Vilken minn kota klarar jobbet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken minn kota klarar jobbet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken minn kota klarar jobbet?

Tjena!

Har nu äntligen, efter många års letande, fått tag i en plastbåt som passar min plånbok!
    Båten ifråga är en liten plasteka på 3,10m, vägandes runt 80 pannor.

Nu börjar då det roliga men, efter att ha letat runt i ett par timmar här å där, kunskapskrävande Arbetet med att välja ut en bra elmotor.
    Mina förutsättningar är i stort sett de att jag kommer att fiska i ett område som kan kallas inomskärs. Fisket kommer bara att bedrivas under sådana förutsättningar som en sådan pass liten båt klarar, dvs dagar utan för mycket vind och utan för mycket vågor.
    Området som skall fiskas är ett ca 5x2 km stort område.

Det jag är ute efter är tips om en kombination av motor + batteri som borde fixa att ta mig från hamn, så långt som behövs (dvs max 5km) och tillbaka igen. Farten är av mindre betydelse, men kan man ta sig fram i mer än ett par knop så är det ju kul.

Är det någon som fiskar under liknande förutsättningar och har en kombination de är nöjda med, så dela gärna med er.

Då jag hänger med ned på minsta molekyl i diskussioner kring havsöringsbetens bärighet och biologin hos dess bytesdjur i yngelstadiet, så inser jag att för En nybörjare så är sånt ointressant om man inte vet hur en haspelrulle funkar.
    På samma sätt hoppas jag att ni har överseende med mina obefintliga kunskaper och därmed antagligen rätt löjligt ställda frågor. Ge mig några år så skall jag med glädje diskutera drivkraft i lbs kontra batterityp, men nu vill jag bara komma ut o fiska utan att behöva ro mig hem varje gång!

/Danne

Biltema 82 ah fritidsbatteri och elmotor med 34 -36 lbs dragkraft sen undvika de högre växlarna.

Kommentera

55lb 12V låter lämpligt.

Kommentera

En Endura Max 55lbs och ett AGM-batteri på 100Ah, och om inte det räcker så måste du skaffa ett till batteri, men då blir det lite väl mycket att släpa på till och från båten. Ett mer lättburet och starkare alternativ är en 2-3hk bensinare och en 5l dunk med bensin i reserv. Då har du mycket mer marginal om det skulle blåsa upp och du skulle vara tvungen att köra hem i motvind.

Kommentera

Jag skulle också föreslå en mindre bensinare så slipper du släpa på batterier, tror att en 4 hästare skulle kunna fungera bra. Då har du inbyggd tank men du kan ta med en Pet flaska med extra bensin i om det skulle krisa.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	IMG_0710.jpg
Views:	1
Size:	267,6 KB
ID:	1774806

Denna motor kom med 'på köpet'. Den gick bra senast den kördes, men har nu stått i ett förråd i 6-7 år.
            Tänkte se om man kan fixa upp den lite o få den att snurra.

Är det någon som känner igen motorn och vet vad det är för årsmodell på den? Har googlat och försökt hitta en bild på en likadan motor men gått bet. :/

Kommentera

kör på minn kota 45lb och 75ah batteri funkar hur bra som helst i ett par timmar, och då är båten 4,25m , 1.60...
              Abborre: 665gram
              Gädda: 5.8kg
              Brax: 2.3kg
              Regnbåge: 3.50kg
              Insjööring: 1.0kg

Kommentera

ganska säker på att den murklan är en -76:a eller -77:a....
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Å fy fan. Äldre än jag.
                  Jaja, ger det ett försök!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 864 visningar