värt att försöka serva motor själv? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

värt att försöka serva motor själv?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • värt att försöka serva motor själv?

    Tja. Har införskaffat mig min första båt som ska fixas iordning. Således också en motor, säljaren hade inte servar denna förra säsongen och tyckte därför en översyn skulle va nödvändig. Gäller en tidig 90tals Suzuki 40hk. Att lämna in för oljebyte, impeller och allmän uppfräschning skulle kosta ca 1600 på lokala stället.
    Undrar då hur pass värt det är att göra själv? Har inte tummen mitt i handen och fixar mycket själv, men.just båtmotorer är jag novis på.
    Hur går man till väga och,vad för olja är lämplig?

  • #2
    Jag gjorde som så att när ja skulle serva en motor så knallade ja till närmsta båt ställe å bara fråga.
    Dom visade mig vilken olja jag skulle ha och hur jag gick tillväga.
    Super simpelt.

    Kommentera


    • #3
      Det finns väldigt bra yotube filmer som visar imprellerbyte mm , har skälv bytt min på det viset.
      "HalvDan var här"

      Kommentera


      • #4
        Gör det själv!
        Ett utmärkt tillfälle att både öka sin kunskapen om sin motor avsevärt och samtidigt spara en skaplig summa pengar. Jag är själv "pretty f-n far from a mechanic" men gör ovan nämnda själv i ett nafs. Så fram med 5-56, blocknyckelsatsen, blåstället och kör hårt!

        Kommentera


        • #5
          CRC 5.56, WD-40 eller annat smörj är guld på allt som har gängor om det är risk för rost eller oxidering.

          Spruta på som en dåre på det som ska bort och låt dra över natten, så slipper du avbrutna pinnbultar, gängpaj etc.

          Och använd ALDRIG mutter-svarv!
          Endast i nödfall i fält.

          Mutter-Svarv = Skiftnyckel.
          Senast ändrad av trigger; 2015-02-15, 10:37.

          Kommentera


          • #6
            Det handlar som sagt inte om raketforskning, men skaffa gärna en manual till motorn, på typskylten på riggen står det vad det är för motorversion. Anteckna det och motornumret och sök på nätet. Men du behöver inte nödvändigtvis byta impeller, men byt iaf tändstiften och oljan i drevet(API GL5) och smörj alla nipplar och vajrar.

            Kommentera


            • #7
              Som Trigger säger: använd 5-56 i mängder som får en miljöpartist att börja gråta. Har själv lyckats dra av m10 skruv pga oxid. Klart mycket meckigare att borra upp, gänga om osv än att preppa ordentligt. Så om skiten sitter. Ös på mer smörja, värm och knacka. Resten är plättlätt. Men glöm inte att dra bort oxiden med stålborste och smörja skruven med lagom fett innan du monterar. Så slipper du bråka nästa år...

              Kommentera


              • #8
                Det där med impellerbyte är ju lite lurigt... Det kan vara en bra säkerhetsåtgärd när man har dålig koll på motorn och smidigt att göra det när den befinner sig lös och på land. Men man kan också chansa och kolla kylvattenstrålen när motorn startas i sjön. Pinkar det på bra så finns det ingen anledning att byta än. Själv körde jag säkerhetstänket och beställde en ny impeller. Plockade inte isär grejerna förrän den kommit hem och kunde bara konstatera att den gamla var lika fräsch som den nya... Inte allt för mycket arbete och en relativt billig penning så det var egentligen ingen skada skedd och ja, jag satte dit den nya för säkerhets skull.
                Resten av servicejobbet är en bit kaka för den normalhändige...

                Kommentera


                • #9
                  Problemet med en gammal impeller är att man aldrig vet när den ger upp. Att ha "kylgaranti" på motorn för en dryg hundring om året tycker jag känns rätt billigt. Klart man inte måste byta varje år, men det är ett utmärkt tillfälle att ge motorn lite kärlek och upptäcka, förekomma eller förebygga framtida problem med minimal insats!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ett litet påpekande ang div sprayer:
                    Det finns mycket bättre modeller än WD40, 5-56 osv...
                    Satsa på en riktig (!) krypolja istället så behöver du inte tömma en hel flaska för att göra jobbet!
                    Sååå mycket bättre än de jag nämnde tidigare.
                    Jag själv kör med en produkt som heter Penetro och tillverkaren heter Payback.
                    De har ungefär samma sortiment som Omega, men till ett mycket bättre pris !
                    Mvh. HenkeW

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 854 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                    10 svar
                    749 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                    10 svar
                    692 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Siks
                    av Siks
                     
                    Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                    5 svar
                    330 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                    20 svar
                    1 753 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs
                     
                    Arbetar...
                    X