Vit växelhus olja? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vit växelhus olja?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vit växelhus olja?

Har haft problem med skit lite vatten i motorn lite då och då, men detta var något nytt? Har googlat på de men hittar inga bra svar på mina frågar...

Oljan är gräddfärgad, folk säger att de har o göra med att man inte kör så att oljan når sin max temperatur. Alltså om man bara kör korta sträckor med båten, det ska lösas igenom att man kör en längre sträcka med båten några gånger... Kan de vara de som är problemet? För senast jag bytade olja i den har jag bara kört i en liten å fram å tillbaks max 2 gånger å turerna har varit 5-10minuters körningar men bara i 3-5 knop!

Bytar olja runt 2 gånger varje månad pågrund av att jag hittar lite vatten i den ibland, men varjegång jag bytat har jag kört ganska ordentliga runder. Runt 20minuter på fullgas, då vart inte oljan vit/grädde efteråt. Men lite vatten kom ändå ut.

Folk jag snackat med säger att de är billigare att byta olja lite då o då än byta packningar i en så gammal motor. Då den är runt 30-40år gammal.

Går de o köra en "sista" tur innan man får skruva sönder motorn å leta reda på nya packningar?

Den går som en klocka annars!

De är en 2takt 40hästare, Mariner.
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Tycker det låter som om det är ett resultat av att du har en vattenläcka i växelhuset. Då blir oljan mera gräddfärgad och ogenomskinlig. Har du kollat varför du får vatten i drevet? En fiskelina kring propelleraxeln är en säker källa till läckage. Den kan svarva sönder packboxen och i värsta fall propelleraxeln så att den går för lätt i tätningen. Andra möjliga läckageplatser är packboxarna och tätningarna mellan drevet och resten av riggen (kylvatten, växelreglage och drivaxel). Och har du bytt olja ett flertal gånger utan att byta packningar på oljeskruvarna har du en säker läkageorsak. Om du sedan inte uppmärksammar det och har båten med motorn upptiltad och det blir minusgrader, så är du bara att gratulera till ett sönderfruset växelhus. Som tur är har jag en kompis som är bäst på att svetsa aluminium...
    Men, som första åtgärd, kolla propelleraxeln efter fiskelinor. Och om du ser att du har vatten i oljan (kommer några klara droppar innan det börjar flyta trögare) så är det säkert orsaken till oljans färg. Så då är det bara att jaga orsaken till läckaget... Och be till han däruppe eller därnere att det inte ska blir för dyrt.
    Skitfiske! (I det här fallet i betydelsen att du ska lycka till med motorn...).

PS. Glömde visst att svara på din avslutande fråga... Jovisst kan du köra ett bra tag utan att riva hela skiten, särskilt om du byter oljan ett par gånger i månaden... Behöver nog inte ens så ofta. Men, som sagt, det kostar ofta att åtgärda problemen. Så kolla vad varvet/mekanikern ska ha inna du bestämmer dig för att motorn är värd att rädda. Jag hade aldrig kostat på åtskilliga tusen på min åttahästars Yamaha från -82 om jag förstått att det ena problemet gav det andra...
    Senast ändrad av Gösta; 2014-08-07, 14:28.

Kommentera

Tackar för ett vettigt svar! Ska spändera resten av dagen å leta efter orsaker! Trodde inte att en fiske lina kunde orsaka något problem, inte för att jag tror där sitter något. Men de är en sån sak man aldrig brytt sig om!
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Trodde inte jag heller förrän meken frågade om jag hittat någon lina när jag demonterade skiten...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
        14 svar
        1 867 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Karlmagnus  
        Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58