en halvsunkig Crescent 426 från -82 så den allra starkaste med alla finesser är överdrivet för det fiske jag bedriver, vilken jag ytterst sällan gör själv.

Men av er mer erfarna verkar det inte vara nåt snack om saken och med en Minn Kota kanske chansen för att motorn ska överleva efter båten min gått i graven är större än om man siktar på en mer budget variant.

Men jag har inte helt släppt iden om att köra en aktermonterad, tycker det åtminstånde ser sjysst ut på bilden Old Firehand länkade.

Kommentera

Har själv en aktermonterad MinnKota Traxxis 40SC och använder den främst till förflyttningar på fiskeplatserna, vilket den är perfekt till. Skulle dock ge rådet att köpa en 50:a eller 55:a då svagare modeller inte alltid orkar som de borde när det blåser.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 850 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52