Vertikalfiske med utombordare, hur mår växlar av det? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertikalfiske med utombordare, hur mår växlar av det?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vertikalfiske med utombordare, hur mår växlar av det?

    Jag har varit ute några pass och vertikalat. Motorn jag har är en Yamaha F60. Jag märker att antalet växlingar fram/back/friläge ökar markant mot "normal" körning. Samtidigt är belastning på drev lågt då jag utgår ifrån att effektmax på motorn ligger vid 5000 rpm ca, momentmax troligen 3500 rpm (?). Här kör man ju mest tomgång och något hundratal varv däröver. Vad sliter mest på drevet, i och ur med växel vid tomgång, eller drift vid effektmax över tid?

  • #2
    Självklart sliter växlingen mer än vad normal drift gör.
    Det hör man inte minst på "klonkandet"
    Växlingsmekanismen på en båtmotor är inget high-tech precis utan det är mer eller mindre ett rakskuret drev som ska pressas in i ett annat drev. Men jag har ännu inte hört någon få problem med sina motorer än p.g.a vertikalfisket.
    //Micke

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
      Självklart sliter växlingen mer än vad normal drift gör.
      Det hör man inte minst på "klonkandet"
      Växlingsmekanismen på en båtmotor är inget high-tech precis utan det är mer eller mindre ett rakskuret drev som ska pressas in i ett annat drev. Men jag har ännu inte hört någon få problem med sina motorer än p.g.a vertikalfisket.
      //Micke
      Vänta 5-10 år, kommer inte finnas kvar många vettiga motorer, eller så säljs de som reservdelsmotor men den reservdelen de flesta vill ha är redan förbrukad.

      Kommentera


      • #4
        Enig med Hasse her. Årsaken til at vi ikke hører om flere ødelagte girkasser er et prickskytte fortsatt er relativt nytt. Det sier seg selv at den konstante giringen sliter, ikke minst fordi det ikke er noen form for clutch ala det man har i en bil i en båtmotor, det er en meget enkel konstruksjon slik som Michael sier.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          går det sönder får man väl göra som vanligt....få det lagat...

          och som sagts tidigare kommer det nog behövas...
          Senast ändrad av byggarn; 2014-09-02, 08:24.
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #6
            Nesten uansett variant av fiske vil det være slitasje, det ligger litt i sakens natur.

            Etter mange år med trolling er soting og kondensrelatert korrosjon en kjent problemstilling. Etter mange år med spinnfiske er diverse hakk i propellen og kanskje til og med skjev propellaksling noe man må regne med fordi man dunker nedi grunner og skjær med ujevne mellomrom. Samtidig er det ikke til å komme unna at endel av oss strekker strikken litt i forhold til hva motorene egentlig er konstruert for, når vi bruker motorer designet for Floridas varme badevann mellom isflak og snøslaps. Nå høres jeg ut som en gammel gubbe, men ting som brukes går i stykker og må repareres, så det eneste man kan gjøre er å legge av litt penger hver måned så man er forberedt når man "plutselig" må ut med alt fra et par tusenlapper til 100.000+ fordi motoren begynner å krangle.

            Jeg er egentlig imponert over hvor lite problemer det er, med tanke på bruken vår. Det eneste du kan gjøre er å følge opp servicene skikkelig, bytt olje etc MINST så ofte som du skal og håp på det beste. Får du en ulyd eller "føler" at noe er galt så ta tak i det med en gang, ikke la en girkasse som slurrer få gå for det eneste du ender opp med er at det som til å begynne med kunne fikses ved å bytte et enkelt drev blir en større sak hvor alt i girhuset må byttes. (Hilsen en som har byttet et helt undervannshus på en 50 HK en gang, den utgiften vil jeg helst ikke ha en gang til....)
            Team Colibri

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Folka Visa inlägg
              Jag har varit ute några pass och vertikalat. Motorn jag har är en Yamaha F60. Jag märker att antalet växlingar fram/back/friläge ökar markant mot "normal" körning. Samtidigt är belastning på drev lågt då jag utgår ifrån att effektmax på motorn ligger vid 5000 rpm ca, momentmax troligen 3500 rpm (?). Här kör man ju mest tomgång och något hundratal varv däröver. Vad sliter mest på drevet, i och ur med växel vid tomgång, eller drift vid effektmax över tid?
              Hej Fredrik;

              Det du gör är förkortar livslängden drastiskt hos din utombordare genom att under hela fiskepassen växla mellan Fram-Fri-Backläge ....

              Mitt bästa råd är därför att du utom under transportsträckor sparar din YAMAHA utombordare och skaffar dig en MINN KOTA elektrisk fiskemotor som hjälpmedel vid både positionsfiske ( exempelvis vertikalt jigfiske) och långsam trolling... Det har jag gjort sedan mitten av 1960-talet, vilket du själv kan se på bilderna här... http://www.trumman.com/fisketips.htm ...

              Go for the Big Ones!

              Old Firehand

              Senast ändrad av Old Firehand; 2014-09-02, 13:49.

              Kommentera


              • #8
                Har du en båt med 60 hk på så förutsätter jag att den är rätt stor och då kommer det nog inte gå nå vidare att prickskjuta med elmotor.

                Kommentera


                • #9
                  Jag ska berätta om hur våra bilar på posten mår av extremt växlande.
                  Skulle tro att en utombordare som man växlar hela tiden kommer betee se nåt liknande.
                  När man delar post växlar bilen mellan ettan och tvåan väldigt sällan man kommer upp på högre växel.
                  Efter ca 3000 mil brukar lådan sluta och driva. När Renault fick in lådorna kunde dom inte förstå att dom kunde vara så slut.

                  Så var rädd om grejerna köp en elmotor, eller köp ett flöte och meta med mört billigare och alltid modernt.

                  /FREDRIK

                  Kommentera


                  • #10
                    äh... går båtmotorn 3000mil innan nåt går sönder är jag nöjd...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

                    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 853 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52
                    1 svar
                    368 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                    10 svar
                    747 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                    10 svar
                    691 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Siks
                    av Siks
                     
                    Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                    5 svar
                    329 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Arbetar...
                    X