Något är ju fel helt kart. Min rt80 släpar runt på 1,5 ton båt en hel dag utan att batteriindikatorn går ner mer än ett steg från max, inte trolling men spinnfiske i frisk vind.
Vad är det för motorstyrka? Jag gissar kasst batteri eller klena kablar och spänningsfall, eller en kombination.
Det vore intressant att mäta tre saker på två ställen. Spänningen över polerna med avstängd motor i med fulladdat bateri, spänning över polerna med motorn igång samt spänning så nära motorn det går med motorn igång. Sen mäter du samma sak i slutet av passet efter dom där två timmrna. Det borde ge dig informationen du behöver.
Har du kass tomgångsspänning när du börjar så är det laddare eller batteri, som referens, mina agm ligger på ca 15v.
Dyker spänningen över polern direkt vid start, kasst batteri.
Skiljer det mycket i spänning vid batteriet och vid motorn så kassa kablar
Har du svårt att mäta spänning vid motorn så använd batteritesten på motorn. Går den i botten och du fortfarande har bra spänning på batteriet skulle jag misstänka kablar.
Vad är det för motorstyrka? Jag gissar kasst batteri eller klena kablar och spänningsfall, eller en kombination.
Det vore intressant att mäta tre saker på två ställen. Spänningen över polerna med avstängd motor i med fulladdat bateri, spänning över polerna med motorn igång samt spänning så nära motorn det går med motorn igång. Sen mäter du samma sak i slutet av passet efter dom där två timmrna. Det borde ge dig informationen du behöver.
Har du kass tomgångsspänning när du börjar så är det laddare eller batteri, som referens, mina agm ligger på ca 15v.
Dyker spänningen över polern direkt vid start, kasst batteri.
Skiljer det mycket i spänning vid batteriet och vid motorn så kassa kablar
Har du svårt att mäta spänning vid motorn så använd batteritesten på motorn. Går den i botten och du fortfarande har bra spänning på batteriet skulle jag misstänka kablar.
Kommentera