Orginalpropeller till Yamaha 15 hk -95 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Orginalpropeller till Yamaha 15 hk -95

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Orginalpropeller till Yamaha 15 hk -95

Häromdagen så rasade gummit i propellern på min 15 hästars Yamaha från 1995. Dags att köpa ny propeller med andra ord.

Problemet är att jag inte har hittat vad som är orginalpropeller för denna motor. På den gamla propellern står det "9 1/4 x 10 1/2 J", men jag misstänker att detta inte är original, då motorn känns trött och som den inte orkar varva ut ordentligt. Det kan givetvis bero på andra saker också, men när jag ändå måste byta propeller hade det varit bra att kunna utesluta denna teori.

10 1/2" stigning låter rätt mycket på en 15hk. Är det en 2t eller 4t ? Hade 9" stigning i original på min gamla kortriggade 15hk 2t Mercury. Men den optimala stigningen beror ju mycket på hur mycket båten väger. Prova med nästa storlek nedåt, en tums skillnad brukar betyda ungefär 2-300 RPM åt respektive håll.

Kommentera

Det är en tvåtaktare. Båten är en crescent 425.

Kommentera

Båten väger 185kg och är 183cm bred, rek motor är 20hk, jag skulle nog vilja påstå att en 15hk är i minsta laget. Men med lätt last och en propp som orkar varva ut så kan den funka, men då blir det nog inga 20kn. Fråga om du får med en 8- respektive 9" propp för att testa vilken som funkar bäst, och lämna tillbaka den andra efteråt. Toppfarten blir vad den blir, huvudsaken är att båten kommer upp i plan hyfsat snabbt. En 20-30hk 2t på runt 500cm³ skulle nog vara optimal enligt mig.

Kommentera

Jo, jag vet att motorn är för klen. Men i nuläget får den duga, då jag inte har så mycket att välja på.

Kommentera

Men det kanske blir till att chansa på en propeller med lite mindre stigning ändå, om ingen vet vad som är original.

Kommentera

Har en äldre Mariner som är Yamaha-byggd. Tror det är en 86:a.
              Jag har exakt samma propeller som dig och på min motor tror jag aldrig det är bytt.
              Men du har rätt om att motorn är för liten för en 425:a, kommer inte ihåg vilka farter jag kom upp i men med två pers var det kört.
              Testa gärna med mindre stigning, det kan göra otroligt mycket.
              Och återkom gärna med en rapport, är själv väldigt intresserad av ditt test.
              //Micke

Kommentera

Det finns ingen "original propeller" för det mesta brukar man få välja en passande propp till sin båt, även om motorn skulle vara standardutrustad med en viss propp. Och större motorer brukar inte ha någon standard propeller, utan levereras med en propp som kunden har valt ut. För det är ju som sagt båten som bestämmer vad man ska välja, inte någon generalagent eller tillverkare som slänger på en propp som generellt ska duga till de båtar som motorn mest troligt monteras på.

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                  Har en äldre Mariner som är Yamaha-byggd. Tror det är en 86:a.
                  Jag har exakt samma propeller som dig och på min motor tror jag aldrig det är bytt.
                  Men du har rätt om att motorn är för liten för en 425:a, kommer inte ihåg vilka farter jag kom upp i men med två pers var det kört.
                  Testa gärna med mindre stigning, det kan göra otroligt mycket.
                  Och återkom gärna med en rapport, är själv väldigt intresserad av ditt test.
                  //Micke
                  Det är antagligen samma motor då. Om jag förstått saken rätt så var -95 den sista årgången av den modellen som hade hängt med ett bra tag.

Får fundera lite över om jag ska köra på samma stigning, eller byta.

Tanken är att byta upp mig till en större motor i samband med att båten ska helrenoveras under höst/vinter.

Kommentera

Kanske en propulse (ställbar) propeller vore ngt att fundera på?
                    Verkar råda delade meningar om hur bra dom är men verkar vara smidigt att kunna justera stigningen.

Kanske finns någon här med lite synpunkter? Är själv lite sugen att testa en på min 425 sport.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58