Problem efter impellerbyte (Mariner 5Hk 2-taktare) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem efter impellerbyte (Mariner 5Hk 2-taktare)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem efter impellerbyte (Mariner 5Hk 2-taktare)

Hej,

Har precis bytt impeller på en Mariner 5Hk -98 (2 takt) och är nu lite bekymrad...
    Jag har testat den i en tunna med vatten och jag får inte något vatten ut i kanalerna där det ska komma (smala pilen), däremot kommer det luft.
    Jag ser dock att det bubblar/sipprar vatten från pluggen till vevhuset (tjocka pilen).
    Jag har inte lossat och kollat ännu, men misstänker att det kanske är impellerhuset som läcker eftersom det hade en liten spricka som jag försökte laga med "flytande plast"
    Den startar direkt och riktigt bra, går oxå bra så länge jag testade (5min)

Vad tror ni, detsamma som mina misstankar?

Ps. vattnet luktar rätt mycket bensin och det ryker rätt ordentligt

Vattennivån i tunnan är på gränsen låg. Pumpen är byggd för att befinna sig under ytan och orkar inte suga upp vatten. Fyll på eller höj tunnan och testa om det blir någon skillnad.

Kommentera

Tack, det ska jag göra direkt... Vad tror du om vattnet som sipprade ut vid pluggen in till vevhuset, ska där vara vatten där inne överhuvudtaget?

Kommentera

Ursprungligen postat av stregnil Visa inlägg
        Hej,

Har precis bytt impeller på en Mariner 5Hk -98 (2 takt) och är nu lite bekymrad...
        Jag har testat den i en tunna med vatten och jag får inte något vatten ut i kanalerna där det ska komma (smala pilen), däremot kommer det luft.
        Jag ser dock att det bubblar/sipprar vatten från pluggen till vevhuset (tjocka pilen).
        Jag har inte lossat och kollat ännu, men misstänker att det kanske är impellerhuset som läcker eftersom det hade en liten spricka som jag försökte laga med "flytande plast"
        Den startar direkt och riktigt bra, går oxå bra så länge jag testade (5min)

Vad tror ni, detsamma som mina misstankar?

Ps. vattnet luktar rätt mycket bensin och det ryker rätt ordentligt

Hej Sten L; Försök om möjligt sänka ner Mariner-(Yamaha)- motorn lite djupare i tunnan. Ta sedan en ståltråd och peta fram och tillbaka i "skvallerhålet" för att se om det då kommer ut en tunn vattenstråle. I annat fall bör du plocka bort underdelen igen för att se till att impellern inte fastnat.

Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Nästan lite logiskt. Motorn orkar inte pumpa upp till lilla pilen så det kommer ut vid stora pilen. Lyssna på Dyppes råd.

Kommentera

Tack för Era svar, ska testa att sänka motorn djupare ikväll.

Men hur fungerar det egentligen. Från vattenintag till impellerhus och sen.... hur och på vilket sätt kyler detta motorn? Går det något form av rör med kylvattnet uppåt eller går det i hela vevhuset/riggen?
            Säkert urbota dumma frågor, men frågar man inte så...

Kommentera

I locket på vattenpumpen sitter en anslutning som ska passas in mot ett rör som går upp till motorn. Kan vara svårt att se och trångt att komma åt, men mycket viktigt att detta blir rätt vid återmonteringen av växelhuset mot riggen. http://cdn.boats.net/diagram/Merc2/COMMON//5334.png
              Pumpen trycker vatten via röret upp till motorn, där cirkulerar det i kanaler ingjutna i motorblocket, och följer sedan med avgaserna ut via riggen. (förutom en liten skvätt som går ut via skvallerstrålen)

Kommentera

Tack, jag upptäckte just detta när jag demonterade den igen. Jag upptäckte röret som ska föra vattnet vidare uppåt, och den passar in i hålet på impellerhuset. Jag har nu även tittat på impellerhuset som verkar intakt. Impellern är hel, 2 av flärparna var dock felvända så jag rättade till detta, trodde dock att detta skulle kunna rätta till sig själv. Jag ser också ut att fått det lilla stiftet rätt så att impellern faktiskt snurrar.
                Men fortfarande så kommer inget vatten från de 2 hål som sitter på riggen, men det blåser luft. Det droppar konstant från en litet mjukt rör som sitter precis under motorn (vet inte om det är detta du kallar skvallerstrålen?

Kommentera

Om impellern är hel, röret på plats, vattennivån tillräcklig. Då kan jag bara komma på två tänkbara felorsaker.
                  1. Det sitter skräp någonstans. Antingen i intaget, i röret eller någon kylkanal. Prova blås rent med tryckluft.
                  2. Locket på pumpen är inte tätt. Antingen via sprickan du nämnde, en dålig packbox, eller så har pumpen gått torr, då kan värmen göra att pumphuset (som förmodligen är av något plastmaterial) bli deformerat.

Kommentera

Därför ska man inte mecka själv om man är ovan. Verkstäderna älskar
                    sånt.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 898 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42