Serva 2-taktare, frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Serva 2-taktare, frågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Serva 2-taktare, frågor

Hej,

Har tagit upp min lilla båt för lite omvård innan den snabbt ska i igen...
    Motorn, en Mariner -98 2-takt på 5Hk är en riktig trotjänare som aldrig svikit mig.

Jag ska nu byta impeller, stift, bränslefilter, växelhusolja och allmän rengöring.
    Det jag märkt under försäsongen är att den ryker ovanligt mycket från den, samt att jag ser spår i vattnet att den läcker lite bensin.
    Min undran är vad jag mer bör serva/kolla efter när jag väl har den uppe med tanke på det jag skrev ovan?

Tack på förhand!

Kom på en sak till, hur pass sliten ska propellern vara för att motivera ett byte. Ska man slipa kanterna lite och måla om?
    Senast ändrad av stregnil; 2014-07-09, 07:22.

Sätta nya tätningar, packningar där det behövs och byta alla små slangar skulle ja gjort till
    Senast ändrad av trigger; 2014-07-14, 13:45.

Kommentera

Jag skulle faktist tagit bort toppen och kontrollerat hur kolvringarna mår, det tar inte långt tid att kolla samt byta... En annan sak som skulle kunna vara värt att kolla är hur kylkanalerna ser ut. När jag rensade dom på en Johnson 15 från 1996 (som förövrigt är till salu )så tömde jag en Yes diskmedel flaska där i, samt tog en tandborste och skrubba rent. Sen montera jag ihop allt och skratta när hela viken var skum. Badumtsss

Kommentera

För att testa om kolvringarna är i skick använd en kompressions mätare istället så slipper man lyfta toppen!

Kommentera

Man behöver inte titta efter hur några kolvringar mår. Är ju inget speciellt gammal motor. En encylindrig motor är det också. En motor hyfsat skött håller en mansålder. Sen kan nån räkna på vad det betyder. Den vanliga servicen räcker. Tändstift, kolla slangar, kolla växelhusets skick på olja (färg), smörjpunkter i med fett, propellerns skick, och allmän översyn. Nåt annat behövs inte. Trycktank behövs kanske rengöras. Slang, blåsa, och anslutningar tittas över.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Sliten propeller byts alltid ut. Skadar tätningar och även lagren i längden. Blir riktigt dyrt då.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
            14 svar
            1 857 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Karlmagnus  
            Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58