Buster M, sprakar & ryker vid batteribyte, vad sket sig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Buster M, sprakar & ryker vid batteribyte, vad sket sig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Buster M, sprakar & ryker vid batteribyte, vad sket sig?

Då har man åter igen bevisat vilken jävla klåpare man är när det kommer till båtskötsel. Skulle skruva ut batteriet inför vinterförvaringen, och gjorde precis det man tydligen inte ska göra, skruvade bort + polen först. Under momentet nuddade skiftnyckeln båtchassit (aluminium) varpå det började spraka och ryka vid akterspekeln i anslutning till motorn. Vid närmare undersökning verkar något gått bra åt helvete, och det är både sot och luktar bränt på ett ställe.

Se bilder, Yamaha F40, vad har jag nu pajat och hur laga?

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	377,9 KB
ID:	1834525
    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	709,0 KB
ID:	1834524

Det kan nog ingen svara på om något är paj. Koppla upp och provstarta så märker du.

Vad som hänt är att du fått en strömrusning genom skrovet in i motorns gods som är jordat mot minuspol. I värsta fall har du bränt något relä, eller någon känslig elektronik. Switchar, kontakter mm är känsliga för kraftiga strömrusningar.

Men jag tror inte på att du bara kom åt. Det brukar inte leda till mer en litet sprakande. För att erhålla värmeutveckling, mm krävs att kortslutningen ligger an under en kort tid. Det brukar kännas på lukten om något el / elektronik har bränts. Elkablage, reläer mm har alla sin säregna lukt som inte går att missta.

Har du tur så är det bara lite gojs mellan skrov och motor som gav upphov till röken.

det är både sot och luktar bränt på ett ställe.
    Vilket ställe är det ? kan bara gissa utifrån bilderna och den svarta fläcken man kan se har jag svårt att tro att den tillkom i denna händelse. Hade du något låg mot på denna punkt, nån kabel eller verktyg el dyl ? Är det därifrån det rykte och luktade ?. verkar otroligt långsökt då el går kortaste vägen från + till -, vart skulle den dit ner å göra ? ?
    Senast ändrad av Exxet; 2014-11-04, 08:35.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Håller med Exxet (alltså inte exet) i ovan.

Stömmen tar alltid den kortaste vägen med minst motstånd. I det du beskriver så borde det vara skiftnyckel.

Kommentera

Tack för återkoppling , slutlig dom lär komma till våren då båten ska i igen, för stunden är den inpackad och glömd.

Ang skiftnyckeln, så visst det sprakade till (har hänt förr) och då släppte jag nyckeln så den låg på ett tag varpå jag noterade fyrverkeriet bakpå, och slog bort den. Den svarta fläcken är resultatet och strax ovanför finns en liten springa där det var en säregen doft, jag tyckte mig också se en kabel som såg bra bränd ut.

Googlade och fann denna skiss, skulle gissa att nr 19 (som rör sig ned mot 20) är just den sladden, eller liknande. Vad fyller dem sladdarna för funktion?http://www.boats.net/parts/search/Ya...203/parts.html

Kan nämnas att nedre delen av motorn nuddade marken, den stod lite illa till men låg inte på hårt så lät det vara. Kan strömmen gått via skrov in i motor ned i marken?

Känns som om det ibland måste skita sig för att man ska ta lärdom. Förra vintern sprack durken pga dålig lutning på båten på uppställningsplatsen vilket resulterade i att en del sög upp vatten och blev porös. http://www.fiskesnack.com/forum/show...-durk-Buster-M

Hoppas iallafall att andra fiskesnackare kan ta lärdom av mina missöden och inte göra om samma sak.

Stackars Buster...

Kommentera

Ett tips: köp snabbkopplingar till batteriett på biltema eller liknande affär och installera ist så slipper du flera kortslutningar i framtiden när du inte behöver va där med muttersvarven (skiftnyckel) och böka och bända när det är trångt, spec på alu båt.
          Senast ändrad av trigger; 2014-11-05, 07:48.

Kommentera

Triggers tips om snabbkopplingar är inte fel. Och ts själv sätter fingret på en springande punkt: Ta ALLTID bort jord/-minus före pluskabeln!
            Ändå får jag lite lustiga vibbar av den här tråden. Det där med att ta bort minus först gäller ju egentligen bara i en metallkonstruktion där konstruktionen fungerar som jordledning...
            Att ts fått ett överslag/kortslutning vid motorn när plus kortslutits mot skrovet tyder på att skrovet i det här fallet fungerat som jord, avsiktligt eller oavsiktligt. Vilket inte på något vis är optimalt (SKA inte vara fallet i ett aluskrov!).
            Jag vet inte om jag tänker fel. Ett alternativ kan ju vara att skrovet lett strömmen ochatt ett överslag skett till en dåligt isolerad jordledning i motorn, eftersom det verkar ha brunnit där...
            Fler synpunkter!?

Kommentera

Motorn behöver inte ha fått nått fel bara för att det jordade på närmaste ställe mot skrovet.

Klart att det luktar bränt när färg och annat smälter/brinner.

Efter egna erfarenheter skulle jag aldrig ha ett marin batteri utan snabbkopplingar eller batteri låda i syrafast plast.

Kommentera

Ursprungligen postat av trigger Visa inlägg
                Motorn behöver inte ha fått nått fel bara för att det jordade på närmaste ställe mot skrovet.

Klart att det luktar bränt när färg och annat smälter/brinner.

Efter egna erfarenheter skulle jag aldrig ha ett marin batteri utan snabbkopplingar eller batteri låda i syrafast plast.
                Kolla bilden, det knepiga är ju att det brända stället ser ut att vara nere på kavitationsplattans ena sida. MYSKO så det förslår. Annars håller jag med att det borde varit närmaste ställe motorns monteringsplatta mot skrovet.

Det finns många sanningar, min är att ALDRIG snabbkopplingar i en båt. Större bov till spänningsfall, ärg och dålig anslutning och värmeutveckling och förluster får du leta efter.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Vitt jag kan förstå ser jag kabeln 19 som går till skruv 20 är en jordkabel på snurran det är även den man ser på din bild på riggen du tagit i inlägg #1.

Kommentera

Det finns många sanningar, min är att ALDRIG snabbkopplingar i en båt. Större bov till spänningsfall, ärg och dålig anslutning och värmeutveckling och förluster får du leta efter.[/QUOTE]

Du har rätt om snabbkopplingarna, men smörjer man in dem med ett ordentligt lager med vaselin så tycker i alla fall jag att de funkar perfekt!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58