Suzuki 6hp från 91, är det något att ha? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Suzuki 6hp från 91, är det något att ha?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Roblin Visa inlägg
    Jag har en sådan... fast i 8hk. Den har aldrig strulat Men kylarvattnet? (strålen som sprutar ut) har en tendens till att täppa igen, så att ha en bit ståltråd till hands är nästan ett måste, annars en fin motor.
    Låter lite märkligt? Ligger det något och åker runt i ditt kylsystem? Visst borde inte saker som är för stora kunna sugas upp?

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
    Jag har en likadan fast nyare årsmodell. Köpte den i mycket bra skick för 5k. Går bra även på låga varv. Drar runt 7 l/h när man marchar i 6 knop �� Har behövt spola rent pilot jet i förgasaren två gånger på ca 100 drifttimmar. Annars bara vanlig årsservice med stift och oljebyte.
    Låter ju väldigt bra, vilken årsmodell är din?

Kommentera

Ursprungligen postat av Tuff Visa inlägg
      Låter lite märkligt? Ligger det något och åker runt i ditt kylsystem? Visst borde inte saker som är för stora kunna sugas upp?

Egentligen samma för alla utombordare framför allt mindre motorer, att de slaggar/slammar igen utblåset för kylvattnet.

Men enkelt åtgärdat med en spik eller ståltråd att pilla rent igen.

Kommentera

Den ska sitta på en Crescent 385.

...
        Frånsett pengarna då, är det en bra motor?
        Ja det tror jag iaf. Suzuki verkar göra fina motorer. Deras DT25/30c används ju i småbåtstävlingar fortfarande. Inte samma motor dock, men ändå.

Kommentera

Har en årsmodell 00. Det var samma konstruktion 86-02, bara olika skal. Ska jag klaga på något så är det att avgaserna leds ut precis bakom propellern, vilket inte gör något när man åker framåt men om man kör pelagiskt vertikal och vill stanna snabbt med backen så tar propellern riktigt dåligt, vispar mest avgaser så stoppsträckan blir lång. Förutom det är jag helt nöjd.

Kommentera

Jag köpte den faktiskt. När jag väl kom dit var den precis i nyskick! Som om jag hade köpt en ny motor i affär. Alla papper osv var med och inte ens dammig. Går som en klocka och startar (hittills) på första varje gång.

En exempelbild på bl.a. förgasaren (samt kolla svänghjulet, färgen är inte ens nött. Knappt dragen med andra ord):
            Click image for larger version

Name:	11230452_365302243673444_1001398220_n.jpg
Views:	1
Size:	131,6 KB
ID:	1777764

Kommentera

Ev behöver imprellern bytas då den är 24 år gammal , någon förståsigpåare som vet ?
              "HalvDan var här"

Kommentera

Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
                Ev behöver imprellern bytas då den är 24 år gammal , någon förståsigpåare som vet ?
                Jag skulle inte säga "eventuellt" utan snarare "byt den fort som fan". Gummi torkar, speciellt efter 24 år.

Kommentera

Sån gammal motor om den överhuvudtaget går att sälja så max 500-1500 kr.
                  2007 köpte jag en beg 5 hk Honda från 2000 för 6000 på firma. Men jag fick häva Köpet för den gick inte att starta varm.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
                    Jag skulle inte säga "eventuellt" utan snarare "byt den fort som fan". Gummi torkar, speciellt efter 24 år.
                    och ytterligare en grej som kan hända är att bladen på impellern som legat mot pumphuset kan bli deformerade/böjda med försämrad kylning som följd. Det kan vara svårt att upptäcka. Lika bra att byta tycker jag med.

Kommentera

Oroa er inte! Impellerbyte planerat innan avfärd. Jag är iaf väldigt nöjd.

Att säga att en gammal motor inte är värd mer än 500 spänn känns lite naivt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 853 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52