Evinrude 75 hk -1977 går segt vid belastning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Evinrude 75 hk -1977 går segt vid belastning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Evinrude 75 hk -1977 går segt vid belastning

har en liten sportbåt med 75 hk och den orkar precis dra upp en 80 kilos karl på vattenskidor som är VAN.

Har provat själv att åka som ej provat förr och det är omöjligt jag bara plogar fram, båten orkar inte.

har ställt om vinkeln på motorn provat alla lägen, rengjort förgasarna m.m kollat kompen allt är bra.

båten skjuter på perfekt och går bra efter man kommit förbi "lågfarten" så att säga

Tycker dom hästkrafterna lätt skulle dra upp en åkare speciellt på en så liten båt som jag har.

Började då fundera om tändplattan ska röra sig såhär? eller om den egentligen ska börja röras när trottlarna börjar röras? nu går den från 0 till max läge utan att trottlarna ens börjar aktiveras, bifogar video på det

Ska det vara så eller??

har ni någon annan aning varför den är så seg när det blir last? har gått ner från 17" propeller till 13" och det vart tydlig skillnad, fortfarande problem, förut gick det ännu sämre...orkeslös på låga varv.

Senast ändrad av rilloo; 2014-07-16, 14:35.

Ingen aning vad som är felet, men kan skriva att den lätt ska orka en 80 kilos person på skidor efter. För några årsen hade vi en liten buster, knappt 2 meter med en 25hästare på. Den drog iväg som inget när vi åkte efter med skidor å wakeboard.

Har haft runt 5 båtar o känner en massa som har olika båtar. Har aldrig sett de problemet du har?

De första jag tänkte på när jag läste i början var kompen. Vad händer om du gasar fullt när du ska dra upp någon direkt, låter de som den vill dö?
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
      Ingen aning vad som är felet, men kan skriva att den lätt ska orka en 80 kilos person på skidor efter. För några årsen hade vi en liten buster, knappt 2 meter med en 25hästare på. Den drog iväg som inget när vi åkte efter med skidor å wakeboard.

Har haft runt 5 båtar o känner en massa som har olika båtar. Har aldrig sett de problemet du har?

De första jag tänkte på när jag läste i början var kompen. Vad händer om du gasar fullt när du ska dra upp någon direkt, låter de som den vill dö?

drar jag fullt låter den "böööööööööööööööö" sakta sakta kommer upp i varv sen när den når en viss fart då börjar den accelerera fort.

vi provade åka 2 på knäbräda bakom den men då tog det typ en halv minut för båten att få upp nog fart så vi planade ut.

en på vattenskidor och en på knäbräda samtidigt var helt omöjligt.

började därför fundera om tändningen står fel så den inte tänder riktigt bra på låga varv :S

Kommentera

Och den står på trailer så det har väl inte med beväxt botten att göra?
        Det kan ställa till ganska mycket.

Kommentera

Rätt stigning på propellern?
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

båten ligger i vattnet hela tiden kortet är från då båten är vinterförvarad.. undersidan var inte smutsig eller något.

ja propellern har jag forskat mycket i den övervarvar nästan när jag ligger på full gas så det är rätt.

Kommentera

Kan vara så att den får för mycke/lite luft? Eller för mycke/lite besin? HAr aldrig haft de problemet med båtmotorer, men jag antar att de är som vilken annan motor som helst nästan.

Vet bara att i mina moppe år så meckade jag mycke, då vart de något av de som vart felet.
              Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av rilloo Visa inlägg
                Började då fundera om tändplattan ska röra sig såhär? eller om den egentligen ska börja röras när trottlarna börjar röras? nu går den från 0 till max läge utan att trottlarna ens börjar aktiveras, bifogar video på det

Ska det vara så eller??
                Nej, det skall inte vara så. Tändförställningen och trottlarna skall jobba ihop. Nu kommer det att bli hög tändförställning redan på tomgång och det skulle lätt kunna ge dom problem du beskriver med att motorn inte vill varva upp som den skall. Förklarar dock inte helt varför motorn är kraftlös även när den fått upp farten om inte tändningen står helt galet även då.

Det här med luft och bränsle kan man oftast glömma på motorer av den här typen. Luftmängden kan man inte styra (annat än på tomgång, med munstycket för tomgångsblandningen) och har man inte typ ett getingbo eller så i insuget så ligger inte problemet där. Bränslet går oftast inte heller att justera då munstyckena för högfart är fasta. Så länge man är säker på att förgasare och munstycken är rena och att förgasarna får bensin som som ska så ligger inte problemet där heller.

Om jag var du skulle jag börja med att kolla tändningen och ställa den enligt spec. Förutsätter också att du använder rätt tändstift och att dessa är rena och justerade...

Kommentera

Okej, men motorn är inte kraftlös efter ett visst varvtal. passerar jag ett visst varv så skjuter det på och där känns det att alla hästar finns hemma.

På min motor finns inte ens luftskruvar för lågfart, det är fasta munstycken där oxå.

Det är kanske därför gasen tar så långt ner förräns den börjar gasa.. får prova justera så att den tar tidigare och då kanske tändplattan följer med i bättre "synkning"

Har nya tändstift i förebyggande men vart ingen skillnad.

Hur kollar man tändningen? så här det det ut, pilen är fast och följer inte med tändplattan som jag såg på nån annan motor

Kommentera

Hej

Jag hade en Johnson 75 (samma motor?) som nog var ungefär lika gammal som din på en joker 16 för mååånga år sedan. Den betedde sig exakt likadant som din när vi drog skidor. Tog den till verkstan där de bytte till större lågfartsmunstycken om jag inte minns fel (25 år sen!) efter det och med rostfri propp med lägre stigning och trimplan på båten blev den i alla fall så pass rapp att man med lite träning kunde starta på en skida, men kompisens 60 hk var fortfarande starkare..

Den jag hade hette stinger och var en specialmodell framtagen för båtracing, hade kort rigg och det lilla växelhuset (som normalt sitter upp till 60 hk har jag för mig, lite svårt att se på din bild) som ger mindre motstånd och högre utväxling i drevet för att bättre kunna utnyttja motorns moment vid full varv. Tror med den även är inställd för att ge Max effekt vid ett högre varv än vanliga motorer.

Är det den modellen du har är den helt enkelt byggd för att gå fort och inte för att dra tungt tyvärr. En racermaskin helt enkelt

Lycka till
                    Anders

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 879 visningar
                    0 gillar