värt att försöka serva motor själv? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

värt att försöka serva motor själv?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ribbones Visa inlägg
    Om man tycker att skiftnyckeln är en muttersvarv skulle jag definitivt lämna in den...
    Det har mycket med handhavande användare att göra ochså.

Jag personligen använder ringnyklar eller hylsa så mycket det går.

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
      Tja. Har införskaffat mig min första båt som ska fixas iordning. Således också en motor, säljaren hade inte servar denna förra säsongen och tyckte därför en översyn skulle va nödvändig. Gäller en tidig 90tals Suzuki 40hk. Att lämna in för oljebyte, impeller och allmän uppfräschning skulle kosta ca 1600 på lokala stället.
      Undrar då hur pass värt det är att göra själv? Har inte tummen mitt i handen och fixar mycket själv, men.just båtmotorer är jag novis på.
      Hur går man till väga och,vad för olja är lämplig?
      Kan bara hålla med alla att det är värt att själv serva utombordare (och vid osäkerhet med en instruktionsbok) kan du göra i princip allt. Bra också att få tips av erfaren meck. Gamla tvåtaktare är urenkla konstruktioner, lätt att t.e.x göra ren förgasaren, justera växlar, ta av motorblock, förlänga rigg, byta topplock, fixa sjunken motor o.s.v. Dessutom nästan gratis..
      Senast ändrad av Hemi; 2015-02-16, 10:33.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        Varför ska man fylla på i det undre hållet?
        Fyllde själv på i det övre hålet
        Eftersom oljan är så seg och växelhuset är ett slutet utrymme är det svårt att pressa ur luften vid oljebytet. Det är även svårt att veta när exakt mängd olja är påfyllt.

Därför fyller man genom det nedre hålet och pressar då samtidigt ut luften.
        Eftersom man återmonterar den övre skruven först bildas ett slags vakuum i växelhuset så att när pumpen tas bort från nedre hålet rinner inte oljan hejdlöst ut igen.

Nån lite seg droppe brukar det komma innan man hinner dit med skruven men lite "söl" får man räkna med.
        //Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
          Eftersom oljan är så seg och växelhuset är ett slutet utrymme är det svårt att pressa ur luften vid oljebytet. Det är även svårt att veta när exakt mängd olja är påfyllt.

Därför fyller man genom det nedre hålet och pressar då samtidigt ut luften.
          Eftersom man återmonterar den övre skruven först bildas ett slags vakuum i växelhuset så att när pumpen tas bort från nedre hålet rinner inte oljan hejdlöst ut igen.

Nån lite seg droppe brukar det komma innan man hinner dit med skruven men lite "söl" får man räkna med.
          //Micke
          Tack för svaret , vet att jag fick i ganska exakt rätt mängd olja så det kan (borde inte vara) några större luft fickor .

Får kolla oljan och fylla på om det behöves efter första turen

Kommentera

Bortsett fra en motor som måtte ha litt sveisejobb etter å ha møtt på de hardere delene av Moder Norge, har jeg aldri hatt en påhengsmotor jeg ikke har skrudd alt på selv. Jeg er ikke spesielt mekanisk anlagt heller, så dette fikser du enkelt selv, men den første gangen kan det være lurt å ha med en som har gjort det selv, hvis du har tilgang på en slik person.

Av oljer så har jeg stort sett alltid brukt de beste som Biltema har, giroljen deres inkludert. Som andre har sagt er skiftenøkkelen noe som helst bør få ligge i fred, så et visst utvalg av fastnøkler er lurt å ha. En ting som kan være lurt å bytte, men som ikke alle tenker på, er gummipakningen som sitter på hver av skruene du skrur ut for å bytte giroljen. Disse blir harde etterhvert, og mister derfor sin funksjon. Vær også litt obs på at disse skruene er ganske fintfølende for nøyaktig riktig dimmensjon på skrutrekkeren. Jeg har kjøpt en stor flat skrutrekker som jeg har slipt til slik at den passer helt nøyaktig.

Pass på at du bruker riktige tennplugger. Feil plugger er kilden til en hel haug av problemer, alt fra dårlig tenning til fult motorhavari.
            Team Colibri

Kommentera

Får be svärfar va med, kan det mesta om det mesta

Kommentera

Efter att ha läst tråden har jag bestämt mig för att börja serva motorn själv jag också. Har en 15hk 4-taktare men undrar över packningarna.

Är det vanliga o-ringar i gummi som sitter på skruvarna till växelhuset? Skall man köpa något sådant här så att man kan byta dem:

Och vad är det för packning till oljebulten? Var kan man köpa sådana packningar?

Kommentera

Enklast är att köpa originalpackningar första gången. Då har du definitivt rätt packningar hemma inför servicen o kan i lugn och ro se vilka packningar det ska vara och vilka mått de har.

Om du sedan anser att originalpackningarna är för dyra har du nu måtten och kan söka efter liknande på marknaden.
                  //Micke

Kommentera

Enklast är att köpa originalpackningar första gången. Då har du definitivt rätt packningar hemma inför servicen o kan i lugn och ro se vilka packningar det ska vara och vilka mått de har.

Om du sedan anser att originalpackningarna är för dyra har du nu måtten och kan söka efter liknande på marknaden.
                    //Micke
                    Kan bara instämma. Många originalreservdelar är faktiskt billiga, men inte helt lätta att hitta om man inte har reservdelsnummer. Jag brukar använda 'reservdelsguiden' på Marinshopen.se när jag är osäker.

Kommentera

//Micke
                      Jeg gjør samme med stort sett alt av reservedeler forøvrig. Kjøper originalt den første gangen så jeg får mål og diverse spesifikasjoner, og så går det i kopier derfra og ut.

Et annet godt tips, er å ta en vannfast tusj og skrive litt info på innsiden av motorkåpen. Sånn som dato for kjøp, hvor motoren er kjøpt, oljevolum i motor og girkasse etc.
                      Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 883 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus