Mercury Optimax 75hk piper oregelbundet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mercury Optimax 75hk piper oregelbundet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mercury Optimax 75hk piper oregelbundet

halloj!
    Har som ovan en Mercury Optimax 75hk från 2005 som har gått som en klocka fram tills början på sommaren.

Motor aset har en tendens till att pipa till när man marchar runt 4000rpm, det sjuka är att den vissa pass inte piper alls och andra gånger kan den pipa flera gånger på några minuter och ibland 2 gånger med kanske 1 timmes mellanrum! om jag inte går över 4000rpm så har den aldrig pipit.

Har läst på någon engelsk sida att det ska finnas en givare/kontakt som känner av om motorn är i neutral eller inte och det kan vara den som är glapp (om den är trasig så ligger varningspipet på 4000rpm har jag läst) Motorn ska då alltså tro (när det glappar) att motorn är i neutral fast jag i självaverket kör och då varna att jag övervarvar.

Tänkte om det är någon här med en optimax motor som har varit med om samma problem och vad det skulle kosta att åtgärda?

Rätt bökigt att göra själv då jag vet att man måste ta bort oljetanken för att komma åt den givaren/kontakten.

Extremt tacksam om någon har erfarenheter att dela med sig av!

felet åtgärdat, det var givaren/kontakten som känner av om motorn är i neutral eller ej! 1600:- gick kallllaset på och nu funkar den felfritt igen!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
    14 svar
    1 867 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Karlmagnus  
    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58