Suzuki 6hp från 91, är det något att ha? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Suzuki 6hp från 91, är det något att ha?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Suzuki 6hp från 91, är det något att ha?

Jag har fått möjligheten att köpa en jättefin Suzuki 6hp från 1991.

Eftersom jag inte har någon erfarenhet av båtmotorer alls måste jag fråga er här om det kan vara något att ha till den lilla "gäddräcern"? Den är inte "billig" men i mycket fint skick, ser nästan ny ut.

Tacksam för alla svar jag kan få. Gör jag en dålig affär med en motor som denna? Känns spontant som en fin motor? 2-cylindrig och separat tank osv.

Inte den på bilden, men en likadan:
    Click image for larger version

Name:	moottori-suzuki-564032_b_de6ee89bd5dc131e.jpg
Views:	1
Size:	90,0 KB
ID:	1838422

Vad får du betala för den? Tänk på att den ändå är 24 år gammal, kan du få en nyare för liknande skulle jag tagit den nya. Sjukt överpris på begagnade motorer...

Köpte en 4hk 4-takt i butik begagnad för 4.900kr, hade jag köpt den från privatperson hade det varit 2-3 tusen till...

Kommentera

Strax under 6k hamnar de nog på. Jag har inte så mycket emot äldre saker då de ofta gjorde saker rätt förr också, motsvarande Suzuki som är lite nyare är ju svindyra...

Vill ju inte råka köpa en motor som leder till mer problem än nytta. Och Suzuki känns väl ändå lite som ett säkert kort?
      Senast ändrad av Tuff; 2015-05-06, 20:55.

Kommentera

Är du verkligen beredd att betala 6 tusen spänn för en 24 år gammal motor?
        Om det var bättre förr så var det iaf lika bra fram till 2006 då nya 2-takt försvann från marknaden i Sverige.

Kommentera

Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
          Är du verkligen beredd att betala 6 tusen spänn för en 24 år gammal motor?
          Om det var bättre förr så var det iaf lika bra fram till 2006 då nya 2-takt försvann från marknaden i Sverige.
          Både ja och nej. Jag vet som sagt inte vad en gammal motor är värd egentligen? Denna är väldigt fin och nog inte ens inkörd. Jag har aldrig köpt en båtmotor förut så jag fumlar fritt just nu.

Kommentera

Ta en titt på blocket och gör en bedömning. Jag tycker inte man ska betala 1000kr/hk för en 24år gammal motor men det är du som ska ta beslutet.

De tär väl den här antar jag?

2004

Nästan ny?

Billig yamma

Murkla

Kommentera

Kan ju vara bra att veta vilken båt du ska sätta motorn på, 6 hästar är ju en rätt klen motor

Kommentera

Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
                Kan ju vara bra att veta vilken båt du ska sätta motorn på, 6 hästar är ju en rätt klen motor
                Den ska sitta på en Crescent 385.

Visst är det den och de finns fler motorer såklart, dock behöver jag kort rigg och att den ska finnas i Stockholm med omnejd.
                Frånsett pengarna då, är det en bra motor?

Kommentera

Jag har en sådan... fast i 8hk. Den har aldrig strulat Men kylarvattnet? (strålen som sprutar ut) har en tendens till att täppa igen, så att ha en bit ståltråd till hands är nästan ett måste, annars en fin motor.

Kommentera

Jag har en likadan fast nyare årsmodell. Köpte den i mycket bra skick för 5k. Går bra även på låga varv. Drar runt 7 l/h när man marchar i 6 knop �� Har behövt spola rent pilot jet i förgasaren två gånger på ca 100 drifttimmar. Annars bara vanlig årsservice med stift och oljebyte.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 852 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52