Problem med i-pilot - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med i-pilot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Något är ju fel helt kart. Min rt80 släpar runt på 1,5 ton båt en hel dag utan att batteriindikatorn går ner mer än ett steg från max, inte trolling men spinnfiske i frisk vind.

    Vad är det för motorstyrka? Jag gissar kasst batteri eller klena kablar och spänningsfall, eller en kombination.

    Det vore intressant att mäta tre saker på två ställen. Spänningen över polerna med avstängd motor i med fulladdat bateri, spänning över polerna med motorn igång samt spänning så nära motorn det går med motorn igång. Sen mäter du samma sak i slutet av passet efter dom där två timmrna. Det borde ge dig informationen du behöver.

    Har du kass tomgångsspänning när du börjar så är det laddare eller batteri, som referens, mina agm ligger på ca 15v.

    Dyker spänningen över polern direkt vid start, kasst batteri.

    Skiljer det mycket i spänning vid batteriet och vid motorn så kassa kablar

    Har du svårt att mäta spänning vid motorn så använd batteritesten på motorn. Går den i botten och du fortfarande har bra spänning på batteriet skulle jag misstänka kablar.
    Anders @ gäddfiske.se

    Kommentera


    • #12
      Hoppsan, missad att du hade batteriet i fören, då går långa kassa kablar alternativet bort. Då skulle jag nöjja mig med att mäta spänning över batteripolerna samt kolla på motorns batterimätare.

      Föregående svar får stå kvar om någon annan stackare kan ha glädje av det.
      Anders @ gäddfiske.se

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
        Något är ju fel helt kart. Min rt80 släpar runt på 1,5 ton båt en hel dag utan att batteriindikatorn går ner mer än ett steg från max, inte trolling men spinnfiske i frisk vind.

        Vad är det för motorstyrka? Jag gissar kasst batteri eller klena kablar och spänningsfall, eller en kombination.

        Det vore intressant att mäta tre saker på två ställen. Spänningen över polerna med avstängd motor i med fulladdat bateri, spänning över polerna med motorn igång samt spänning så nära motorn det går med motorn igång. Sen mäter du samma sak i slutet av passet efter dom där två timmrna. Det borde ge dig informationen du behöver.

        Har du kass tomgångsspänning när du börjar så är det laddare eller batteri, som referens, mina agm ligger på ca 15v.

        Dyker spänningen över polern direkt vid start, kasst batteri.

        Skiljer det mycket i spänning vid batteriet och vid motorn så kassa kablar

        Har du svårt att mäta spänning vid motorn så använd batteritesten på motorn. Går den i botten och du fortfarande har bra spänning på batteriet skulle jag misstänka kablar.


        Då jag är sämst i världen när det kommer till sånt här så var det mycket kinesiska
        Men dom ladda upp batteriet å mätte å alla var som det skulle.

        Angående motortestet så visar den fullt, och få hår det inte köra mer än 0,8 knop...

        Kommentera


        • #14
          Hur fort går det att åka direkt när du kommer ut på ett fiskepass?
          Nu vet inte jag hur lättdriven Ockelbon är, men min båt på runt ett ton gör ungefär 0,8 i bleke och motorn är en 55a.
          Kanske be ngn som är kunnig om hjälp med att mäta?


          /Jazze

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av MrJazze Visa inlägg
            Hur fort går det att åka direkt när du kommer ut på ett fiskepass?
            Nu vet inte jag hur lättdriven Ockelbon är, men min båt på runt ett ton gör ungefär 0,8 i bleke och motorn är en 55a.
            Kanske be ngn som är kunnig om hjälp med att mäta?



            /Jazze
            Den gör över 2 knop utan problem..

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Puppets Visa inlägg
              Då jag är sämst i världen när det kommer till sånt här så var det mycket kinesiska
              Men dom ladda upp batteriet å mätte å alla var som det skulle.

              Angående motortestet så visar den fullt, och få hår det inte köra mer än 0,8 knop...
              Ok, då tycker alltså motorn att den har spänning. Då är det klurigare.

              Då hade jag nog testat att hänga dit polarns motor för att testa om den beter sig lika, mest för att kunna utesluta motordelen eller batterisidan.

              En sån där riktigt dum grej att kolla att brytpinnen är hel, någonstanns slirar det ut kraft...
              Anders @ gäddfiske.se

              Kommentera


              • #17
                Har ni exakt samma utrustning? Samma båt? Lika lastad? Samma batteri? Kör båda samma hastigheter? Max?

                Och kanske viktigaste frågan. Är ditt batteri nytt och han kört ett tag? Och har ni samma typ av laddare? Flesta batterier går ladda upp till 80%. Sen de sista 20% kan ta rätt många laddningar och underhållsladdning innan batteriet når. (100% når de aldrig). Och har du en laddare som är gjord för GEL batterier?

                Två timmar låter inte orimligt på ett 100Ah batteri på full gas om det är en 54-55 lbs motor. Går köra lite till mer men kraften avtar tills batteriet kommer under viss volt. Sen lite till beroende på kvalitet på batteriet och hur det är laddat, som sagt.

                En 54 lbs motor med 75 Ah batteri är beräknat till 80 minuter full gas. Så 120 minuter på en ett 100 Ah låter rimligt.

                Och det är inte bara så att din kompis överdriver lite?

                Alla de här parametrarna spelar in och kan avgöra drifttiden.

                Edit:
                Såg du bara kört 8-10 gånger. Batteriet kommer få bättre kapacitet efter fler laddningar. Jag misstänker att din laddare kanske inte får upp den tillräckligt högt. Du kanske bara får ut 75 Ah och då är det inte konstigt om den bara räcker 2 timmar.
                Senast ändrad av Silverfisk; 2014-07-15, 18:18.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
                  Har ni exakt samma utrustning? Samma båt? Lika lastad? Samma batteri? Kör båda samma hastigheter? Max?

                  Och kanske viktigaste frågan. Är ditt batteri nytt och han kört ett tag? Och har ni samma typ av laddare? Flesta batterier går ladda upp till 80%. Sen de sista 20% kan ta rätt många laddningar och underhållsladdning innan batteriet når. (100% når de aldrig). Och har du en laddare som är gjord för GEL batterier?

                  Två timmar låter inte orimligt på ett 100Ah batteri på full gas om det är en 54-55 lbs motor. Går köra lite till mer men kraften avtar tills batteriet kommer under viss volt. Sen lite till beroende på kvalitet på batteriet och hur det är laddat, som sagt.

                  En 54 lbs motor med 75 Ah batteri är beräknat till 80 minuter full gas. Så 120 minuter på en ett 100 Ah låter rimligt.

                  Och det är inte bara så att din kompis överdriver lite?

                  Alla de här parametrarna spelar in och kan avgöra drifttiden.

                  Mitt batteri är nytt, min båt är tyngre..

                  Kör 1,5 knop ungefär när jag trollar gös.
                  Då ligger jag på6,5-7 på den 10 skalan som är på dosan till i-piloten...

                  Hans batteri är också nytt.
                  Angående laddaren så har jag en Ctek m200 och den är ny

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Puppets Visa inlägg
                    Mitt batteri är nytt, min båt är tyngre..

                    Kör 1,5 knop ungefär när jag trollar gös.
                    Då ligger jag på6,5-7 på den 10 skalan som är på dosan till i-piloten...

                    Hans batteri är också nytt.
                    Angående laddaren så har jag en Ctek m200 och den är ny
                    15 Ah laddare och klarar GEL.

                    Om det går, fråga om du kan byta batteri med din kompis bara för prova. Fulladdade och prova. (Felsökning). Kör han mindre så har du hittat felet. Batteriet. Eller laddaren. Kör han lika mycket men du lika lite, din motor. Tror inte på kablarna.

                    Kommentera


                    • #20
                      Jag kör samma laddare, den fungerar fint till agm. Jag var i kontakt med c-tek innan jag köpte mina m200 för att försäkra mig om att dom skulle klara mina agm.
                      Anders @ gäddfiske.se

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 867 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                      10 svar
                      761 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                      10 svar
                      706 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Siks
                      av Siks
                       
                      Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                      5 svar
                      336 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                      20 svar
                      1 773 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tobs
                      av tobs
                       
                      Arbetar...
                      X