Motorn betedde sig konstigt igår, ingen kraft.. - Yamaha 50 hk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorn betedde sig konstigt igår, ingen kraft.. - Yamaha 50 hk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Motorn betedde sig konstigt igår, ingen kraft.. - Yamaha 50 hk

Hej!
    Jag har en 50hk yamaha från 96 (däromkring iaf) som igår när jag skulle åka ut till sommarstugan började bete sig konstigt. När jag åkte från kaj var allt ok men efter fem-tio minuter så hör jag ett metaliskt ljud och drar ned på farten. Då försvinner ljudet och jag kollar lite snabbt att kylning och annat fungerar innan vi provar att åka igen.

Motorn går då fint på låga varvtal och driver framåt men när jag ska varva upp och köra lite fortare så ökar bara varvtalen men vi åker inte framåt. Gissar på något som har med drivhuset/växeln/"något där nere" som klarar av att köra men inte fort..

Ska felsöka idag men är på en ö i söderhamnsskärgård så möjligheten att leta och prova sig fram är lite begränsad. Vore gött att köpa rätt saker direkt..

Några tips/idéer?
    /Erik

Kolla ifall gummibussningen i propellern verkar hel. Skulle kunna vara så enkelt, köp en ny propeller isåfall. Nuvarande har en stämpel med diameter och stigning ifall du vill ha samma egenskaper.

Kommentera

Kolla tändkablarna sitter på ordentligt. Hade samma strul med min gamla Yamaha, kabeln hade en tendens att hoppa av under körning och då gick den bara på 2-cylindrar med samma symptom som din har nu, bra på låga varvtal och orkeslös när man drog på.

Kommentera

Känn på motorn ifall den vibrerar då detta händer, för i båda dessa fall kan den nog vibrera mer än vanligt..

Kommentera

Kolla att propellern sitter fast, brytpinne och liknande. En propp som snurrar på axeln skulle kunna bete sig på det viset, orkar hålla emot lite men snurrar bara om du ökar kraften. Det skulle också kunna förklara ljudet.
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Hej!
            Jag provade att lägga i växeln och kunde vrida runt propellern så det blev en tur in till båtaffären med grannen och efter lite trix så sitter det en ny propeller på båten. Bussningen som var körd..

Tack för all hjälp!!!!
            /Erik

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
            14 svar
            1 867 visningar
            0 gillar