Motorer och minusgrader. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorer och minusgrader.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Motorer och minusgrader.

Hej,

Som många andra är jag ivrig att få komma ut på vattnet igen men jag vill givetvis inte att motorn ska ta skada av nattliga minusgrader.

Som temperaturen är nu pendlar dagstemperaturen mellan 3 och 7 +grader medans nätterna håller mellan 0 och -3. Båten förvaras på trailer efter varje pass med motorn i nedfällt läge, motorn är en yamaha F30 årsmodell 2014.

Motorn är för tillfället konserverad och frågan är om man vågar dra igång den!?

Tack på förhand.
    Senast ändrad av langoo; 2015-02-24, 15:20.

Beror på vad du gjort för att "konservera" den? Ska du ha den på tailer sen igen?
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Den är konserverad av yahmaa verkstad och vet inte riktigt vad dom gör(första båten).
      Det stämmer, jag tar upp den ur vattnet efter varje tur och förvarar den på trailer.

Kommentera

Jag har bara läst om folk som tömmer förgasaren osv, men de ska inte vara någon fara att starta den. Den måste ju trots allt startas nångång i framtiden, sålänge de inte sagt till dig å komma in där igen när du vill få den startad. Dem kanske skruvat loss något eller täppt för nåt.

Har aldrig gjort något med mina motorer på vintern, mer än kört dem när jag känt för de. Så har faktiskt inte riktigt koll, men har har ramlat in i samma trådar med tiden där folk snackat om de.
        Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ok, det jag undrar igentligen är om minusgraderna jag skriver om kan skada motorn om jag "bryter" konserveringen.
          Senast ändrad av langoo; 2015-02-24, 15:50.

Kommentera

Minusgrader kan knappast skada motorn om du inte har vatten stående någonstans. Så se till att den alltid är nerfälld när du lämnar båten.
            Men kolla med firman som gjort konserveringen. Vad har de gjort? Vad ska du göra innan du startar? Kanske är inte tändstiften ordentligt åtdragna om man sprutat in rejält med olja i cyllarna. Kanske ska de ur och motorn dras runt lite för att blåsa ut överskottsoljan i så fall.
            Firman lär väl veta hur du väcker liv i motorn om de vet vad de gjort vid konserveringen.

Kommentera

Hej!

Fiskar själv sent på hösten och vad jag fått lära mig är följande:
              Låt växelhuset stå ngn minut i vattnet före du startar motorn. Detta för att om det är kallt så blir oljan mkt seg. Vattnet är ju aldrig minusgrader och oljan blir då mer viskös.

Du som kör fyrstånk kan få mkt kondens i oljan och bör därför övervaka och byta olja ofta eller då du ser spår av vatten/kondens i den. Tror det gäller mest trolling eller om du kör mkt och naturligtvis fiske vid kallgrader.

Ang konserveringen så om du börjar säsongen nu så är det väl inget att grubbla på. Du konserverar väl inte motorn mellan turerna på sommaren;-)

se till så att inte vatten fryser i kanalerna, så då du kör upp motorn ur vattnet låt den inte stå upptiltad, Vattnet rinner lätt ut med varm motor och direkt efter upptagning, det kan bli värre om du få vatten liggandes i systemet.

Lycka till med fisket. Kul att det startar redan för vissa. (Bor i Norrland)

Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av langoo Visa inlägg
                Hej,

Som många andra är jag ivrig att få komma ut på vattnet igen men jag vill givetvis inte att motorn ska ta skada av nattliga minusgrader.

Som temperaturen är nu pendlar dagstemperaturen mellan 3 och 7 +grader medans nätterna håller mellan 0 och -3. Båten förvaras på trailer efter varje pass med motorn i nedfällt läge, motorn är en yamaha F30 årsmodell 2014.

Motorn är för tillfället konserverad och frågan är om man vågar dra igång den!?

Tack på förhand.
                Hej Langoo;

Vid minusgrader i luften: Veva upp båten på trailern. Fäll ner motorn till vertikalläge. Dra sedan loss säkerhetssnöret från motorn eller reglageboxen. Vrid runt nyckeln eller dra i startsnöret ett antal gånger så att motorn går runt och vattnet pressas ut ur vattenpumpen och riggen.

Yamaha forever!

Old Firehand

Kommentera

Motorn tar ingen skada av minusgrader

Kommentera

Det är snarare så att det är bättre med stadigt minus eller plus än omväxlande fram och tillbaka, med tanke på kondensen som bildas då, men normalt ska inte ens det skada motorn så länge man ser till att den smörjs som det ska överallt. Och vad är vitsen med att vinterkonservera om man nu inte bor väldigt högt upp i landet ? Jag menar, man fiskar ju så länge tills isen lägger sig(vilket på kusten här i Österbotten betyder ungefär i början av December) och börjar när den går(från början av April till Början av Maj här i Österbotten), alltså typ fyra månaders stillestånd. Själv brukar jag bara stanna motorn med choken sista gången för året som Selvans manual säger att man ska göra inför ett längre uppehåll, och jag har aldrig haft några problem vid första starten på våren. Men man ska hälla i stabiliseringsmedel i bensinen innan, eller köra på alkylatbensin på sista turen så att man inte riskerar att det bildas en massa klägg i förgasaren under uppehållet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 879 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58