Jag har varit ute några pass och vertikalat. Motorn jag har är en Yamaha F60. Jag märker att antalet växlingar fram/back/friläge ökar markant mot "normal" körning. Samtidigt är belastning på drev lågt då jag utgår ifrån att effektmax på motorn ligger vid 5000 rpm ca, momentmax troligen 3500 rpm (?). Här kör man ju mest tomgång och något hundratal varv däröver. Vad sliter mest på drevet, i och ur med växel vid tomgång, eller drift vid effektmax över tid?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vertikalfiske med utombordare, hur mår växlar av det?
Collapse
X
-
Självklart sliter växlingen mer än vad normal drift gör.
Det hör man inte minst på "klonkandet"
Växlingsmekanismen på en båtmotor är inget high-tech precis utan det är mer eller mindre ett rakskuret drev som ska pressas in i ett annat drev. Men jag har ännu inte hört någon få problem med sina motorer än p.g.a vertikalfisket.
//Micke
-
Ursprungligen postat av tre S Visa inläggSjälvklart sliter växlingen mer än vad normal drift gör.
Det hör man inte minst på "klonkandet"
Växlingsmekanismen på en båtmotor är inget high-tech precis utan det är mer eller mindre ett rakskuret drev som ska pressas in i ett annat drev. Men jag har ännu inte hört någon få problem med sina motorer än p.g.a vertikalfisket.
//Micke
Kommentera
-
Enig med Hasse her. Årsaken til at vi ikke hører om flere ødelagte girkasser er et prickskytte fortsatt er relativt nytt. Det sier seg selv at den konstante giringen sliter, ikke minst fordi det ikke er noen form for clutch ala det man har i en bil i en båtmotor, det er en meget enkel konstruksjon slik som Michael sier.
Kommentera
-
går det sönder får man väl göra som vanligt....få det lagat...
och som sagts tidigare kommer det nog behövas...Senast ändrad av byggarn; 2014-09-02, 08:24.Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Nesten uansett variant av fiske vil det være slitasje, det ligger litt i sakens natur.
Etter mange år med trolling er soting og kondensrelatert korrosjon en kjent problemstilling. Etter mange år med spinnfiske er diverse hakk i propellen og kanskje til og med skjev propellaksling noe man må regne med fordi man dunker nedi grunner og skjær med ujevne mellomrom. Samtidig er det ikke til å komme unna at endel av oss strekker strikken litt i forhold til hva motorene egentlig er konstruert for, når vi bruker motorer designet for Floridas varme badevann mellom isflak og snøslaps. Nå høres jeg ut som en gammel gubbe, men ting som brukes går i stykker og må repareres, så det eneste man kan gjøre er å legge av litt penger hver måned så man er forberedt når man "plutselig" må ut med alt fra et par tusenlapper til 100.000+ fordi motoren begynner å krangle.
Jeg er egentlig imponert over hvor lite problemer det er, med tanke på bruken vår. Det eneste du kan gjøre er å følge opp servicene skikkelig, bytt olje etc MINST så ofte som du skal og håp på det beste. Får du en ulyd eller "føler" at noe er galt så ta tak i det med en gang, ikke la en girkasse som slurrer få gå for det eneste du ender opp med er at det som til å begynne med kunne fikses ved å bytte et enkelt drev blir en større sak hvor alt i girhuset må byttes. (Hilsen en som har byttet et helt undervannshus på en 50 HK en gang, den utgiften vil jeg helst ikke ha en gang til....)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Folka Visa inläggJag har varit ute några pass och vertikalat. Motorn jag har är en Yamaha F60. Jag märker att antalet växlingar fram/back/friläge ökar markant mot "normal" körning. Samtidigt är belastning på drev lågt då jag utgår ifrån att effektmax på motorn ligger vid 5000 rpm ca, momentmax troligen 3500 rpm (?). Här kör man ju mest tomgång och något hundratal varv däröver. Vad sliter mest på drevet, i och ur med växel vid tomgång, eller drift vid effektmax över tid?
Det du gör är förkortar livslängden drastiskt hos din utombordare genom att under hela fiskepassen växla mellan Fram-Fri-Backläge ....
Mitt bästa råd är därför att du utom under transportsträckor sparar din YAMAHA utombordare och skaffar dig en MINN KOTA elektrisk fiskemotor som hjälpmedel vid både positionsfiske ( exempelvis vertikalt jigfiske) och långsam trolling... Det har jag gjort sedan mitten av 1960-talet, vilket du själv kan se på bilderna här... http://www.trumman.com/fisketips.htm ...
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2014-09-02, 13:49.
Kommentera
-
Jag ska berätta om hur våra bilar på posten mår av extremt växlande.
Skulle tro att en utombordare som man växlar hela tiden kommer betee se nåt liknande.
När man delar post växlar bilen mellan ettan och tvåan väldigt sällan man kommer upp på högre växel.
Efter ca 3000 mil brukar lådan sluta och driva. När Renault fick in lådorna kunde dom inte förstå att dom kunde vara så slut.
Så var rädd om grejerna köp en elmotor, eller köp ett flöte och meta med mört billigare och alltid modernt.
/FREDRIK
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 852 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Karlmagnus
2024-07-20, 20:12
|
||
Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52
|
1 svar
368 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Smolt
2023-11-30, 15:53
|
||
Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
|
10 svar
745 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av brollann
2024-02-05, 03:25
|
||
Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
|
10 svar
690 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Siks
2024-02-16, 17:03
|
||
Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
|
5 svar
327 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av holden
2024-02-24, 23:54
|
Kommentera