Elmotor som enda motor p åen 12fot porta-bote? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor som enda motor p åen 12fot porta-bote?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elmotor som enda motor p åen 12fot porta-bote?

Tja!

Som rubriken lyder.

Anledningen till att jag inte vill ha en förbränningsmotor är slippa hålla på med drivmedel och oljor och att det inte blir lika skitigt. Båten kommer mest gå i mindre sjöar, men jag vill ändå ha en motor som orkar med om det blåser eller båten är lastad och kan ge en ok fart utan att dra ur batteriet på en gång.

Jag vet typ ingenting om båt elmotorer så kom med förslag på utrustning, allmänna tips och råd.

Tack på förhand.

Hej!

Har själv en porta 12fot som har gått på flertal olika vatten. Alla rekommenderade mig en elmotor och jag köpte en minn kota 40 riptide med stora starka batterier. Problemet var att man aldrig kom fram till dem platserna man önskat, det tog så lång tid att förflytta sig och är man två eller fler i båten så är det bara att glömma. Det är inget bra alternativ, annat än till trolling på lågfart.
    Idag kör jag med en 6hk suzuki fyrtakt där du inte behöver hålla på med oljor och liknande, det är lika smidigt som att tanka bilen. Som komplement till vissa sjöar eller vid trolling fungerar elmotor utmärkt men inte som enda alternativ.
    Click image for larger version

Name:	IMG_4430.jpg
Views:	1
Size:	753,9 KB
ID:	1775655Click image for larger version

Name:	IMG_4432.jpg
Views:	1
Size:	1,02 MB
ID:	1775656
    My wife says she is gonna leave me if i go fishing one more time,
    lord how i will miss that woman...

Kommentera

Ok, jag kommer sällan åka mer en nån km från där jag lägger i båten till fiskestället som det ser ut nu, men det kan ju ändras. Vad har du för marschfart med 6hk ungefär?

Kommentera

Har noll koll på farten, men rekommenderad är 4-6hk på den båten och det går undan.
        Här är en video som jag spelade in i somras, i båten sitter en 80+130 kilos tillsammans med motor.
        Porta Bote 12 fot with 6hp Suzuki from http://fiskeflyt.se/
        My wife says she is gonna leave me if i go fishing one more time,
        lord how i will miss that woman...

Kommentera

Jag har en Min Kota 40 lb som enda motor till min 12 fots porta! Funkar för mig iom att jag endast fiskar i en rätt liten sjö med båten! Jag behöver inte susa fram i räserfart till fiskeplatserna, utan passar då på att köra lite bonna trolling tills jag kommer fram till de ställen jag spinnfiskar på!

Kommentera

Jag hade en 5 hk bensinmotor och en ipilot v2 på min porta bote, Mycket bra. Vart lite framtung med ipilot, batteri och spinnfiskande på kastdäcket. Ipilot var ruskigt bra kompromiss för att kompensera dess lätta vinddrift.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
            14 svar
            1 875 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Karlmagnus  
            Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58